דובר צה"ל, תא״ל הדי זילברמן, אמר הערב (שני), במהלך תדרוך לכתבים צבאיים, כי הוחלט על פתיחת ועדת חקירה בעקבות מותו של המלש"ב רון עובד ז"ל מקיבוץ פלמחים. זאת, ימים אחדים לאחר סיום החקירה, ובחלוף מספר חודשים מאז הגשת כתב האישום נגד נהג האוטובוס שהיה באירוע. "במצ"ח מצאו פער בין המציאות בשטח באותו יום ראשון למה שקרה בשטח אל מול ההנחיות והפקודות הנדרשות, אך הרמטכ"ל החליט שלא להסתפק בהחלטת מצ"ח", הסביר.

הוועדה תוקם בהתאם להחלטת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ונועדה להבטיח כי האירוע יתוחקר באופן מיטבי וכדי להגיע להפקת לקחים מערכתית. כמו כן, עדכן דובר צה"ל כי הרמטכ"ל נפגש אתמול עם אביו של רון והודיע לו על כך באופן אישי.

לדבריו של תא״ל זילברמן, "ועדת החקירה תבדוק את היום הראשון של הגיבוש, ולמה לא תחקרנו את האירוע כחלק מכך שגם היום הראשון היה צריך להיבחן כיום גיבוש". הוא הוסיף: "יש להתייחס למסקנות, כיצד יש לחקור אירועים כאלו בעתיד. יש מנחה בטיחות למיון, שבו קובעים מה צריכים לעשות המפקדים".

דובר צה"ל טען כי עם סיום החקירה, עלו ממצאים מהותיים, אשר לא הופיעו בתחקירים הפיקודיים שקדמו לכך. על כן, הובהר על ידי הרמטכ"ל כי הממצאים מחייבים למצות את הבדיקה, גם בציר המפקדים, לשם הפקחת לקחים גם בדרגות הפיקוד. בראש הוועדה, צפוי לעמוד תת אלוף אילן סבג, שהיה קצין הנדסה קרבית ונמצא בחופשת שחרור.

בשונה מהחקירות שהיו עד כה, הוועדה תתמקד בהתנהלות היום הראשון לגיבוש, שנתפסה על ידי המפקדים כיום מנהלות והכנות. "התחקיר הקודם היה רציני ולא טיוח, אבל הסוגיה של היומיים משמעותית. אנחנו לוקחים את זה בצורה רחבה יותר", הוסיף תא״ל זילברמן. הוא אף הדגיש כי ועדת חקירה חיצונית, מחוץ לצבא, לא נלקחה כלל בחשבון.

התאונה אירעה בחודש אפריל 2019, במהלך היום הראשון לגיבוש צנחנים בו השתתף עובד, מתוך יומיים. היא נגרמה מפגיעת אוטובוס ריק מנוסעים, שהידרדר לעבר האוהל בו הם שהו עובד ונוספים, בבסיס אימונים של חטיבת הצנחנים, סמוך לקיבוץ שומריה בצפון הנגב. כתוצאה מכך, עובד נהרג וחמישה צעירים נוספים נפצעו באורח קל עד בינוני. בחודש ספטמבר האחרון הוגש כתב אישום הוגש נגד אברהים אבו כף, נהג אוטובוס, בגין גרימת מותו ברשלנות של עובד.