שבעה שבועות נותרו עד לבחירות לכנסת ה-24 ויומיים לסגירת הרשימות, שר האוצר ישראל כ"ץ מגיב לסקר שפורסם הבוקר (שלישי) ב-103FM ואומר שהתחזקות הליכוד נובעת הטיפול האינטנסיבי בנושא החיסונים ובגלל התרחבות הטיפול בכלכלה. בשיחה עם ענת דוידוב וגולן יוכפז הוא מדבר גם על עמדתו שצריך לפתוח את העסקים לאחר סיום הסגר ומה קורה עם תקציב הביטחון.

תגובה לסקר של פאנלס פוליטיקס?
"זה סקר אבל משקף מגמות של התחזקות הליכוד בראשות נתניהו, בגלל הטיפול האינטנסיבי בנושא החיסונים ובגלל התרחבות הטיפול בכלכלה, בסיוע. בסופו של דבר אנשים מתכנסים וזה תהליך שעוד יתקדם לקראת המקום בו הם חושבים שנכון ביותר. מפלגות אווירה שונות תלכנה ותצטמצמנה. מה שקורה עם כחול לבן זה הדרמה הגדולה. בשלוש מערכות בחירות כחול לבן קיבלה מעל ל-30 מנדטים, עכשיו המפלגה יורדת מתחת לאחוז החסימה".

בנימין נתניהו מודיע על התוכנית הכלכלית החדשה לסיוע במשבר הקורונה

כמה חשוב לרה"מ לפעול לאיחוד הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונעם?
"בצלאל סמוטריץ' הוא אדם נבון והוא מטפל בדברים בעצמו יחד עם השותפים. היכולת של הליכוד להשפיע מצומצמת. אלה החלטות שהם צריכים בעצמם לקבל".

יש נתק.
"בסופו של דבר המשותף רב על המפריד". 

זה יקרה להערכתך?
"אני מעריך שכן. אני מעריך שהלקח מן העבר נלמד לא לבזבז קולות. גם הליכוד, היא מפלגה גדולה ויש בה הרבה גוונים וכך גם התאגדות כזאת. אני חושב שהיא צריכה למקסם בשם הערכים שמאמינים בהם את הקולות שלא ילכו לאיבוד".

האם ימינה הולכת איתכם או לא?
"המפתח הוא ליכוד גדול, ככל שהליכוד יהיה גדול יותר לא יהיו הרבה אפשרויות ואלטרנטיבות". 

בנט אומר שמטרתו להחליף את נתניהו אז למה שיחבור אליכם?
"יש כל מיני אמירות, אני חושב שהמטרות המרכזיות צריכות להיות אחרות. יש כרגע מועמד אחד בלבד, ודאי מהגוש הזה, שיכול להיות רה"מ וזה בנימין נתניהו וצריך לאפשר לו. צריך שהליכוד יקבל תמיכה רחבה כדי שלא ייקרו התופעות שקרו עכשיו".

בנט וסער?
"אני לא יודע להעריך דברים מהסוג הזה. אני החלטתי במודע להתרכז בתפקידי כשר אוצר, ויתרתי על תפקיד ראש מטה הבחירות כי אני חושב שאנחנו נמצאים במציאות שמחייבת קבלת החלטות בלתי פוסקות".

נפתלי בנט בהצהרה על אסטרטגית יציאה מהמשבר (צילום: צילום מסך)
נפתלי בנט בהצהרה על אסטרטגית יציאה מהמשבר (צילום: צילום מסך)

"פתיחת העסקים - מיד אחרי הסגר"

הארכת הסגר, עד מתי?
"השאלה אם זה יהיה עד יום שישי או יום ראשון פחות חשובה בעיניי למרות שכל יום חשוב בהיבט המסחרי, של העסקים סוף השבוע. הרבה יותר קריטי שייקבע שעם סיום הסגר העסקים והמסחר מיד חוזרים לפעילות כמו שהוחלט בזמנו וזה הדבר החשוב". 

על מה מדובר?
"כל מה שהיה פתוח לפני הסגר, הקניונים, השווקים, חנויות הרחוב, מרכזי סחר גדולים, אחד על אחד, כל הדברים האלה חייבים לחזור לפעילות. יש תג מחיר ברור בהיקף של עסקים, עובדים".

שיפתחו הכול?
"אני מוכן להיות קשוב לטיעונים על היקף המתחסנים הצפוי, הרי יש חיסון ראשון של מעל ל-3 מיליון והשני מעל מיליון. אם יגידו שעוד יומיים החיסון השני יגיע למצב שאנשים יהיו מחוסנים במאות אלפים".

בליצר אומר שזה מה שצריך, יומיים.
"אני פתוח לשכנוע אבל בעניין פתיחת העסקים אני לא פתוח לשכנוע. אני חושב שרה"מ עוקב אחרי הנתונים וברור שהוא רוצה לפתוח את המסחר. החיסונים נותנים לישראל יתרון עצום בזה שיאפשרו עם התו הירוק לאפשר לאותם מיליונים להסתובב. יש עסקים שסגורים לתקופות עצומות ואנחנו חייבים לפתוח אותם".

שוטרים אוכפים את הסגר בשוק הכרמל בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
שוטרים אוכפים את הסגר בשוק הכרמל בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

יש חיסונים ויש מספר נדבקים שלא יורד, יש עלייה, שוב חצה את רף ה-8,000.
"זה קורה כשהעסקים סגורים, לא הם מקור ההדבקה אבל הם מקור חיים למאות אלפי אנשים".

עלול להגביר את ההדבקה.
"קיבלנו את ההחלטות, ההחלטות היו קשות ללכת לסגר, תמכתי בזה, המגזר העסקי תמך בזה כדי לרסן את התחלואה ולאפשר לעסקים לחזור. הטיפול במשבר הוא דו-ממדי הוא לא חד-ממדי. זה גם בריאות וגם כלכלה".

צריך לסיים עם הסגר עד ראשון?
"כן, לפתוח את מה שהיה פתוח לפני הסגר ובהדרגה להגיע למסעדות, למופעי התרבות, לבתי המלון. אין ברירה, אנחנו חייבים לחיות ליד הקורונה תוך הקפדה על מסכות. מי שיפתח יפעל לפי התו הסגול עם מקדמי הזהירות אבל באופן סטטיסטי כאשר מיליונים יהיו מחוסנים מי שנכנס לקניון ו-2/3 מחוסנים מקדם ההדבקה יהיה מאוד נמוך שם".

תקציב הביטחון לאן?

במערכת הביטחון דורשים תוספת תקציב שתילקח ממאגרי החירום הכלכליים כדי להיערך לתקיפה באיראן
"אנחנו מטפלים, אני אישית נפגשתי אתמול עם הרמטכ"ל בעניין היקף התקציב של מערכת ביטחון".

מדובר בהיערכות כלכלית לאפשרות לתקיפה באיראן?
"אני לא יודע מאיפה הידיעה צצה. אני מאשר שאני עוסק בעניין תקציב הביטחון".

גם בשאלת הגרעין?
"סוגיית איראן היא ודאי חלק מאתגרי מערכת הביטחון, אנחנו כרגע עוסקים בצורה מאוד חיובית, יש התקדמות חיובית בדרך למצוא את המקורות שיאפשר למערכת להיערך מול כל האתגרים והם רבים".