הממשלה תתכנס מחר על מנת להחליט האם לסיים את הסגר ביום שישי, להמשיך אותו עד יום ראשון או להאריך אותו בשבוע נוסף. זאת לאור העלייה המתמשכת בתחלואת הקורונה ולאחר שמקדם ההדבקה - ה-R - שוב רשם הבוקר (שלישי) עלייה. סגן שר הבריאות, יואב קיש (הליכוד) מודאג מאוד מהמצב, וטוען שהמצב הפוליטי עלול להשפיע על קבלת ההחלטות של הממשלה. בשיחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM

מה העניינים?
"מדאיג, אני עוד לא רואה את הירידה שאנחנו מצפים לה בחולים הקשים. אנחנו עומדים על סף של 1,200 חולים קשים כבר הרבה זמן, עומס מאוד קשה בבתי החולים, מי שמכיר את המערכת ויודע מה קורה מבין עד כמה זה אירוע מורכב לכל מערכת הבריאות".

דברי ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה

איך אתה מסביר את המצב? פרופ' ערן סגל אומר שמתחילה מגמת ירידה.
"אנחנו מצפים לראות את התופעה הזאת, גם בסך כל החולים במערכת. אנחנו באירוע שכל יום צריכים להיכנס פחות חולים קשים למערכת. עוד לא רואים את זה אני שמח שפרופ' ערן סגל רואה את זה ואולי יש לו נתונים שמקדימים ונראה את זה במספרים בימים הקרובים. השאלה המרכזית – מה יהיה ביום שישי וראשון. אני יכול לומר שאני מפריד את זה לשני דברים. יש פה אירוע פוליטי שיגיע לידי ביטוי בישיבת הממשלה. יש לגנץ תפיסה אחרת מעמדת משרד הבריאות. אם הייתי יכול להגיד בעבר שמשרד הבריאות הוביל את העמדה, רה"מ תמך וגנץ גם אם חשב אחרת היה מוכן לקבל את עמדתנו, מה שראית בישיבה האחרונה זה שגנץ לא מוכן לוותר על עמדתו ואם היא שונה ממשרד הבריאות הוא נשאר בעמדתו ויכול לאור הממשלה הפריטטית לכפות את דעתו על כל מדינת ישראל. אני לא יודע לאן הולכים בעניין הפוליטי, אבל מבחינת מערכת הבריאות אנחנו אומרים שעד שלא נראה ירידה בחולים קשים לא נוכל לצאת".

מה גרם לשינוי העמדה של גנץ?
"בנושא הבריאות והממשלה ואני לא אכנס לדברים שאני לא מכיר. יש לו עמדה בריאותית שונה מעמדת משרד הבריאות. המומחים שלו חושבים אחרת. לפני הבחירות הוא היה מוכן לספוג וללכת עם מה שמשרד הבריאות ממליץ. בישיבה האחרונה הוא לא היה מוכן לקבל את זה, כנראה השינוי בגלל הבחירות, אבל אני חושב שזה מייצר מצב מסוכן שיש פה עמדות שונות בממשלה פריטטית שיכול להביא לשיתוק. אם הסגר לא היה מוארך בדקה האחרונה לפני כמה ימים היינו היום בלי סגר ולא בגלל שאנשים חושבים שלא צריך סגר. אנחנו ב-R קרוב ל-1 וכל פתיחה לא זהירה תוביל להתפרצות. שילמנו מחיר כבד על הגל האחרון מעל 1,400 נפטרים בחודש האחרון ואם נהיה לא זהירים אני מאוד חושש מהתפרצות נוספת".

סגן השר יואב קיש (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
סגן השר יואב קיש (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

למה המתים? בגלל המוטציות?
"חד וחלק, שום דבר אחר לא מסביר את זה".

מי אשם במוטציות?
"אני לא מחלק אשמה. יש מלחמת עולם שלישית שכל העולם משלם מחירים מאוד קשים על הקרב הזה, מוטציות, ברגע שהתחילו כבר הפננו למלוניות".

אתה מחזיק מהשר יובל שטייניץ?
"השר שטייניץ היה כל הזמן בעמדה יותר מחמירה, גם לגבי סגירת נתב"ג. מה שעשו אז הייתה העברת כל הנכנסים לבידוד כפוי במלוניות, עם כל הבעיות שזה יצר. זה דרך אגב אירוע שאנחנו נהיה חייבים להתרגל אליו, אנשים שיוצאים לחו"ל צריכים להבין שהם חוזרים למלוניות, זה המחיר. אנחנו בעולם אחר. אנחנו המדינה היחידה בעולם שסגרה את כל הכניסות והיציאות, אני לא מכיר מערכת אחרת שעושה את זה. יש מדינות ששוקלות לעשות את זה בעקבותינו. גם כשהכנסנו את המלוניות זה היה מהלך מאוד חמור".

היו אנשים שזיהו את הסכנה.
"גם כשהתחלנו לעצור את המוטציה הבריטית היא כבר הייתה פה, זה היה מאוחר מדי. הייתה התעוררות עולמית מאוחרת בנושא המוטציה הבריטית והיום רואים את ההדבקות שלה. זו לא תהיה המוטציה האחרונה, יש לנו קרב שכנראה ילווה אותנו לשנים רבות, לכן אנחנו צריכים להתנהג אחרת בכל הקשור לכניסות וליציאות. מחר מגיע לכנסת חוק חדש שבא להסדיר את הכניסות והיציאות ממדינת ישראל בתקופה הזאת, ויש פה פגיעה בהתנהלות החיים שלפני כן".

אתה שותף לחששות שלא ראינו את סוף נושא המוטציות? יותר ויותר מגיעים אלי מקרים של צעירים, ילדים קטנים שחלו באופן קשה. אולי תהיה מוטציה שתחליש את החיסון? אולי אנחנו בהתחלה?
"ממה שאנחנו יודעים לגבי המוטציות שמדברים עליהן, בטח הבריטית, החיסון אפקטיבי. החשש הזה בנקודת הזמן הנוכחית זה לא הדבר המרכזי, אבל המוטציה הבריטית מדבקת הרבה יותר ויש ויכוח האם היא גם גורמת לתחלואה קשה יותר. סיימנו את הגל השני סביב 300,000 מאומתים, עם קרוב ל-3,000 שנפטרו היום אנחנו עם 650,000, כ-350,000 איש נדבקו בכל התקופה, זה הכפלה של המספרים. האם היא יותר קטלנית? אנחנו עוד לא יודעים. היא ודאי הרבה יותר מדבקת והרבה יותר קשה לעצור אותה".

הדרום אפריקנית הגיעה מדובאי
"היו שלושה מקרים שזיהינו שהגיעו מדובאי וגם מדרום אפריקה. עד היום זוהו כ-80 מקרים במדינת ישראל, עושים מעקב על כל שרשרת הדבקה כזאת. צריך להבין, זה כנראה לא ייפסק והקרב הזה יהיה מתמשך. אנחנו בקרב להוריד את התחלואה בכל הכוח וזה הדבר המרכזי שאנחנו מתמודדים מולו בגל הנוכחי. יש לי חשש גדול מהתנהלות הממשלה, אם הייתי יודע שגנץ בא עם אותה תפיסה כמו משרד הבריאות אבל זה לא קורה, אני מאוד חושש מהתקופה הקרובה".

נחמון אש אומר שהסגר לא אפקטיבי.
"נחמן אש ישב בישיבת הממשלה האחרונה והמליץ להמשיך עד יום ראשון".

ביום שני יש משפט לרה"מ, הוא בניגוד עניינים.
"אני מבקש שיקיימו את המשפט במועדו ויפטרו אותנו מהשטויות האלה, רה"מ ומשרד הבריאות מסתכלים על נושא המוטציה ואיך עוצרים אותה אם בגלל זה ישחררו את כל עם ישראל החוצה כשיש תחלואה גבוהה אז תעשו את המשפט. לגיטימי שלגנץ תהיה עמדה אחרת אבל צריך ראש שיחליט וכיום יש שניים".

מתי תחסנו את כולם ומה לגבי הילדים?
"כרגע החיסונים אושרו לגיל 16 ומעלה, מגיל 12 ומעלה כנראה באזור אפריל יקבל אישור. מתחת לגיל 12 ייקח לפחות עוד שנה. אנחנו במאמץ גדול בקופות לחסן דווקא את אוכלוסיית הסיכון שלא התחסנה, זה מאמץ שונה. אם יש משהו שבסוף חודש פברואר יחסוך לנו תמותה זה רק החיסונים, מי שיתחסן פשוט שם על עצמו אפוד מגן שיכול להציל לו את החיים".