גלעד קריב, הרב הרפורמי, שנבחר במקום השני בפריימריז של מפלגת העבודה ושובץ במקום הרביעי ברשימתה בבחירות לכנסת, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM. הוא סיפר על הרקע הרפורמי שממנו מגיע, ועל הפוטנציאל המחודש של מפלגת העבודה: "מתרחשת כאן תופעה מעניינת, אחרי אינספור מערכות בחירות בהן במרכז שמאל היו תוכניות ריאליטי של רשימות מועמדים, אנחנו מתכנסים אל מפלגות רציניות".

הכר את המועמד - גלעד קריב

אתה רב רפורמי, הוסמכת?
"הוסמכתי אחרי חמש שנות לימודים בבית המדרש הרפורמי בירושלים".

הולך להיות הנציג הראשון של הרפורמים?
"אם נשלים את המסע בהצלחה אני בטוח שמפלגת העבודה תוגדר כאחת מהפתעות מערכת הבחירות אז אני אהיה הרב הרפורמי הראשון".

היו רפורמים עוד קודם?
"חברי תנועה פעילי תנועה אני הראשון אבל אני יכול לומר שרבים מחברי וחברות כנסת ישראל חגגו את בת ובר המצווה של ילדיהם אצלנו. למשל יאיר לפיד, אסף זמיר נישא בחתונה רפורמית, גם בצד הימני של המפה. לא צריך להתבייש ביכולת שלך לבחור את זהותך היהודית. למשל, השר צחי הנגבי מתגאה שבערב יום כיפור הוא מתפלל בבית הכנסת התימני ומשפחתו בבית הכנסת הרפורמי. מסתבר שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי".

דווקא הרפורמים נורא חלשים בארץ.
"הרפורמים ממש לא חלשים בארץ, מי שמכיר את תולדותיי במפלגת העבודה לא רק שאני לא הסתרתי מי אני. אני רצתי על הטיקט של חופש דת ומצפון של פיתוח היחסים עם התפוצות הגעתי אתמול למקום שני בפריימריז, מקום רביעי ברשימה, מפלגת העבודה בצדק הלכה על רשימה שוויונית לחלוטין". 

מה הרפורמה מבשרת לנו? בחו"ל הוציאו מהסידור את כל התפילות לציון ולארץ ישראל.
"כדאי שתעיין בסידורים רפורמים, בכולם תמצא תפילה לשלום מדינת ישראל וברכה לחיילי צה"ל. אני מכיר סידורים אורתודוקסיים שאין בהם נוסח תפילה ליום העצמאות, אצלנו יש".

בשבוע האחרון של הבחירות זה עלול להיות מסוכן, אתה לא חושב שיהיה נכון לקחת את החבר גנץ ולהתאחד איתו? או עם חולדאי? כדי שלא יהיה סיכוי שמפלגה כזאת תישאר מתחת לאחוז החסימה.
"זה לא עניין של אופוריה, לכולנו ברור שצריך להשקיע פה מאמץ מאוד גדול כדי להחזיר מאות אלפי ישראלים שהיו פעם במפלגת העבודה אל הבית הפוליטי שלהם. הכוונה שלנו היא לעשות הכול ב-50 הימים הקרובים כדי לשכנע את הציבור שמפלגת העבודה בדרך לחזור להיות שחקן משמעית במפה הפוליטית, יש 48 שעות לעניין החיבורים, אני סומך מאוד על מי שחתומה על החייאת מפלגת העבודה תוך שבועיים וזאת יו"ר ח"כ מיכאלי". 

עוד הוסיף: "אין לי ספק שכל חיבור, אם יעשה, יתבסס גם על אידיאולוגיה וגם על חוכמה פוליטית. לא רק לעבור את אחוז החסימה, אלא להיות שחקן משמעותי. מתרחשת כאן תופעה מעניינת, אחרי אינספור מערכות בחירות בהן במרכז שמאל היו תוכניות ריאליטי של רשימות מועמדים, אנחנו מתכנסים אל מפלגות רציניות. יש עתיד היא מפלגה רצינית, מרצ, מפלגת העבודה. יכול להיות שיש פה התבגרות של הציבור הישראלי".

מה ההבדל בין מרצ למפלגת העבודה? היית במפלגה של ברק?
"אני אחרי 20 שנות חברות במפלגת העבודה, חשבתי שצריך ללכת למהלך רחב של חיבורים ואיבדתי את האמון בהנהגת מפלגת העבודה דאז ויצאתי למהלך של המחנה הדמוקרטי. חזרתי הביתה ואני חושב שזה מסמל את היכולת היום להחזיר מאות אלפי ישראלים הביתה. מפלגת העבודה זו מפלגה שממקמת את עצמה יותר קרוב למרכז. מדברים גבוה על בנט כמועמד לראשות הממשלה ולפני שתי מערכות הוא לא עבר את אחוז החסימה".