ערעור היציבות - טריגר להגברת הדיכאון והחרדה
מסתבר שמשבר הקורונה משפיע על כל בני האדם פיזית, אך גם פסיכולוגית. בהקשר הנפשי, מאות מיליונים חווים תגובות של חרדה קיצונית, מתחים ודיכאון.
לפי דו"ח שנערך בארה"ב שבא לבדוק את ההשפעה הרגשית של הפנדמיה על האוכלוסיה, נמצא כי הסיכוי ללקות ברמה גבוהה של חרדה גבוה פי 40 (!) בתקופת הקורונה לעומת התקופה שלפני הקורונה.

אחד המטפלים המוכרים בארץ המתמחה בכל עולם טיפול בחרדות על כל סוגיהן, הוא אורי פוקס. העלינו בפניו את השאלה המתבקשת, מה הגורם להתפרצות יתר של חרדה ודיכאון בתקופה הנוכחית: 

"לפי דעתי בתקופה הנוכחית מעטה היציבות של החיים כפי שאנו מכירים אותם, ועל סמך זה בינינו את עצמנו כלפי העתיד, התערער מאוד. ההרגשה הבסיסית והבטוחה שלנו כבני אנוש שהחיים שלנו יציבים, והם לא באמת יכולים להתערער, התגלתה כאשליה. מהקצה השני של הספקטרום נמצא מצב של מעורבות יתר, אנשים רבים "דבוקים למסך", ועוקבים באדיקות אחר החדשות בטלוויזיה, מסתערים על הסופרים ואוגרים מזון, תרופות ונייר טואלט. מנגנון זה מאפשר להם לחוש בשליטה מול חוויה לא פשוטה של חוסר אונים.
 
אותם אנשים, שבדרך כלל גם לא בוחרים להגיע לטיפול נפשי, והם סובלים מאוד כתוצאה מהמצב הנוכחי מחרדות או מדיכאון יעדיפו להתמודד עם המצב באמצעות התנהגויות שיגבירו את הקושי.
לדוגמא: הם ימנעו לחלוטין מיציאה מהבית, וכאשר הם כבר יצאו מהבית, הם יהיו מצוידים בכמה מסיכות, היסטריים כאשר אחרים יתקרבו אליהם, ובאופן כללי יחושו תסמינים שכיחים במצבי חרדה ודיכאון: עייפות, עצבנות, קשיי שינה, קושי להתרכז, התקפי פאניקה וכמובן- מחשבות אובססיביות על הידבקות.

האם החרדה או הדיכאון חייבים להיות קשורים לנגיף הקורונה?
כלל וכלל לא. יש אנשים שקשיים אחרים בחייהם בשילוב תקופה של אי ודאות ממושכת, הם אלו שהולידו והעצימו את החרדה או הדיכאון. חשוב לדעת, מסביר אורי, שהדיכאון נחשב למגיפה של ממש, לא פחות מאשר הקורונה. לפי ארגון הבריאות העולמי, כחמישית מאוכלוסיית העולם סובלת מדיכאון מסוגים שונים, וכל תושב עשירי נוטל כדור נגד דיכאון או חרדה.

אורי, האם אתה חושב שדיכאון או חרדה הם גזירת גורל?
כלל וכלל לא. יש דרך יעילה ופשוטה לטפל בדיכאון ובחרדה, גם ללא צורך בתרופות כגון ציפרלקס ודומיהם, כשהבשורות הטובות באמת הן שהטיפול מסייע למגר את הבעיה מן השורש ולא מטפל רק בסימפטום.
אם סבלתם פעם מכאב שיניים חזק, אתם מבינים בדיוק למה אני מתכוון. יכול להיות שהסיבה היתה חור או עששת, אבל עוצמת הכאב היתה פשוט בלתי נסבלת.
 
יש כמה דרכים לטפל בכאב מסוג זה: הראשונה, היא לקחת אקמול ולזכות לכמה שעות של שקט מהכאבים הבלתי נסבלים, והשניה, שהיא לפי דעתי מומלצת הרבה יותר, היא לחקור ולהבין מה השורש של הכאב ולטפל בו.
אקמול, אופטלגין או כל משכך כאבים אחר לא יסייע לפתור את הבעיה מן השורש. לעומת זאת, אם ננסה להבין מה הסיבה המקורית לכאב נוכל להפסיק אותו וגם למנוע ממנו להתפשט בהמשך.

טיפול בחרדה ודיכאון (צילום: canava)
טיפול בחרדה ודיכאון (צילום: canava)

על אלו עקרונות מתבסס הטיפול בחרדות ובדיכאון בקליניקה?
הטיפול מתבסס על התפיסה הפשוטה שדפוסי החשיבה הנוכחיים של האדם, הם אלו שיוצרים את הבעיה. אם נוברים לעומק, אצל כל אדם הסובל מחרדות או מדיכאונות, בדרגת קושי כזו או אחרת, קיימים עיוותי חשיבה המובילים לאותם תחושות ורגשות.
זו יכולה להיות תפיסה דמיונית של קטסטרופה, למשל, אם אחלה משהו נורא יקרה, או תפיסה של הכל או כלום שעשויה להוביל לדיכאון, לדוגמא אישה שאומרת לעצמה- אני חייבת להיות מושלמת, אחרת אהפוך לכשלון חרוץ.
 
מסתבר שבדרכים אלו, המוח משכנע אותנו באמיתותה של אמת שאינה באמת קיימת. דפוסי חשיבה בעייתיים גורמים לחשיבה שלילית ופסימית, ובעקבותיה מגיעים רגשות לא רצויים כמו כעס, עצב או דיכאון.
הרבה מאוד מטופלים מספרים לעצמם סיפור שנשמע לכאורה מדויק ורציונלי, אבל למעשה רק גורמים לעצמם להרגיש רע יותר.

מה מיוחד בשיטה הקוגניטיבית התנהגותית?
טיפול בחרדה או בדיכאון בשיטה הקוגנטיבית התנהגותית (שיטת CBT), זכה בשנים האחרונות להצלחה רבה בקליניקות בכל רחבי העולם, בטיפול בשלל בעיות נפשיות, החל מחרדות ופוביות וכלה בדיסתימיה (דיכאון ממושך).
קופות החולים משלבות את הטיפול כחלק אינטגרלי ממערך השירותים הפסיכולוגיים, ומטפלים רבים בהם אני, מציעים אותו באופן פרטי מתוך אמונה אמיתית ביעילות הטיפול.
 
השיטה נבדלת משיטות טיפול קלאסיות, בכך שהיא מדגישה את השילוב בין הקוגניציה (מחשבות המטופל) לבין התנהגות המטופל בפועל. בהיות הטיפול תהליך מכוון מטרה, מונחה המטופל בעזרת המטפל לאתגר את תפיסות העולם שלו, את מחשבותיו והתנהגותו האוטומטיים ולהחליפם בדפוסי מחשבה והתנהגות בונים וחיוביים יותר.

תכנית טיפולית מותאמת אישית לכל מטופל
בתקופת המשבר הנוכחי, הרבה מאוד קליניקות אינן פעילות, ומוגדרות כמקומות עבודה "לא חיוניים". עם זאת, הטיפולים הרגשיים והנפשיים הם תמיד חיוניים, ועל כן עברו למפגשים אונליין שמצליחים להביא לתוצאות חיוביות, ולהפחתת סימפטומים של חרדה ודיכאון.
על מנת לראות שיפור ניכר בתסמינים, ולטפל בבעיה מהשורש, מומלץ לפנות אל מטפל מוסמך המתמחה בשלל סוגי הדיכאונות והחרדות, כמו אורי פוקס, המנהל במשך שנים שתי קליניקות מצליחות בהרצליה ובנתניה.

המטופלים הרבים העוברים בשערי הקליניקה, מעידים כי הטיפול יעיל במיוחד ומסייע להם לשנות את דפוסי החשיבה הבעייתיים ולהתחיל לראות את המציאות באור אחר.
המטופלים מגיעים לקליניקה מכל רחבי הארץ, ופוקס מציין "לכל מטופל מותאמת תוכנית ייחודית לטיפול בדיכאון או בחרדה. אין תוכנית אחידה, יש תוכנית טיפול ייחודית שנתפרת למידתו האישית של המטופל, ומיועדת להוביל אותו תוך מספר פגישות לטיפול יסודי בחרדה או בדיכאון".