לקראת התחממות מערכת הבחירות ולידיעת לשכת נתניהו: פעיל ימין אמריקאי בשם דאגלס מקיי, נעצר בימים האחרונים באשמת שימוש כוזב בטוויטר וברשת החברתית, לשם הפצת דיסאינפורמציה בבחירות 2016 לטובת דונלד טראמפ.

על פי כתב האישום, מקיי התחזה לבוט בשם ריקי ווהאן והוא "השתמש בטוויטר ובשאר רשתות המדיה החברתית כדי להטעות את המשתמשים ולחבל בבחירות". עוד על פי כתב האישום, הורץ על ידו ועל ידי ארבעה שותפיו קמפיין הטעיה שכוון לשחורים וללטינים תוך שיבוש נוהלי הצבעה. את הזיהוי והמעצר הוביל אתר החדשות “האפינגטון פוסט”, שפתח ב־2018 בתחקיר בנושא.

השאלה היא כמובן מתי אצלנו, בהנחה ששימוש כוזב ברשתות החברתיות והפצת דיס־אינפורמציה הם עבירות של ממש, וניתן להפרידן מחופש הביטוי. התשובה היא לוח הזמנים וזהות המנצח בבחירות. אני מעריך שאם טראמפ היה מנצח בבחירות 2020, ה־FBI לא היה מעז לפתוח בחקירה על בוט שפעל בבחירות 2016. ניצחון ביידן והמשטמה העמוקה של ה־FBI ומערכת החוק הסולידית של ארצות הברית כלפי טראמפ, שהדיח פקידים “סוררים” ותקף בקביעות מוסדות אכיפה (מצלצל מוכר), גרמו למיצוי אותה חקירה ולהעמדת אותו מקיי לדין.

דונלד טראמפ (צילום: SAUL LOEB/GettyImages)
דונלד טראמפ (צילום: SAUL LOEB/GettyImages)


בימים האלה מתנהל בארצות הברית מצוד אחר מסתערי הקפיטול בחודש שעבר, ויש חקירות מסועפות על מתקפות הבוטים לטובת טראמפ בחסות רוסית. אצלנו זה יקרה, כך אני מקווה, בלשון המעטה, אם נתניהו יפסיד בבחירות, ואז אולי ייפתחו חקירות, בין השאר על פעילות בוטים שמכרו לכאורה שקרים לטובתו. פה ושם נתפסת איזו זהות מפוברקת שמתחזה לאמירה שאמורה להשפיע, והרשת חוגגת, אבל לא מן הנמנע שכאן יהיה מדובר בשיטפון והטיפול המשפטי לא יהיה פשוט. נדרשת כאן חקיקה שאני משוכנע שהרוב (המנצח בכנסת אם וכאשר) יתמוך בה.

מדוח האינטרנט השנתי של בזק, שפורסם לאחרונה לגבי שנת 2020, עולה כי 60% מהנשאלים מתעדכנים בחדשות באמצעות הרשתות החברתיות, אבל רק 19% מאמינים שהמידע אמין. 63% העידו שהם מתקשים להבדיל בין פייק ניוז לחדשות אמיתיות. 48% מתקשים להבדיל גם אחרי שבדקו את המידע. ועדיין 76% מהציבור מתעדכנים בחדשות באמצעות אתרי חדשות ישראליים ובאינטרנט.

כדי להבין את תופעת הפייק ניוז כמקדמת רעיונות הבל ואנשים מסוכנים, אמור להתבצע סקר שיכלול, לצד נתוני הרשת, מחקר מעמיק על השפעת הדיאלוג עם הסביבה הקרובה, על האופן שבו מתייחסים לחדשות ולמידע כאמת או שקר. או בקיצור, פרצופה של החברה הישראלית.