סקר מנדטים שפורסם הערב (שלישי) בחדשות 13 מציג תמונה מפתיעה של המפה הפוליטית, 49 ימים לפני הבחירות. בעוד כ-48 שעות יסגרו באופן סופי רשימות המפלגות לקראת בחירות 2021 ושאלת האיחודים השונים תוכרע.

הליכוד בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיכה להיחלש, על רקע המשך התפשטות מגפת הקורונה, וזוכה ל-29 מנדטים בלבד. גם יש עתיד בהובלת יאיר לפיד ותקווה חדשה בהובלת גדעון סער נחלשות וזוכות ל-16 מנדטים כל אחת. המפלגה הרביעית בגודלה צפויה להיות ימינה, אשר זוכה ל-10 מנדטים על פי הסקר.

ההפתעה הגדולה של מערכת הבחירות, כפי שמסתמן בימים האחרונים, היא מפלגת העבודה, אשר זוכה הערב לשמונה מנדטים. גם מפלגת יהדות התורה זוכה לשמונה מנדטים, ואילו ש"ס זוכה לשבעה מנדטים - כך גם ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן. מרצ זוכה לחמישה מנדטים וכחול לבן של בני גנץ מגרדת את אחוז החסימה וזוכה לארבעה מנדטים בלבד. 

לא עוברות את אחוז החסימה: המפלגה הכלכלית של פרופ' ירון זליכה, (2.7%), הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' (2%), עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר (2%), הישראלים של חולדאי (0.9%) וכן עלה ירוק, גשר של אורלי לוי אבקסיס, תנופה של עפר שלח וגם מפלגת ותיקי ישראל בראשות דני יתום.

מפת הגושים העולה מסקר זה מעניקה 66 מנדטים לגוש הקורא להחלפתו של נתניהו, לעומת 44 מנדטים בלבד המתחייבים להמליץ על ראש הממשלה נתניהו לכהונה נוספת. לשני הגושים מצטרפת מפלגת ימינה שלא הצהירה באיזה גוש תיקח חלק.

מרב מיכאלי בכנס מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני

הסקר בדק תרחיש בו מפלגות הישראלים ותנופה מתאחדות עם מפלגת העבודה - התוצאה הצפויה לאיחוד היא 11 מנדטים. תרחיש זה מביא את יש עתיד, תקווה חדשה, ישראל ביתנו ומרצ לאבד מנדט אחד כל אחת, בעוד שימינה צפויה להתחזק במנדט.

בתרחיש נוסף נבחנה האפשרות אם הבית היהודי (חגית משה) והציונות הדתית (בצלאל סמוטריץ') יתאחדו ויצרפו גם את עוצמה יהודית של בן גביר ובצד השני רע"ם בראשות מנסור עבאס תתפצל מהרשימה המשותפת. במצב זה הליכוד נחלשת אף יותר וזוכה ל-27 מנדטים, יש עתיד - 15, תקווה חדשה - 14, ימינה - 8, הרשימה המשותפת - 8, יהדות התורה - 8, ש"ס - 7, ישראל ביתנו - 7, העבודה - 7, איחוד הימין - 6, מרצ - 5, כחול לבן 4 וכך גם רע"מ עם ארבעה מנדטים.

35% השיבו כי נתניהו הוא המועמד שלהם להרכיב את הממשלה הבאה. 16% בחרו בסער, 14% - לפיד, 9% - בנט ו-7% בחרו בגנץ. בתשובה לשאלה 'מי היית רוצה שירכיב את הממשלה אם זה לא יהיה נתניהו' בחרו 23% בגדעון סער, 20% בבנט ו-19% בלפיד.