מבצע החיסונים ממשיך במרץ רב, אך בימים האחרונים חלה האטה בקצב ההתחסנות. ככל הנראה, הסיבה לכך היא ה'פייק ניוז' באשר לחיסון וליעילותו כנגד המוטציות השונות שגורם לרבים לחשוש מהחיסונים. בנושא זה שוחחו הבוקר (רביעי) גולן יוכפז וענת דוידוב עם פרופ' רפי קרסו ('103fm'), שהתייחס לשיעורי ההתחסנות הנמוכים בקרב הצעירים. הוא הפריך את השמועות בנושא, וטען שמדובר בקונספירציות שקריות.

ללכת להתחסן?
"מאז ומתמיד היו מתנגדי חיסונים וצריך לפחד מהמחלה, לא צריך לפחד מהחיסון. המחלה מסוכנת הרבה יותר מהחיסון שאינו מסוכן. מדברים על זה שזה משהו חדש, זה לא משהו חדש. החיסון בטכנולוגיה הזאת קיים כבר די הרבה שנים כשהתחילו לפתח אותו לסארס ולמארס. שהם וירוסים מאותה משפחה של הקורונות, יש ניסיון איתו. לשמחתנו הרבה המארס וסארס נמוגו מן העולם ולא הצטרכו להשתמש בו אבל הניסיונות קיימים ויש ניסיון גדול. הטכנולוגיה של RNA כבר 20 שנה. אנחנו מפתחים עם הטכנולוגיה תרופות".

אנחנו יודעים שהמחלה קשה ומפתיעה, אבל צעירים שחוששים.
"החשש הוא נורמלי, חשש זה דבר נורמלי אבל צריך להבין שבעולם יש ניסיון ובעולם יודעים איך מנגנון פועל. רפואה זה לא 100 אחוז ולא 0 אחוז".

בוא נפריך 'פייק ניוז': החיסון חודר ל-DNA?
"שטות. אין דבר כזה, מי שמכיר ביולוגיה יודע שה-RNA מפעיל חלבון ,הוא לא נכנס ל-DNA ולא יכול לשנות את הגנטיקה".

גורם לסרטן?
"אף אחד לא הוכיח את זה, אתה יכול להגיד שהוא גורם לקבל שיער בלונדיני ועיניים כחולות, זו אמירה. שטויות".

פגיעה בפריון?
"אף אחד לא יודע אם זה יכול לפגוע בפריון, יודעים שאין לזה שום קשר לפריון, זה לא חודר את השליה. נשים בתקופה האחרונה שנכנסו להיריון גם תוך כדי מחלה או תוך כדי חיסון, לפחות בבדיקות שנעשו לא מצאו דבר. זה פייק ניוז כדי להפחיד אנשים. יש כתות וגישות מסוימות ואווירה סיינטולוגית שעקרונית נגד חיסונים. פייק ניוז לגבי חיסונים יש לגבי כל החיסונים שקיימים".

איך אתה מסביר את הזעם בקרב אותם ארגונים סביב הקורונה?
"חלקם ארגונים שאומרים שהשם יעזור בצורה כזו או אחרת, 'תנו לטבע לעשות את שלו', יש כאלה שאוהבים להפחיד, לשנות דברים, שכל מה שמישהו אחר עושה זה לא טוב ומה שהם עושים טוב. זה חלק גם מתכונה אנושית של אנשים שאוהבים לחבל".

החיסון לא בטוח יעיל נגד המוטציות, ההתחסנות לא ב-100 אחוז.
"היופי של סוג החיסון של RNA הוא שהוא נעשה בטכנולוגיה כזו שאם מחר יש מוטציה בתקופה די קצרה אפשר לשנות את החיסון שיפעל נגד המוטציה".

עוד פעם חיסון?
"אם מחר יפרוץ וירוס אחר? גם תצטרכו להתחסן".

דור חדש של חיסון, כמו בפלאפונים?
"מוטציות בווירוסים קורות כל הזמן יש אלפי מוטציות בווירוסים של הקורונה, השאלה אם נוצר וריאנט שהוא מצב שנוצרות הרבה מאוד מוטציות שכבר משנות את תכונות המחלה. אם ייווצרו וייתכן וייווצרו וריאנטים חדשים יצטרכו לסדר חיסון חדש אבל לא יצטרכו לעבור את כל הדרך הארוכה אלא די מהר יוכלו ליצור את זה ולשנות את החיסון. יש חיסונים כמו שפעת שצריכים לקבל פעם בשנה, ייתכן וגם פה נצטרך לקבל את זה, אף אחד לא יודע".

רואים מה קורה בבתי החולים ומבינים שיש יותר צעירים ויותר צעירים במצב קשה, חלקם במצב מסכן חיים. תסביר לאותם צעירים למה חשוב שיתחסנו.
"הייתי לוקח את כל מי שלא רוצה להתחסן לסיור במחלקת קורונה ואני מבטיח שהיה רץ לקבל חיסון, כי הוא היה רואה שגם אנשים צעירם וצעירים מאוד חולים ואנשים צעירים שלא נמצאים בסיכון, הסבל שהם סובלים גם כשהם בבית, חוסר החמצן, החולשה, החום הגבוה, העייפות, המחלה היא מחלה אצל הרבה מאוד אנשים צעירים מחלה קשה".

אבל בגל הראשון והשני מדובר בנפטרים שבעיקרם קשישים, הסתבכו עם המחלה בגלל מחלות רקע.
"צריך לקחת בחשבון לא רק את הקורונה אלא את פוסט הקורונה. חלק גדול מהמחלימים החלימו מהשלב האקוטי, החריף שלה אבל סובלים סבל רב מתופעות מאורחות – חולשה שנמשכת כמה חודשים טובים, ירידה קוגניטיבית בזיכרון, בריכוז, בחוסר יכולת מוטורית, הפרעות בכלי דם, אירועים וסקולריים, נשירת שיער. זאת מחלה שמשאירה להרבה מאוד אנשים תופעות מאוחרות שאנחנו לא יודעים לכמה זמן כי המחלה עצמה היא לכשנה".