נתונים קשים: המשבר הכלכלי שנוצר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה גרם להרבה ישראלים לאבד את מקום עבודתם, ומצב האבטלה בישראל הרקיע שחקים בתקופת הסגר הראשון בחודש מרץ 2020. על נושא המובטלים דיברה היום (רביעי) לבנת פורן עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM, וחשפה נתונים חמורים לגבי מצבן של הנשים בשוק העבודה שנמצא במשבר.

כמה מהמובטלים בשנה האחרונה הם נשים?
"70%".

וואו.
"באופן יציב 70% מהמובטלים בשנה האחרונה הם בעצם מובטלות. נשים. אני לא מדברת רק על הסגר הראשון או השני, אלא לאורך כל התקופה האחרונה. המספר הזה די יציב. יורד בכמה אחוזים, עולה בכמה אחוזים. לאורך כל שנת הקורונה נשים מובילות, בשיעור ממש גבוה ביחס לגברים את האבטלה. אגב, למרות שאנחנו כבר שנה בתוך המשבר הזה לא נעשה שום דבר בשביל להתמודד עם הפגיעה הזו בנשים. הדבר הזה מוביל לפגיעה לא רק בנשים עצמן, אלא ממש במרקם החברתי שלנו".

למה זה קורה?
"הממשלה לא מטפלת כראוי בכל המשבר התעסוקתי. אנחנו מדברים על זה כל פעם אז אני לא אחזור על זה כמו תקליט שבור. מעבר לזה, כל העניין של החל"ת, זה פשוט לא ייתכן שזה עדיין ממשיך. אני רוצה עכשיו להסתכל על הנשים כן? מבחינתי תעסוקת הנשים בישראל היא אינטרס לאומי, חברתי, וכלכלי. בעשורים האחרונים עשינו דרך מאוד ארוכה גם כמדינה וגם כחברה לקידום נשים. בשנה אחת אנחנו הצלחנו לחזור למציאות שהייתה כאן בשנות השמונים. את הנזק שקרה בשנה אחת כלל לא בטוח שנצליח לתקן. אני חושבת שהפגיעה הזו בנשים תמשיך לאורך זמן, משום שעל פי נתוני האבטלה 47% מהנשים המובטלות מוגדרות ככאלה שהתייאשו מחיפוש עבודה". 

כלומר?
"שאנחנו אוטוטו הופכים את אבטלת הקורונה לאבטלה כרונית. אנשים שנמצאים באבטלה כרונית כמעט ולא יכולים לחזור לשוק העבודה. נשים שמאבדות תקווה ומתייאשות או שהן בונות על אשליית החל"ת לא מבינות שהסיכוי שלהן למצוא עבודה הולך ויורד עם הזמן. מדובר באוכלוסיה שלמה שממש תתקשה למצוא את חזרתה לעולם העבודה. מה גם שחשוב לזכור שמדובר בנשים שעבדו לפניכן".

"בישראל מפרנס אחד לא מספיק בכדי להחזיק משק בית. מה שאומר שאם האישה אינה שותפה בהכנסות הסיכוי להידרדר לעוני הרבה יותר גבוה. כמובן שזה לא קשור לגבר או לאישה, זה עוני של כל המשפחה. שלא נדבר על פירוק התא המשפחתי שאז נשים רבות מוצאות עצמן ללא שום תשתית כלכלית ונשארות תלויות בגבר, אם הוא מוכן לשלם את מה שצריך, או בקצבאות של המדינה".