היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השתתף היום (רביעי) בכנס של לשכת עורכי הדין בנושא "היועץ המשפטי לממשלה – מוסד בעין הסערה – הסוגיות שבמחלוקת" ואמר במהלך דבריו כי "שאלת פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה היא סוגיה ראויה לדיון".

מנדלבליט: "פיצול תפקיד היועמ"ש הוא סוגיה ראויה לדיון". (צילום: לשכת עורכי הדין)

"האירוע של היום מבטא את התפקיד החשוב של לשכת עורכי הדין בקיום שיח מקצועי אודות נושאי ליבה של שלטון החוק", אמר מנדלבליט. "מעמדו של מוסד היועמ"ש הוא נושא עקרוני וחשוב מאין כמוהו שבצדק נמצא בלב השיח הציבורי כי הוא משפיע ישירות על זכויות אזרחי המדינה, המנהל התקין ושלטון החוק".

היועמ"ש הוסיף והדגיש כי "מדובר בשיח מקצועי וענייני של מומחים בתחום, במחלוקות לשם שמיים, של מי שבאים לתקן, ולא חלילה בשיח מתלהם של מי שמבקשים לפגוע ולהרוס". 

בערב נשאו דברים גם ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) עדנה ארבל, שרי המשפטים לשעבר – ציפי לבני ומאיר שטרית, המשנה ליועץ המשפטי לשעבר. באירוע הדיבייט השתתפו: פרופ' ברק מדינה, עו"ד ד"ר אביעד בקשי, ד"ר אסף הראל, עו"ד דינה זילבר, עו"ד ד"ר מתן גוטמן ועו"ד גיל ברינגר.

ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי אמר כי "אנו, בלשכת עורכי הדין, נחתור תמיד לדיאלוג ולא ניתן יד למתקפות אישיות ולא ניתן יד למתקפות על שלטון החוק. אנו שומרי הסף של שלטון החוק ואנו נמשיך להגן עליו בחירוף נפש". לדברי עו"ד חימי השיח המפלג עבר מזמן את גבולות הטעם הטוב ובוודאי שאין לראות בו ביקורת בונה. "עצמאותה של הרשות השופטת היא הענף עליו נשענת הדמוקרטיה הישראלית ואנו לא ניתן לגדוע את הענף הזה", הוסיף. 

אבי חימי (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)
אבי חימי (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)

שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) עדנה ארבל הביעה צער על הביקורת הבוטה כלפי בתי המשפט ומערכות אכיפת החוק. לדבריה, "ביקורת הוגנת היא תמיד רצויה אך זו צריכה להיות אחראית. רק כך יגבר אמון הציבור במערכות בכלל ובמערכות האכיפה בפרט, ובעיקר בבית המשפט שהוא המגן של כל המערכות ומכל מקום מערכת התביעה והיועץ המשפטי. כך היה מאז ומתמיד וכך צריך לעשות הכל כדי שזה ימשיך גם הלאה".

שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני התייחסה לתפקיד היועמ"ש ואמרה: "יש בוודאי סוגיות שהן במחלוקת לגיטימית לגבי היועץ המשפטי לממשלה ובהן שאלת הפיצול. אך בעטיפה לגיטימית לכאורה מתעורר דיון לא לגיטימי שמערער את היסודות של הדמוקרטיה הישראלית ומציב סימן שאלה על משהו שלאורך כל כך הרבה שנים היה מובן מאליו לכל נבחר ציבור. במקום שומרי סף יש כאלה שרוצים לראות את היועצים המשפטיים  כ"משרתי שר". המסר לשומרי הסף הוא או שתתקרנפו או שתפוטרו."

שר המשפטים לשעבר מאיר שטרית אמר כי הוא מחזיק בעמדה שאת הייעוץ המשפטי לממשלה יש להותיר בידיו של היועץ המשפטי לממשלה, אך בד בבד יש להוציא את התביעה הכללית מידיו וזאת בשל "עומס בלתי אפשרי" לדבריו.