ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה כינסו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים במהלך ביקורם במטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים, בה הודיעו תוכנית מיוחדת שגיבשו, שלדבריהם "תחולל מהפכה אמיתית בחברה הערבית" ולטובתה תמומש החלטה 922 להשקעת 15 מיליארד שקל. לתפקיד מינו את ניצב בדימוס אהרון פרנקו, אשר בעבר, כאשר כיהן כמפקד מחוז ירושלים, התבטא נגד הערבים אחרי המהומות בהר הבית ב-2009 וטען כי הם כפויי טובה: "אפשרנו את תפילות הרמדאן, והם מתפרעים בחגי תשרי". 

"מי שיתכלל עבורי את המאמץ האדיר הזה כפרוייקטור הוא ניצב בדימוס אהרון פרנקו. יש לו ניסיון מקצועי מאוד, יש לו יחסים מעולים עם מנהיגים ביישובים הערבים. אהרון יתכלל את מאמצי הממשלה בתחומים השונים וידאג שיהיה תיאום מרבי ביניהם, לא רק בביטחון האישי אלא כל מה שמוביל לזה שזה כולל הכל - חינוך, רווחה, כלכלה ותעסוקה", אמר נתניהו בפתח דבריו.

על פי נתניהו, תוקם ועדת שרים מיוחדת לחברה הערבית שהוא יעמוד בראשה והיא תתכנס באופן קבוע כדי לעקוב אחרי יישום שתי תוכניות - לטווח הקצר ולטווח הארוך. "התוכנית המיידית כוללת איסוף נשק מהיישובים הערבים, השקעת מאה מיליון שקל בבניית תחנות משטרה וכיבוי אש בנוסף לתשע שהקמנו, הקמת מוסדות רווחה, הקמת צוות בראשות המל"ל למניעת זליגת אמצעי לחימה, הטמעת תוכנית מניעת אלימות במשפחה במגזר הערבי ועוד הרבה משימות חשובות". 

בסיום דבריו פנה לממשלה והדגיש: "מצפה שנוכל להעביר את זה בממשלה ולצאת לדרך מיד. אני מחויב באופן אישי לביצוע המשימה הענקית הזו, משימה שתשנה את חייהם של אזרחי ישראל הערבים. היא תיתן תקווה גדולה לעתיד לכל ילד וילדה".

בנימין נתניהו, אמיר אוחנה (צילום: פול אמיל סלמן)
בנימין נתניהו, אמיר אוחנה (צילום: פול אמיל סלמן)

אמיר אוחנה (צילום: פול אמיל סלמן)
אמיר אוחנה (צילום: פול אמיל סלמן)

אוחנה, שעלה אחריו, אמר כי "השעה היא שעת חירום אבל היא נושאת גם תקווה והזדמנות גדולה. החברה הערבית נאנקת תחת נטל הפשיעה והאלימות, מיעוט עברייני ופושע מקרבה ממרר את חייה וגוזל את עתיד צעיריה. באנו לומר עד כאן".

עוד הוסיף: "אנחנו צריכים את הציבור הערבי לצידנו במלחמה הזו. רוב הציבור הערבי הוא שומר חוק אבל מיעוט קטן מתוכו אחראי ל-93% מאירועי הירי, 64% ממעשי הרצח, 56% מעבירות האמל"ח, או במילים אחרות - כ-60% מהפשיעה בישראל וקרובנות הפשיעה הם כמובן אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד".

בתגובה לדברים הללו, הגיב יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה: "צריך תכנית מתוקצבת היטב שעוקרת את בעיית ארגוני הפשיעה מהשורש. התוכנית שהציג הערב נתניהו היא לא יותר מתרגיל בחירות על הגב של נרצחים ערבים. אנחנו צריכים חוסם עורקים והוא מציע לנו פלסטר שכתוב עליו מח"ל".

"תוכנית רצינית חייבת קודם לייבש את מקורות המימון של הפשע המאורגן, לסגור את השוק האפור ולשים סוף לתופעת הפרוטקשן. מוכרחים לעצור את הסחף של נשק לא חוקי מהצבא לאזרחים הערבים ולהחרים את מאות אלפי הנשקים שהורסים את חיינו. כל זאת לצד דגש על הגשת כתבי אישום נגד עבריינים ושיקום של אסירים", המשיך עודה. 

איימן עודה נואם במליאה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
איימן עודה נואם במליאה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

כזכור, זוהי לא ההתבטאות הראשונה של נתניהו באשר למצב הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. בשבוע שעבר ראש הממשלה נפגש עם ראשי רשויות ערביות בהמשך לדיון בהצעה בנושא מיגור האלימות בחברה הערבית. ההצעה מציעה תוספת תקציבית משמעותית לנושא, שתועבר למשרד לביטחון פנים. אותה הצעה אמורה לבוא בהמשך לאישור הממשלה.

בתגובה לדברים אלו, ח"כ ניצן הורוביץ אמר: "ראש הממשלה נתניהו שוב רומס ברגל גסה את החוק ומקיים מסיבת עיתונאים במסגרת הקמפיין שלו במטה הארצי של המשטרה. מעבר לאירוניה שנתניהו שתקף את המשטרה בכל הזדמנות והשפיל אותה, חוסה בצל קורתה כדי לקבל לגיטימציה לתוכנית למיגור הפשיעה במגזר הערבי שאף פעם לא תבוצע, זהו דבר שאסור על פי חוק חד וחלק".

ניצן הורוביץ על דוכן הנואמים בכנסת (צילום: פול אורן בן חקון)
ניצן הורוביץ על דוכן הנואמים בכנסת (צילום: פול אורן בן חקון)

"סעיף 2א' לחוק הבחירות, אוסר במפורש שימוש בנכסי ציבור ובמבני ציבור לצרכי תעמולת בחירות וכמובן שגם שוטרי משטרת ישראל מנועים מלהשתתף באירועים שכאלו", הוסיף יו"ר מרצ. "טוב תעשה התקשורת שתמנע את שידור את מסיבת העיתונאים וטוב תעשה המשטרה אם בסופה הם יעצרו את רה״מ על הפרת החוק. בתקופת כהונתו של נתניהו כראש ממשלה, האלימות בחברה הערבית הוכפלה ואף יותר".