1. אי־שם בראשית שנות ה־70 ריחפו בין ענני עשן הסיגריות במשרצי האלכוהול בתל אביב וירושלים חלומות מהפכניים על הקמת תנועה שתקרע את הצורה למפלגות הממוסדות, תרדוף את הפוליטיקאים המושחתים ותילחם בקפיטליזם החזירי ובאפליית מיעוטים. נזכרתי באותם ימים כשראיתי השבוע שעו"ד ברק כהן וחבורת אקטיביסטים חברתיים ירוצו כנראה בבחירות תחת השם "דמוקרטית".

עו"ד ברק כהן הוא אדם אמיץ וחכם, שלא עושה חשבון לאף אחד. הוא עושה מארבים לאנשי ציבור מושחתים ושואל אותם אל מול המצלמה שהוא אוחז בידו שאלות נוקבות, מציקות, לעתים בסגנון בוטה, שגורם לנשאלים לברוח מהאיש שרודף אחריהם במסעדות, ברחוב, בכניסה לביתם או לבנק שאותו הם מנהלים.

לצערי בימים שבהם עשיתי פעילות חברתית אגרסיבית בסגנון שעושה ומתעד כיום ברק כהן, לא היו מצלמות קטנות ומשוכללות כמו היום, ולכן אין תיעוד היסטורי לפעילות הזו. אבל נשארה לי תמונה אחת ובה כרזת בחירות שהייתה תלויה אצלי על הקיר, ובה שם הרשימה לכנסת "הפנתרים השחורים" מתחת הופיע הכיתוב - "דמוקרטים ישראלים". הדבר הבולט ביותר בכרזה הוא האות שרצינו שתופיע על הפתקית לבוחר - האות ז'. ברק כהן עומד כיום בראש רשימת "דמוקרטית", שמבקשת שהפתק לבוחר שלה יישא את האותיות "זצ". המילה זץ בסלנג ובשפת היידיש פירושה "חבטה" או "מכה".

עורך הדין ברק כהן, ראש המפלגה ''דמוקרטית'' (צילום: אבשלום ששוני)
עורך הדין ברק כהן, ראש המפלגה ''דמוקרטית'' (צילום: אבשלום ששוני)


כמה מהדמויות הבולטות בדמוקרטית הם אנשים המוכרים כפעילים חברתיים, אקטיביסטים, שוחרי צדק ושוויון, חלקם בוגרי מחאת 2011, אחרים פעילי שכונות, יש ביניהם "בלפוריסטים", ויש כאלו הבולטים בהפגנות בהבימה ובכיכר רבין. אין בין אנשי הדמוקרטית כוכבי ריאליטי, אין כוכבי אינסטגרם, אין כוכבים ממדורי הרכילות, ואף אחד מהם אינו מופיע ברשימת המיליארדרים ב"פורבס". אף אחד מאנשי הדמוקרטית לא פיזר נעצים בגן ילדים של עובדים זרים, לא עשק בעלי משכנתאות שפיגרו בתשלום ולא נחקר בלהב 433 בגין עבירות חמורות.

בניגוד לרוב המפלגות הקיימות, ישנות כחדשות, דמוקרטית לא מתהדרת באלופים ובתתי־אלופים במילואים, ואין לה אף סוחר נשק בינלאומי ברשימה. למען האמת, חשבתי שבבחירות הקרובות אלך לקלפי ומאחורי הפרגוד אדחף אצבע לפי ואקיא בלי לפספס לחריץ שאליו דוחפים את המעטפה עם פתק הבחירה. זה מגעיל, אבל גם הפוליטיקאים והבחירות הפכו מגעילים.

במחשבה שנייה, אף על פי שעברו עשרות שנים, אני עדיין זוכר כמה צחקנו מססמת הבחירות שהמצאתי אז - "הכניסו ז' לכנסת". בבחירות האלו אולי אחליט בדקה ה־90 בכל זאת להצביע, ולו רק בגלל הכיף מהססמה "הכניסו זצ לכנסת".

2. אני בטוח שרוב הציבור אינו זוכר איך נראתה המפה הפוליטית בישראל לפני כ־50 שנה, ליתר דיוק בבחירות 1973, שבה רצינו להכניס ז' לכנסת. אלו היו הבחירות לכנסת השמינית, מספר בעלי זכות הצבעה היה אז כשני מיליון. מספר הקולות הכשרים לאחר ההצבעה היה כ־1.6 מיליון, ואחוז החסימה היה 1%.

תוצאות הבחירות, לא ייאמן כי יסופר: מערך קיבלה אז 51 מנדטים, הליכוד 39 מנדטים. המפלגה השלישית בגודלה הייתה מפד"ל עם 10 מנדטים, חזית דתית תורתית עם 5 מנדטים. ליברלים עצמאים השיגו 4 מנדטים וכך גם רק"ח (רשימה קומוניסטית חדשה). רץ קיבלה בבחירות 1973 3 מנדטים, קידמה ופיתוח 2, ומוקד ורשימה ערבית לבדואים וכפריים - השיגו כל אחת מנדט אחד. עיניכם הרואות שלא הכנסנו ז' לכנסת.

3. בחודש ינואר 2021 נפטרו מקורונה 1,444 ישראלים, ממוצע של 46 מתים ביום. ברגע כתיבת שורות אלו עומד מספר המתים על 4,888. ברגע שמוסף זה יגיע לידיכם יגיע כנראה מספר המתים הכולל לכ־5,000. אלו מספרים מטורפים, בלתי נתפסים.

מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


תנסו לעשות תרגיל במספרים: תתחילו למנות את שמות האנשים שאתם מכירים ותסמנו על גיליון נייר קו קטן על כל שם שאתם זוכרים. תחשבו על שמות מאז ימי גן הילדים, בית הספר והצבא ושמות בני משפחה. כשתתעייפו מהתרגיל הקשה, תספרו את סך כל הקווים שסימנתם. כמה יצא לכם: 300, 600, 1,000? נגמרו לכם השמות, נגמר לכם האוויר? תכפילו בחמש ותקבלו את מספר האנשים שמתו מקורונה - כ־5,000 בני אדם. לכל אחד יש משפחה, חברים.

טונות של עצב, טונות של דיכאון, וגם הרבה ייאוש: מה קורה, מה יקרה, האם זה ייעצר, האם המוטציה האינדונזית והמוטציה האינדיאנית יתפתחו אי־שם ויעשו עלייה ויתקפו בארץ הקודש?

יש חכמולוגים הטוענים שהכל בלוף, שהכל פוליטי, שהמגיפה היא מזימה של חברות התרופות. גאונים מכל הסוגים והמינים מפתחים תיאוריות שרק בעזרת סמים קשים אפשר להגיע לדרגת ההזיה שלהם. 5,000 בני אדם שטופלו על ידי אלפי רופאים, אחיות וסניטרים, שקרעו את התחת יומם ולילה בתנאים לא תנאים כדי להציל חיים. 5,000 מתים זה בערך מספר ההרוגים בעשר שנים מתאונות דרכים, וזה לא יהיה הוגן להשוות את מספר מתי הקורונה עם הרוגי מלחמות ופעולות טרור.

אין ספק שהקורונה היא מגיפה מידבקת, וכשאלפי אנשים נמצאים צמודים זה לזה, בלי מסיכות, שרים או מייבבים ומשפריצים רסיסי רוק, זה גורם לעוד מאות אנשים להידבק ולהדביק, ובסופו של דבר לספק עבודה לחברה קדישא שגם עובדיה המסורים נופלים מהרגליים מעומס עבודה. כמו בתי החולים, להבדיל גם בתי הקברות מלאים. המתים נדחסים בקברים צמודים־צמודים, לרוחב ולגובה.

המגיפה הארורה מכה נפשית בקשישים כבילדים. המגיפה הארורה הביאה פושטי רגל להיות פושטי יד. המגיפה הארורה מכרסמת בכל חלקה טובה לשעבר בחברה הישראלית. אנשים מתמכרים לכמויות עצומות של אלכוהול וסמים כדי להשכיח את הכאב, אנשים הופכים יותר אלימים - הסטטיסטיקות הראשונות של שנת 2020 מראות זאת במספרים.

ידידי המלומד ח', הקורא בכף היד, בקפה, בכף הרגל ובתנוכי האוזניים ומקיים מגעים בעזרת כוסות נעות עם עולמות עליונים, אמר לי השבוע שכל הסימנים מראים על מלחמת גוג ומגוג ועל עוד מגיפות ומכות שיונחתו על האנושות וידללו את אוכלוסיית העולם. הוא מנה באוזניי סדרת צרות צרורות שצפויות לנו בעתיד הקרוב ובטווח הבינוני, והוציא לי את החשק לחיות.

פה ושם בקטנה קורים דברים טובים, כמו למשל שיר חדש של טונה ושלום חנוך, "הטוב, הרע ואחותך", שאותו אני מפזם ממש עכשיו, ואלו מילותיו:

בוקר אחד שקמתי הם סגרו לי את העסק
הכנסה היא אפס אבל הם גובים לי כסף
אווירת דם, אווירת דמשק
לא תמצא אותי מוחא כפיים במרפסת
איך מתקנים את כל ההרס פה
החלום שלי מתרחק, תביא לי טלסקופ
אין דבר, פשוט אמצא לי איזה ג'וב
ערב טוב...
דפקתם ת'מדינה כל כך חזק שנשאר אבק
יש נורמליזציה של וואט דה פאק
על הקו הדק בין להיות הדג ששתק
בין להיות המאבק
סרק, סרק מכל עבר
אין אמון בנדר
חוק עובר בסתר
מי מחסן ת'עדר?
המלך הוא עירום גם בדצמבר
עד אז אין לי מה לאכול

חיים בגדול
אבל כשיקבלו חשבון בסוף הארוחה
הם ימכרו את הכל
את הטוב, הרע וגם את אחותך

זה לא שלפני זה, קודם, היה לי פשוט לחיות פה
בפרק הקודם שדדתי בנק בשביל קניות
בואו נגיד שההילוך עלה, כדלקמן, זו מלחמה
וניר דנן, יקיר וקספר כבר הכינו פופקורן
מאז אותה סחרחורת אני לא מקשיב לדוקטור
אבא של המדינה פשוט שכח אותי באוטו
חושב שהוא מדהים כי הוא מפצה אותי עם שוקו
אז רגע, בוא נבדוק טוב טוב מי עשיר? (מי עשיר?)
מי עשיר? (מי עשיר?)
מי שמוכר אותך בשביל איזה נזיד עדשים.
ומה הרעבים למטה ככה מרעישים?
ולא הושטתם יד ושלחתם פרשים
ככה שאני מוכן לכל התרחישים
ככה אני מרגיש ואיך אפשר להאשים
אה, כשסוגרים לנו ת'ספיקרס
ורוקדים שם בקומה ה־50

חיים בגדול
אבל כשיקבלו חשבון בסוף הארוחה
הם ימכרו את הכל
את הטוב, הרע וגם את אחותך

וואו, בום, שיר מטורף, דופק ת'ראש שלי, שלך ושל אחותך.