משום מה, לא רואים הרבה רכבי פיג'ו 508 על הכביש. בשנה שעברה נמכרו 58 מכוניות מנהלים כאלה ברחבי הארץ. אני כותב "משום מה", ומדגיש את צמד המילים, כי אם נהגים ונהגות היו מתגברים על סטיגמות ישנות ויוצאים קצת מהקיבעון המחשבתי, הם היו עפים על המכונית, מעבירים עליה וקס ופוליש מדי שבוע.

קודם כל משום שיש לה המראה הכי נכון בשכונה. ה־508 היא מסוג מכוניות השופוני, לא מומלצת לצנועים ולביישנים, כי היא בטח לא כזו וזה מה שהיא משדרת. "פנו דרך, למה מי אתן בכלל, חבורת גרוטאות פח?".

זה הלוק החתולי, סטייל קופה, של 475 ס"מ אורך, על 141 ס"מ גובה. רכב נמוך קומה, אגרסיבי בפרונט, בטח עם חתימת התאורה, המדמה ניבי אריה. את האלגנטיות האירופיות תמצאו מאחור. היא נראית כל הזמן במצב דריכות, מוכנה לפעולה.

אז נכון שאם אתם לא גמישים וספורטאים תמצאו שהכניסות והיציאות ממנה די מאתגרות, ואם אתם גבוהים מדי, ייתכן שתפגשו לא פעם את התקרה. אבל לא רק מנהלים נוהגים בו, אלא בכלל כאלה שהם עמוסי אדרנלין, עם ראש פתוח. קודם כל כי הם הבינו שלא רק הבונבוניירות הגרמניות שוות בחניה.

פיג'ו 508 (צילום: יצרן)
פיג'ו 508 (צילום: יצרן)

כעת הגיעה לארץ ה־508 PHEV, זאת אומרת הדגם הנטען, זה שמשלב נסיעה על חשמל יחד עם בנזין, זאת אומרת שעם כל התזזיתיות והספורטיביות שהרכב מספק, יש סיכוי, אם אתם לא נוסעים הרבה מדי, שלא תגיעו בתדירות גבוהה לתחנת הדלק. אני למשל סיימתי עם ליטר על כל 15.2 קילומטרים, שזה בהחלט נאה, בטח אחרי שהסתובבנו קצת בכבישים נידחים שמאפשרים לשחרר את הכבשה.

אז מה בסך הכל יש לנו? מנוע בנזין־טורבו 1,600 סמ"ק, שיודע לספק 180 כ"ס, שאליו מחובר מנוע חשמלי בעל הספק של 110 כ"ס - ההספק המשותף הוא 225 כ"ס, והמומנט המשולב מגיע ל־36.7 קג"מ. אל תעשו חשבון של אחת ועוד אחת, זה לא עובד ככה. מה שעובד זה הרכב.

עוד לפני שנתחיל לנסוע נספר קצת על המועמדת הצרפתייה. לפחות על החלק הפנימי, אחרי שהיללנו את החיצוני. אז הרבה רוחות פרימיום נושבות בפנים, מחומרים איכותיים כמו עץ ואלומיניום, דרך מסכי מידע בתצוגות מתחלפות, ברמה הכי גבוהה. אגב, אני הרבה יותר אוהב את מקשי הפסנתר, שמסייעים ברכבי הפיג'ו למעבר בין יישומונים על מסך המולטימדיה. זה יותר נוח לדעתי מהטאץ' החדשני, או מהכפתור הישן.

לרכב, ברמת גימור GT, יש מערכת שמע מעולה של פוקאל, סאן־רוף שמעליו וילון שחור, הגה קטום בשני צדדיו, ותא נהג די קומפקטי ולחוץ שמלמד על האופי התזזיתי. שוב, לא מתאים לכל מנהל, בטח לא למי שאוהב את זוויות הראייה שלו גדולות ופתוחות. ככה זה, על יופי ספורטיבי צריך לפעמים לשלם במזומן.

המבנה האווירודינמי נמוך הקומה משפיע משמעותית על המרווחים מאחור. שני נוסעים, לא גדולים במיוחד, יחיו שם בסדר. תא המטען, עם זאת, בהחלט מניח את הדעת עם 487 ליטר. בשביל נוחות ואופי שמרני היינו מציעים לכם משהו אחר.

מי שקונה רכב כזה אוהב לנהוג וגם יכול לרקוד על כל החתונות. עם כל היכולות הדינמיות שלו, הוא רכב ירוק. ציון 2 בדרגת זיהום האוויר, או אם תרצו - פליטת 33 גרם CO2 לקילומטר. יש הרי אפשרות לנסיעה על חשמל בלבד, ועל פי נתוני היצרן אפשר לחלוף על פני 57 קילומטרים מבלי שמנוע הבנזין יתערב, אבל זה נתון שאולי מתאים לתנאי מעבדה. בכל אופן מדובר בהפחתה משמעותית בכמות הביקורים בתחנות הדלק.

זה רכב שבעמדת טעינה מהירה, אם יש למשל כזו בעבודה, הוא יכול להיטען תוך פחות משעתיים, ואילו בבית, במשך הלילה, תוך 5.5 שעות. כך שלעבודה ובחזרה אפשר לנסוע על חשמל וגם תוך כדי הנסיעה ניתן לטעון את הסוללה. הנהג גם יכול לשמור חלק מהאנרגיה החשמלית ולשלבה מאוחר יותר בנהיגה ולא לבזבז הכל בבת אחת.

כבר אין כמעט יצרנית שמכבדת את עצמה שלא מגישה אפשרות של הנעה חשמלית, כזו או אחרת. פחות זיהום, פחות רעש וב־508 אפשר לנהוג גם במהירות של עד 135 קמ"ש, שבהחלט מספקת. למעשה ניתן להחליף בין מצבי הנהיגה, ולעבור ממצב של חשמל למצב ספורט, אולי האופציה החביבה על הרכב, ואז המהירות המרבית כבר תטפס ל־225 קמ"ש.

ה־508 רק מחכה שיזניקו אותה, ובגלל הפתיחה החשמלית זמינות הכוח מיידית ואגרסיבית. הזינוק מ־0 ל־100 קמ"ש נמשך 7.9 שניות. לרכב מתלים אדפטיביים, מבוקרי מחשב, שמשנים את תגובתם לפי מצב הנהיגה, הכביש. הם יהיו נינוחים בנהיגת שיוט ויקשיחו את עצמם בנהיגה דינמית, ולא רק הם: כל הרכב, כולל ההגה, יתמקד במעבר הפיתול ובלקיחת הסיבוב. אחיזת כביש איתנה, ההנאה מובטחת.

לא רק על הנהיגה שמו כאן דגש, אלא גם על הבטיחות. הרכב מדורג עם ציון 7 ברמת האבזור, והוא כולל בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב ובלימה אוטונומית בשעת חירום.

ה־508 היא לא מכונית שמרנית. היא עבור מנהלים משוחררי עניבה, שובבים בנשמתם, אבל כשמסירים את החוצפה שהיא מקרינה, מבחינים שהיא יודעת לשחק בכל התפקידים. חסכונית, ירוקה, בטוחה מאוד ומהנה לנהיגה. אומנם יש פה ושם מגרעות באגף הנוחות, אבל מה לעשות, זה התשלום שדורש לעתים עולם המגניבות.

 גלגלים רזרביים

היא פה. טסלה, מיזם הרכב החשמלי הגרנדיוזי של היזם־המיליארדר אילון מאסק, פתח אתר אינטרנט בעברית שדרכו ניתן להזמין את רכבי־העל, כלים שבוודאי יוסיפו ממד חדש ויוקרתי למהפכה החשמלית. המועמדים החשמליים, מכף רגל ועד ראש: מודל 3, העממי בין הדגמים, אכן מפתיע מאוד בעממיותו.

תמורת מחיר שמתחיל ב־180 אלף שקלים תקבלו רכב שמסוגל לעבור 448 קילומטרים (תקן WLTP) בין טעינות, מגיע מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 5.6 שניות ומהירותו המרבית 225 קמ"ש. מודל S הוא כבר סופר־רכב, שמסוגל לעבור בטעינה אחת 663 קילומטרים (טווח משוער). ההאצה שלו מ־0 ל־100 קמ"ש מתרחשת תוך 3.2 שניות, ומהירותו המרבית 250 קמ"ש.

מחירו יחל ב־421 אלף שקלים. ישנו גם מודל X, הקרוסאובר החשמלי, שיכול לעבור 580 קילומטרים (משוער) בין טעינות, ההאצה שלו מ־0 ל־100 קמ"ש מתבצעת תוך 3.9 שניות, ומהירותו המקסימלית 250 קמ"ש. כאן המחיר ההתחלתי הוא 447 אלף שקלים. צפו להצלחה.  

עוד חדשה מעניינת. קבוצת כלמוביל מנחיתה את ג'נסיס (בתמונה משמאל), מותג חטיבת היוקרה של יונדאי. למה הכוונה? כמו שלקסוס עושה זאת עבור טויוטה. ההשקה צפויה כבר החודש, ואל תדאגו, בקרוב תתרגלו לשמות כמו G70 ,G80 ו־G90, או ל־SUV הקומפקטי ה־GV70. המותג, שבסיסו בקוריאה הדרומית, פעיל כיום בעיקר בארצות הברית, בקנדה, באוסטרליה וברוסיה, וישראל היא חלק מהתכנון של ג'נסיס לחדור לשווקים האירופיים בסוף שנת 2021. המותג יושק באולם דגל חדש בהרצליה פיתוח.

קבוצת UMI מנחיתה גרסאות קיצון למכונית השרירים האמריקאית, שברולט קמארו, מהנחשקות אצל חובבי נהיגה. הגרסה הפחות "עוצמתית", הסופר־ספורט, מחזיקה מנוע V8 בנפח 6,162 סמ"ק, הנעה אחורית, עם הספק של 455 כ"ס ומומנט של 62.6 קג"מ. החיה מסוגלת להגיע מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 4 שניות. תחזיקו חזק.

למי שרוצה לעוף, ינחת דגם ZL1, המכיל מנוע בנפח דומה, הנעה אחורית, אבל כזה שיודע לייצר 650 כ"ס ומומנט בלתי נתפס של 89.5 קג"מ. הרכב יעשה את דרכו מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 3.5 שניות. גרסת הסופר־ספורט תעלה 420 אלף שקלים, ואילו ה־ZL1 תמריא ל־595 אלף שקלים. הדקו חגורות. 

ג'נסיס (צילום: ג'נסיס)
ג'נסיס (צילום: ג'נסיס)