הפעילה החברתית רות דיין הלכה לעולמה הלילה (שישי) בגיל 103. דיין הייתה אשתו הראשונה של הרמטכ"ל ושר הביטחון משה דיין, מייסדת חברת האופנה והטקסטיל "משכית" וארגון הצדקה "וראייטי ישראל". הלוויתה של דיין תתקיים ביום ראשון בשעה 12:00 במושב נהלל.

דיין נולדה בחיפה בשם רות שוורץ, הבכורה מבין שתי בנות לצבי שוורץ, עורך דין יליד נובוסליצה, ולרחל לבית קלימקר, אשת חינוך ילידת קישינב, שניהם מאנשי העלייה השנייה. אחותה הצעירה היא ראומה, שלימים נישאה לנשיא המדינה לשעבר עזר ויצמן. בהיותה בת שנתיים נסעה עם הוריה לאנגליה לצורך לימודיו של אביה. בגיל 10 שבה לארץ ישראל עם משפחתה ועברה להתגורר בשכונת מוסררה, ולאחר מכן בשכונת רחביה בירושלים, שם למדה בגימנסיה העברית רחביה והייתה פעילה ב"המחנות העולים". בגיל שבע עשרה עברה לנהלל ולמדה בבית הספר החקלאי לבנות. בנהלל הכירה את משה דיין, וב-1935 השניים נישאו. מנישואיהם נולדו הפוליטיקאית יעל דיין, הפסל אודי דיין ובמאי הקולנוע והתסריטאי אסי דיין. אחד מנכדיה הוא התסריטאי ועיתונאי "מעריב" לשעבר ליאור דיין

במהלך מלחמת העצמאות, מונה משה דיין למפקד ירושלים, והמשפחה עברה בעקבותיו למגורי השרד בווילה לאה שבשכונת רחביה בירושלים.

רות דיין, משה דיין (צילום: רענן כהן)
רות דיין, משה דיין (צילום: רענן כהן)

ב-1949 עבדה דיין כמדריכה חקלאית במושבי העולים החדשים בפרוזדור ירושלים. היא וחוקרת הפולקלור זהרה וילבוש הבחינו במיומנות הנשים בתחומי מלאכת היד וביצירותיהן. דיין החליטה לנסות ולהפוך את העיסוק למקור פרנסה ושימור תרבותי, וביצעה בכך תפנית מההכוונה הרשמית של המדינה שניסתה לחנך את העולים לעיסוק בחקלאות. פרויקט איתור הנשים (והגברים, רובם צורפים ממוצא תימני), הדרכתן ושיווק ראשוני של יצירותיהן נקרא פרויקט "אשת חיל".

רות דיין ומשפחתה (צילום: באדיבות רות דיין)
רות דיין ומשפחתה (צילום: באדיבות רות דיין)

שנה לאחר מכן הקימה את חוג הידידים של המרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, וכיהנה במשך שנים כנשיאת כבוד של החוג.

ב-1952 עזבה את פרויקט "אשת חיל" והתלוותה לבעלה שנשלח לקורס מפקדים בכירים בבריטניה, שם החלה ללמוד אריגה וטווייה מתוך מטרה להמשיך בעבודה זו עם שובה לארץ.

רות דיין, אסי דיין (צילום: אורי לנץ, פלאש 90)
רות דיין, אסי דיין (צילום: אורי לנץ, פלאש 90)

שנה לאחר שובה לישראל, ב-1954, בעידוד ובתמיכה של שרת העבודה, גולדה מאיר, ושל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, טדי קולק, הפך הפרויקט לחברת הלבשה ורקמה ממשלתית בשם "משכית", כשדיין משמשת כמנכ"לית שלה. החברה סיפקה מקומות תעסוקה למאות עובדים, בעיקר עולים חדשים, מקריית שמונה שבצפון ועד לדימונה שבדרום. בבגדי החברה ובאריגיה שולבו דוגמאות של עדות ואוכלוסיות שונות, בהם לובים, פרסים, תימנים, וגם דרוזים, בדואים ופלסטינים.

רות דיין ב''משכית'' (צילום: הנס פין, לע''מ)
רות דיין ב''משכית'' (צילום: הנס פין, לע''מ)

ב-1964 נקלעה "משכית" לקשיים עקב ניהול כושל וכמעט עמדה להימכר לידיים פרטיות, אלא שוועדת שרים לענייני כלכלה החליטה לשמר אותה כחברה ממשלתית.

יעל דיין, רות דיין (צילום: יוסי אלוני)
יעל דיין, רות דיין (צילום: יוסי אלוני)

דיין נמנתה על מקימי וראייטי ישראל ב-1967, הייתה חברת המועצה הציבורית של יש דין: ארגון מתנדבים לזכויות אדם, חברת הוועד המנהל של המרכז היהודי ערבי לפיתוח כלכלי וחברת המועצה הציבורית של קרן אברהם. ב-1970 הצטרפה לאגודת "ברית בני שם", אגודה להבנה בין יהודים וערבים, ושימשה כנשיאה במשך כ-40 שנה.

במשך עשרות שנים יסדה והייתה פעילה בארגונים רבים למען עולים חדשים, חולים והדו-קיום בין ערבים ליהודים. על מאמציה לקירוב לבבות בין יהודים לערבים קיבלה ב-1994 דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בשנת תשס"ב קיבלה את פרס יגאל אלון מטעם "עמותת דור הפלמ"ח". ב-2010, קיבלה תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת חיפה.

רות דיין (צילום: אלבום פרטי)
רות דיין (צילום: אלבום פרטי)

ב-1972, כעבור 37 שנות נישואים, התגרשה רות ממשה דיין.

ב-1973 פרסמה אוטוביוגרפיה בשם "ואולי: סיפורה של רות דיין". ב-2001 הוציאה לאור את אסופת המכתבים שכתב לה משה דיין עת היה כלוא בכלא עכו, בשנים 1941-1939, בספר מופיעים גם קטעים מיומנה. על חייה של דיין ביימה דינה צבי ריקליס את הסרט התעודי "ביג מאמא", ששודר בערוץ 2 ב-2004.

ליאור דיין ובנו עם רות דיין ביום הולדתה (צילום: ליאור דיין)
ליאור דיין ובנו עם רות דיין ביום הולדתה (צילום: ליאור דיין)

דיין הוצבה במקום השביעי ברשימת מחנה של"י לקראת הבחירות לכנסת התשיעית, בהמשך הוצבה במקום ה-116 ברשימת רצ לקראת הבחירות לכנסת ה-11 ובמקום ה-89 לקראת הבחירות לכנסת ה-12, ולאחר מכן, במקום ה-107 ברשימת מרצ לקראת הבחירות לכנסת ה-13 והבחירות לכנסת ה-14, במקום ה-113 לקראת הבחירות לכנסת ה-15, במקום ה-107 לקראת הבחירות לכנסת ה-16, במקום ה-100 לקראת הבחירות לכנסת ה-17, במקום ה-92 לקראת הבחירות לכנסת ה-19 ובמקום ה-101 לקראת הבחירות לכנסת ה-21, מה שהפך אותה למועמדת הכנסת המבוגרת ביותר אי-פעם בתולדות המדינה.

לקראת הבחירות לכנסת ה-22, הוצבה במקום ה-102 ברשימת המחנה הדמוקרטי. לקראת הבחירות לכנסת ה-23 הוצבה במקום ה-108 ברשימת העבודה-גשר-מרצ, כאשר בתה יעל מוצבת במקום ה-107 ברשימה.

ב-2013 הושק מחדש המותג "משכית" לאחר שני עשורים, ביוזמת מעצבת האופנה שרון טל ותוך שיתוף פעולה מלא של דיין.

רות דיין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
רות דיין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בשנת 2014 זכתה דיין בעיטור נשיא מדינת ישראל ובפרס רפפורט על מפעל חיים בקטגוריית: עשייה נשית פורצת דרך ומחוללת שינוי בחברה הישראלית.

ב-1 במאי 2014 נפטר בנה אסי דיין וב-19 בנובמבר 2017 נפטר בנה אודי דיין. ב-2017 זכתה בפרס שלמה בובליק לשנת תשע"ז, המוענק על ידי האוניברסיטה העברית בירושלים.

רות דיין (משמאל) יהונתן גפן, יעל דיין (צילום: שמואל רחמני)
רות דיין (משמאל) יהונתן גפן, יעל דיין (צילום: שמואל רחמני)

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לדיין עם היוודע דבר מותה: "רות דיין איננה. אישה שהפכה לאגדה ישראלית עוד בחייה. סיפור חייה הוא תמצית התגשמות החלום הישראלי והציוני. אשת מופת ומודל לחיקוי לדורות של יזמים, שדבריה היו דברים של טעם ושל אהבה אין קץ למקום הזה ולתושביו באשר הם. אישה שידעה מהו טוב טעם והיטיבה לנסח אותו בגזרות ובבדים, שיצירתה מחוברת לזמן ולמקום המיוחד הזה שכולנו אוהבים עד עומק הלב. כמוה. כמו כל מי שגידלה".

הזמר אביב גפן, שרות היא דודתו של אביו, המשורר יהונתן גפן, כתב: "רות דיין האהובה שלנו הלכה לעולמה, כבר מתגעגע".

ראש האופוזיציה ויו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד כתב בטוויטר: "רות דיין הלכה מאתנו. היא הייתה מקרבת לבבות. זו הייתה השליחות שלה, אבל גם התכונה המרכזית שלה כאדם. שולח תנחומים למשפחה, החיים של כולנו יהיו מהיום קצת פחות טובים ושלמים".

מפלגת "מרצ" ספדה לדיין וכתבה: "רות דיין, לוחמת אמיתית למען שלום וצדק, נפטרה הבוקר בגיל 103. היא הובילה כל חייה את המאבק למען זכויות נשים בישראל. נלחמה בכל הכוח למען שלום, גם כשזה נחשב למילה גסה, וספגה נאצות וגידופים מכל עבר הרבה לפני שזכתה לחיבוק החם של הקונצנזוס.  זה לא הפריע לה, ולא עצר אותה. עבור נשות משכית וילדי וראייטי, עבור פעילי חירויות הפרט והמפגינים למען שלום אמיתי - רות הייתה מרצ, עוד לפני שהייתה מרצ, והיה לה מקום של כבוד ברשימת מרצ, מיום היווסדה ועד יומה האחרון".

יו"ר מפלגת "מרצ", ח"כ ניצן הורוביץ, כתב: "צער גדול על פטירת רות דיין, בגיל 103. חברת מרצ מאז היווסדה, ואשת שמאל נלהבת. עד הרגע האחרון הייתה מעורבת ומחויבת, אכפתית ובקיאה כמו שהייתה כל חייה. אהבתי אותה מאוד. חיבוק גדול ליעל יקירתנו, ולכל המשפחה. יהי זכרה ברוך".

חברת הכנסת תמר זנדברג ("מרצ") ספדה לדיין בטוויטר כשכתבה: "'הייתי שותפה להיסטוריה', אמרה רות דיין וזה מתאר בדיוק את קורות חייה והשושלת המשפחתית שלה. נוכחותה תמיד הוסיפה לרשימת מרצ לכנסת במקום הסמלי של הגיל שלה. הבוקר נפטרה בת כמעט 104. יהי זכרה ברוך".