שגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם גלעד ארדן מתח במהלך הלילה (בין שישי לשבת) ביקורת חריפה על החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, לפיה לבית הדין עומדת הסמכות לחקור את ישראל - היא "מעוותת ואנטישמית". ארדן פרסם סרטון בעמוד הטוויטר שלו, בו הוא מגדיר את ההחלטה כ"התקפה על ישראל ויתר המדינות הדמוקרטיות בעולם, שפוגעת במאמצי ההגנה על אזרחים מטרור".

דובר משרד החוץ האמריקאי אמר "כי ארצות הברית מתנגדת להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, לפיה לבית הדין עומדת הסמכות לחקור את ישראל על "פשעי מלחמה" שבוצעו בשטחים פלסטיניים".

שגריר ישראל בארצות הברית גלעד ארדן על הודעת בית הדין הבינלאומי בהאג. צילום: מתוך חדשוחשבון הטוויטר של ארדן

אמש מסרו גורמים במשרד המשפטים ובמשרד החוץ מסרו כי החלטת בית הדין נלמדת ומזכירים כי היא נתנה ברוב של 2 נגד 1, וכי השופט ההונגרי, אב בית הדין נימק את התנגדותו לעניין הבסיסי ביותר, לפיו לבית הדין ישנה סמכות טריטוריאלית. הם ציינו עוד כי מדובר בהחלטה עקרונית בעניין סמכות, אך קיימת עוד דרך ארוכה שהתובעת צריכה לעשות בקידום החלטות חקירה.

בהתייחס לתוכן ההחלטה עצמה, ציינו הגורמים כי השופטים מתבססים על החלטות פוליטיות שהתקבלו בעצרת הכללית של האו"ם ב-2012, במהלכה הפלסטינים התקבלו כ"מדינה משקיפה שאינה חברה". במשרדים הדגישו כי אין סכנה מיידית לאף ישראלי, כעת וכי הכדור חוזר לתובעת שצריכה לקבל החלטה האם היא פותחת בחקירה או לא. "זו עדיין לא פתיחת חקירה".

התובעת הראשית בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה (צילום:  REUTERS/Eva Plevier)
התובעת הראשית בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה (צילום: REUTERS/Eva Plevier)
 

כזכור, בית הדין הבינלאומי בהאג קבע בהחלטה תקדימית כי הוא מתיר לתובעת בבית הדין לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים שונים במדינת ישראל. בהחלטתו מתיר בית הדין לפתוח בחקירה גם נגד ארגון חמאס בעזה. בית הדין קבע כי הרשות הפלסטינית היא חברה על פי אמנת רומא, ובשל כך הוא רשאי לדון בעתירות שעניינן התרחש בשטחי יהודה, שומרון ועזה ומזרח ירושלים. ההחלטה מסירה את כל החסמים המשפטיים שעמדו עד כה בפני בית הדין לחקור סוגיות שהתרחשו בשטחים אלה.

אמנת רומא היא אמנה בינלאומית המבססת את סמכותו של בית הדין הבינלאומי בהאג לבצע חקירות ולנהל דיונים משפטיים. על האמנה חתומות 138 מדינות והיא עוסקת בעיקר בפשעי רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה נוספים. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר ההחלטה: "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי. בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין. בהחלטתו זו פגע בית הדין בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחק לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית".

שר החוץ גבי אשכנזי הגיב גם הוא להחלטה: "החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי מהיום מעוותת את הדין הבינלאומי והופכת מוסד זה לכלי שרת פוליטי בידי התעמולה האנטי-ישראלית. לבית הדין הפלילי הבינלאומי אין סמכות לדון בתיק הפלסטיני. מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה בעלת מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית, הזוכה להערכה עמוקה ברחבי העולם. החלטת השופטים מעניקה פרס לטרור הפלסטיני ולסרבנות הרש"פ לשוב למו"מ ישיר עם ישראל, ותורמת, הלכה למעשה, לקיטוב בין הצדדים. אנחנו קוראים למדינות אשר רואות חשיבות במערכת המשפט הבינלאומית ומתנגדות לניצולה הפוליטי, לכבד את זכותן הריבונית של מדינות  לבחור לא להסכים לסמכות בית הדין"

עם זאת, חברי כנסת מהרשימה המשותפת ברכו על ההחלטה,  ולצידם גם בכירים ברשות הפלסטינית.