פקחי האו"ם איתרו ראיות חדשות לפעילות גרעינית בלתי מוסברת באיראן, שעשויות לחזק את הסברות לפיהן היא מנסה לפתח נשק גרעיני, כך דווח הבוקר (שבת) בוול סטריט ג'ורנל. עפ"י הפרסום, הדגימות המדוברות נלקחו במהלך ביקור של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שהתרחש באתרים אליהם איראן מנעה את הכניסה בשנה שעברה.

הדיפלומטים ציינו כי הדגימות המדוברות הכילו עקבות חומר רדיואקטיבי, דבר שיכול להצביע על כך שאיראן ביצעה עבודה בנושא נשק גרעיני, כך עולה מהמקום ממנו הדגימות נלקחו. עם זאת, הם ציינו כי אינם יודעים מה האופי המדויק של החומרים.

הפיצוץ בכור בנתנז. צילום: רשתות ערביות

מוקדם יותר השבוע, הודיעו בסבא"א כי איראן ממשיכה בהעשרת אורניום באמצעות צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m בשנית באתר הגרעין נתנז. כמו כן, כבר בחודש דצמבר איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על כוונתה להתקין באתר צנטריפוגות מסוג זה. "הסוכנות אישרה התקנתם של שתיים מתוך שלוש צנטריפוגות מסוג IR-2m וכעת, באיראן פועלים להפעלת השלישית מתוכן", כך עלה מדוח הסוכנות.

מדובר בהפרה חוזרת של הסכם הגרעין משנת 2015, ובפעם נוספת בה איראן מעמידה את נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן, במבחן. כמו כן, כבר בחודש דצמבר איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על כוונתה להתקין באתר מפלי IR-2m . זאת, בניגוד להערכות לפיהן הפיצוץ שאירע במתקן הגרעין עלול לעכב את תוכנית הגרעין בכשנתיים.