הלב נקרע. כחצי שעה אחרי הרצח קיבלתי שיחת טלפון ממכרה של דיאנה רז. היא התנשמה בכבדות וביקשה עזרה: "מה עושים?".
שיתפתי אותה במה שהיה במקרה של רצח אחותי מיכל סלה ז"ל. סיפרתי על החשיבות של תמיכת הקהילה במשפחה.

חיברתי אותה למומחיות מתחומים רלוונטיים שהסכימו ללוות, לרפא, לסייע ולענות על השאלות הגורליות ברגעים איומים כאלה. הוספתי גם סל עצות שיכול למנוע טעויות וכאבי לב מניסיוני, והצעתי תמיכה.

כל מקרה של רצח אישה בידי בן זוגה מהדהד את אותם רגעים ראשוניים שבהם היינו. את ההלם, את הזוועה ואת התהיות הקשות שמנפצות את הלב. תנחומיי למשפחתה וילדיה של דיאנה רז, שהשמיים שלהם נפלו בבת אחת ובאכזריות.

איך אפשר היה להציל את דיאנה? השאלה הנוקבת הזו לא נותנת מנוח. דווקא היא, שבעבודתה הייתה יועצת זוגית לנשים שייחלו לזוגיות מאושרת. גם אחותי ז"ל הייתה אצל יועצת זוגית. גם היא השתמשה בתרגילי מחשבה עצמיים כדי לשכנע את עצמה שיש סיכוי לקשר.

אני מניחה שזו ההתנהגות הכי אנושית של לביאה, שעושה כל שביכולתה ונלחמת להציל את הזוגיות, בעיקר כשיש ילדים. בעיקר כשהוא בוכה שהוא לא יכול בלעדיה. לביאה שיודעת מהי האחריות שלה ומה היא יכולה לעשות כדי להציל ולהביא ל"שלום בית".

אבל מתי עליה להבין שיש לעשות חישוב מסלול מחדש? שהיא עלולה להיות בסכנה?
"להיות בתחושה מסוימת של חוסר אהבה, במיוחד מאדם אהוב, זה מפחיד, כמעט כמו הפחד ממוות", כתבה דיאנה. האם הרוצח אמר לה משהו כזה והיא שיתפה את הרהוריה? אולי לעולם לא נדע. מה שכן אנו יודעות בוודאות: קישור בין פרידה למוות הוא תמרור אזהרה!

אלירן אמר למיכל שאם היא תעזוב אותו הוא יתאבד. וכשביקשה לעזוב הוא נעץ בה את הסכין. גם אביעד משה ניסה לרצוח את שירה איסקוב כשביקשה להיפרד, וכך גם אסתר אהרונוביץ ז"ל, שנורתה למוות על ידי גיורא פרי כאשר קיבל את מסמכי הגירושים. אינני יודעת מה סיפורה של דיאנה, אני כן יודעת שאסור שהרצח שלה יישכח מזיכרון הציבור.

נכון ורצוי להקים חמ"ל שיופעל ויסייע למשפחות ברגעים כאלה, כי ידע והכוונה הם יקרים מפז בשעות חירום. מומחים מתחומים רלוונטיים המוכנים להתנדב מוזמנים ליצור קשר באתר פורום מיכל סלה (www.michalsela.org.il) - עמותה ללא מטרות רווח שמטרתה לקדם פתרונות חדשניים מצילי חיים לנשים הנמצאות בשבי האלימות.

לאחרונה פרסמנו קריאה לציבור לתמוך במימון "כלבי מיכל סלה" - כלבי הגנה לנשים שנמצאות בסכנת חיים מפני בן זוגן לשעבר. היעד: אפס נרצחות בשנה. לתרומות ניתן להיכנס לכתובת: www.giusim.co.il/he/projects/2874.

הכותבת היא יו"ר פורום מיכל סלה