מהבדיקות הרפואיות שנעשו הערב (ראשון) בגופתה של דיאנה רז מהיישוב נעלה, שנורתה למוות ביום שישי האחרון על ידי בעלה, עולה כי על רגלה היה סימן חתך וכן פצע ירי בראשה. ככל הנראה, הירייה נוספת שנורתה מאקדחו של בעלה אמיר, החטיאה את גופה. כזכור, אמש הוחלט על הארכת מעצרו של הבעל החשוד בתשעה ימים, לאחר שקשר עצמו למקרה.

מוקדם יותר, הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ' שוחח עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM על משמעות המונח "אי שפיות זמנית", זאת על רקע הרצח המזעזע של דיאנה רז. הוא הסביר את הקשר המשפטי שלו ונתן דוגמאות של אנשים שלקו בנפשם, ביצעו פשעים מחרידים ושוחררו לאחר מכן בתנאים מקלים יותר מן האדם הסביר.

נציגת הפרקליטות על מדיניות הסדרי הטיעון בתיקי אלימות במשפחה ורצח נשים, בעקבות המקרה של שירה איסקוב (צילום: ערוץ כנסת)

אנחנו על הרצח המחריד של דיאנה רז על ידי בעלה השוטר, כבר הכל נאמר גם על התופעה המחרידה וגם על האירוע הזה, מה שמעניין אותנו לשיחה זה טענת ההגנה, היא טוענת לאי שפיות זמנית. מה זה אומר? אם יש דבר כזה בכלל ראיתי שפסיכיאטרים אומרים שהם מכירים את התופעה, אבל לא לארבע דקות, אם כבר ל24 שעות או יומיים. 
"המושג הוא משהו שפרקליטים המציאו ולא אנשי המקצוע, לכולנו יש מנגנון הגנה, כולנו קמים היום בבוקר ורואים את דיאנה היפיפה ואת בעלה אמיר, וקשה לנו להבין איך גבר רוצח את אישתו כשארבעת ילדהם נמצאים בבית. הם נקלעים למצב של עימות, מריבה והיא ביקשה מילדיה 'תעלו למעלה', ואז נשמעת יריה. כשאנחנו רואים מצב כזה, במיוחד למישהי שהייתה מנטורית לזוגיות וסייעה לנשים לנהל מערכת יחסים טובה ובריאה, מישהי שהעידה על עצמה שהייתה במערכת יחסים חולנית והצליחה לצאת ממנה. ההגיון שלנו אומר להגן על עצמנו? אולי הוא היה באותו רגע במצב של אי שפיות זמנית".

עוד הוסיף ד"ר רבינוביץ' כי "יש שני מושגים משפטיים, אחד בר שיפוט והשני בר ענישה. בר ענישה יכולה להיקבע על ידי פסיכיאטר בהסתכלות שרק כשבן אדם סובל ממחלה כרונית, ובזמן ביצוע המעשה הייתה התלקחות של המחלה הכרונית והוא היה במצב פסיכוטי חריף, דהיינו המציאות והדמיון התערבבו, והוא לא ידע מה דמיון ומה המציאות, והוא לא היה בר שיפוט כתוצאה מהמחלה הכרונית שלו. רק אז ניתן לקבוע שהוא לא בר ענישה, ואז במקום כלא הוא ישהה במחלקה סגורה".

יכול במצב הזה אחרי שלוש ארבע שנים האיש החלים ואז משחררים אותו?
"התשובה היא כן. לא מקרה אחד ולא שתיים שטיפלתי בהם, הבן אדם אושפז במחלקה סגורה, אמא שרצחה את ילדיה או שהיה משהו בתוך המשפחה, נקבע שהכל היה שם בגלל התלקחות של מחלה נפשית כרונית ידועה ומוכרת. ההתלקחות הייתה ארוכה, זה לא ל-24 שעות, אלא לכמה ימים ושבועות ארוכים. הבן אדם מאושפז לתקופה לא קצרה, בדרך כלל שבועות או שנים ארוכות אחרי. גם אחרי שהוא יוצא הוא נמצא בטיפול מרפאתי כפוי ומקבל זריקה אחת לחודש. אבל על הרצח שהוא עשה הוא לא משלם בצורה הרגילה". 

אני לא קונה את כל התיאוריות והמחלות האלה, מי שנטל חיים צריך להיות מורחק ל-20 שנים לפחות.
"אם בן אדם היום בלילה עושה סמים פסיכואקטיביים כמו קוקאין כמו הרואין, או שותה לשוכרה. אנחנו מכירים את הבחור ממסיבת הרווקים שנכנס למצב פיסכוטי, הוא אחראי למעשיו. יש לנו בחברה אנשים חולי נפש, החובה עלינו ועל הממשלה ועל משרד הבריאות". 

אתה רוצה להגיד לי שהבעל הזה השוטר הוא חולה נפש וזה מתעורר לו פתאום, ו'יאללה בוא תתאשפז בכיף שלך'? 
"הסיכוי שמדובר במצב פסיכוטי חריף הוא נמוך, זה לא סתם משום מקום. יש כאן מצוקה בין בני הזוג, הבעל לא היה ידוע כסובל ממחלת נפש. הוא לא היה מוכר או מטופל בטיפול תרופתי. הוא קיבל אישור להיות שוטר במשטרת ישראל ולשאת נשק".