עם סיום הגשת הרשימות לבחירות לכנסת ה־24, ביום חמישי בחצות, התברר כי 39 רשימות יתמודדו על קולו של הבוחר. הניסיון מלמד כי מרביתן לא יעברו את אחוז החסימה - והקולות שיינתנו להן ייזרקו לפח.

בבחירות הקודמות, לכנסת ה־23, נרשמו 30 רשימות, אולם רשימת צומת הודיעה לפני יום הבחירות כי היא פורשת מהמרוץ וכך נותרו 29 רשימות. בסופו של דבר נכנסו לכנסת שמונה רשימות בלבד שעברו את אחוז החסימה, המספר הנמוך ביותר של רשימות מאז קודם המדינה.

השיא במספר הרשימות המתמודדות נרשם בבחירות לכנסת ה־21. בוועדת הבחירות נרשמו אז 47 רשימות שביקשו להתמודד, אך לאחר פרישה של 7 מהן - התמודדו לבסוף 40 רשימות, ומתוכן עברו את אחוז החסימה 11 רשימות.

לשם השוואה, בבחירות לאסיפה המכוננת ב־1949, שהכריזה על עצמה כעל הכנסת הראשונה, התמודדו 21 רשימות. המספר הנמוך ביותר של רשימות היה בבחירות לכנסת השביעית ב־1969, אז התמודדו 16 רשימות בלבד, 13 מהן עברו את אחוז החסימה.

גרף המפלגות בדרך לכנסת ה-24 (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
גרף המפלגות בדרך לכנסת ה-24 (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)


עם סגירת הרשימות, פרופ' עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מניח כי מספר הח"כים שכיהנו בכנסת הקודמת אך לא ייבחרו לכנסת הבאה צפוי להגיע ל־30, וחלקם כבר הודיעו על פרישה עוד לפני הבחירות. על בסיס הסקרים האחרונים, צפויות להיבחר 30 ח"כיות – וכך יישמר מספר השיא שנקבע בכנסת היוצאת. הייצוג הנשי הרב ביותר צפוי בליכוד, אף שהייצוג הנשי הגבוה ביותר באופן יחסי צפוי להיות בעבודה ובמרצ.

מרב מיכאלי היא האישה היחידה העומדת בראשות מפלגה, אם לא מביאים בחשבון את לריסה טרימבובלר עמיר, אשתו של יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, העומדת בראש רשימת צדק. עם זאת, בשבע רשימות נוספות מוצבות נשים במקום השני.

בכנסת היוצאת נרשם שיא של ח"כים לא יהודים: 17 ערבים ודרוזים. הבחירות הנוכחיות מתאפיינות בטרנד של הסתערות על המגזר הערבי, אך לא בטוח שבפועל יגדל מספר הח"כים הערבים המכהנים. הדבר תלוי בשאלה אם מרצ ורע"ם יעברו את אחוז החסימה. מרצ הציבה בחמישייה הראשונה שני מועמדים ערבים: ג'ידא רינאווי־זועבי במקום הרביעי ועיסאווי פריג' במקום החמישי. בעבודה נבחרה אבתיאסם מראענה מנוחין למקום השביעי.

הליכוד מציג לקראת הבחירות הקרובות, לראשונה בתולדותיו, מועמד ערבי מוסלמי, ‏נאיל זועבי, מנהל בית ספר מנצרת, שהוצב במקום ה־39. "‏אני אמנה את זועבי לשר לקידום החברה הערבית בממשלתי", התחייב נתניהו.

עוד נקודה ראויה לציון היא הירידה במספר הגנרלים: בכנסת הקודמת נבחרו 13 ח"כים בעלי דרגת אלוף משנה ומעלה ובכירי מוסד ושב"כ, והפעם, לאחר פרישת משה יעלון, גבי אשכנזי ורפי פרץ, המספר נע בין שבעה לעשרה.

לעומת זאת, מעמד השלטון המקומי מתחזק: שליש מחברי הכנסת ה־20 (2015־2019) כיהנו בעבר בתפקידים בכירים בעיריות ובמועצות. גם הכנסת ה־24 צפויה לכלול חברים רבים עם רקע דומה. בין החדשים: מאיר יצחק־הלוי (אילת), אלון דוידי (שדרות), עופר ברקוביץ' (ירושלים) ומאזן גנאים (ראש עיריית סח'נין לשעבר), אם רע"מ תעבור את אחוז החסימה.