לא הכרתי אישית את דיאנה רז ז"ל, אך גם הלב שלי זועק מכאב עצום וזעזוע. הרשת, כתמיד, מלאה בעצות לזיהוי יחסים אלימים, אבל רובנו מתקשות להאמין שהן קשורות אלינו, כי קשה להפנים שמקרים קיצוניים יכולים לקרות וקורים גם לאנשים שנראים נורמטיבים.

בלי קשר למקרה הנורא שנמצא תחת חקירה, באופן כללי חשוב להבין שלא צריך לחכות לסימני אלימות, אלא להיות מודעות לכך שקשר שלא מתקיימים בו, מהרגע הראשון, ערכים של כבוד הדדי ושוויון, הוא בעייתי.

איך נזהה קשר בעייתי? זהו קשר שבו מספיק שאת חשה שאת פשוט "לא את". לא מתנהגת בצורה אותנטית וטבעית, לא משמיעה את דעתך כפי שאת רוצה באמת, או חושבת פעמיים לפני כל מילה, או חוששת "מה תהיה התגובה שלו", ולא רק חשש מכעס אלא החשש מביטול, זלזול, הקטנה, ביקורת, אשמה או בושה. קשר שאת חשה מכווצת בו, שאת חוששת לומר "לא" כשאינך מעוניינת או שאת פועלת בתבנית ריצוי. אומרת "כן" רק כדי להשביע רצון ולא כי באמת רוצה.

מספיק שאת חשה כבויה, עצובה או חסרת אנרגיה בתוך הקשר, שקופה או בלתי נראית - כל אלו נורות אזהרה המעידות על היעדר איזון, כבוד הדדי ושוויון ערך, ועל שימוש בכוח כלשהו, שכולל גם התעלמות, ביקורת או לחץ, ולא רק אלימות פיזית/מילולית.

חשוב שתזכרי שאת היחידה שמכירה את עצמך באופן המיטבי והעמוק ביותר. הצעד הבסיסי הוא הקשבה עמוקה לעצמך. לאינטואיציה הפנימית שבך ולקולות שמגיעים ומזהירים שאת בקשר מזיק, גם אם עדיין אינו הרסני ואלים.

אל תחכי לסימנים המזהירים, הקשיבי לעצמך. האינטואיציה נמצאת פזיולוגית במוח בתת־המודע, והיא מפותחת במיוחד אצלנו, הנשים.
רובנו נוטים לשחזר דפוסי התנהגות בקשרים עוד מהילדות שלנו. אם היית ילדה הורית, שלוקחת אחריות רבה מגיל צעיר, כזו ש"גידלה את עצמה" או שנהגה לפעול בדפוסי ריצוי כדי לזכות בתשומת לב ובאהבה, או שהייתה חלילה קורבן לאלימות פיזית או מילולית או אחרת, כי גם התעלמות, ביטול, זלזול וניתוק ממושך הם אלימות, חשוב שתהיי ערה לסיכוי לשחזור הדפוס באופן לא מודע שבו את מבטלת את עצמך ואת רצונותייך רק כדי לחוש שייכות, אהבה וביטחון.

חשוב שתדעי, יש דרך אחרת לתקן ולשנות את המצב הקיים, בין אם בתוך הקשר ובין אם ביציאה ממנו לדרך חדשה. השינוי הוא מאתגר ודורש אומץ ואנרגיה, ולכן חשוב מאוד לחזק את עצמך ולזכור להיעזר. די לעתים באדם אחד שיושיט יד. שתפי את הסביבה כמה שיותר. זכרי שאם תסתירי, המצב רק יתדרדר. היעזרי בכל מי ומה שתוכלי - הסביבה, המשפחה, החברים ואנשי המקצוע - וצאי לתהליך שיתחיל בהעצמה ובחיזוק. כשתרגישי מועצמת יותר, אפשרויות ייפתחו בפנייך לפתע, ותתחילי להאמין שמגיע לך ושאת באמת יכולה להנהיג את חייך.

הכותבת היא מרצה להעצמה ומנהיגות, מאמנת ומגשרת משפחתית, יו"ר לשכת המאמנים בישראל (ע"ר).