יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, שוחחה הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM והתייחסה למתווה משרד החינוך לחזרה ללימודים. בן דוד התייחסה לסוגיית המורים שטרם התחסנו ומחתה על העובדה שלא התייעצו עם המורים על גיבוש המתווה. לדבריה, מדובר במתווה לא יישים ו"קשה מאוד ליישום". בתום הראיון סיכמה: "לדעתי האישית לא לפתוח כעת את מערכת החינוך".

חצי מעובדי ההוראה לא התחסנו?
"אנחנו לא מאיימים כל הזמן, אנחנו כן הכרזנו סכסוך עבודה בנושא החיסונים מאחר ולא נתנו תיעדוף לעובדי ההוראה. אנחנו מבדיקות שאנחנו עשינו וגם משרד הבריאות חזר בו מהטענה של מעל ל-50 אחוז, לנו יש נתונים שמעל ל-76 אחוזים התחסנו. משרד החינוך מסר כמאתיים אלף תעודות זהות למשרד הבריאות וגם משרד החינוך ביקש להחזיר את כל תעודות הזהות של אלה שהתחסנו כדי שיוכל לבדוק כמה לא התחסנו. אני יכולה לדבר על חברים בהסתדרות המורים, 120 אלף חברים. כאשר נתנו להם את כל המאתיים אלף הכניסו את הנושא של החינוך העצמאי, סייעות ואלה שאינם נמצאים בסגלי ההוראה. לא לקחו בחשבון את כל האלפים שהתחסנו לפני שנתנו את התיעדוף. המורים מתחסנים, נכון שיש מורים שלא מתחסנים מהסיבות שלהם, חלקם צעירות בנושא של היריון, חלקם מתוך אידיאל שהם מאמינים בו. אני חוזרת ואומרת צריך לעשות פילוח ולראות היכן לא ופשוט לבוא ולשכנע ,להפעיל את כל אנשי הבריאות המצוינים שלנו כדי שישמיטו או יפיגו את החששות שיש להם בעקבות כל הפייק ניוז שמשתולל גם ברשתות".

בני גנץ בפתח ישיבת הממשלה על פתיחת מערכת החינוך (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)

צריך להפעיל הטבות וסנקציות?
"זה לא חוקי ואני לא חושבת שזה יעבור את היועמ"ש, אולי תמריצים כן יכולים לעשות אבל סנקציות? קשה לי להאמין".

מי שלא מחוסן לא יכול לחזור לעבודה?
"מבחינה חוקית זה לא ניתן. זה צריך לעבור את היועמ"ש".

אתמול ברבש אמר לשאול אם המורה מחוסן ואם לא אז לא ישלחו ילדים.
"הורה בוחר לא לשלוח את הילד, שמעתי שבודקים מבחינה משפטית אלה שלא יתחסנו כנראה יצטרכו לעשות בדיקות מדי יום".

אם זה תלוי בך צריך לפתוח את מערכת החינוך.
"אני לא מבינה בבריאות, אנחנו מבינים בחינוך. המתווה שמוצע הוא מתווה הזוי, מתווה לא ישים בשום פנים ואופן רק מי שלא מבין בחינוך, בכיתה קשה ללמד אז רוצים להוציא ילדים החוצה? ילדים קטנים יכולים לצאת החוצה וללמוד? למידה לא תהיה, רוצים לעשות פעילות חוץ? אפשר, אפשר לעשות טיולים וביקור במוזיאונים, אבל בל נשלה את עצמנו. אי אפשר ליישם את המתווה. כל המתווים היו קשים, הפעם באים ואומרים 'עד פה', את זה אי אפשר לעשות, אי אפשר ליישם'".

מה אתם מציעים?
"אנחנו בעד לפתוח את מערכת החינוך אבל בצורה מושכלת, להתוות יחד איתנו מתווה שאפשר יהיה גם לעבוד איתו וגם שיהיה ישים ולא להציע הצעות מנותקות מהשטח".

מה אפשר לעשות?
"במדיניות שמשרד הבריאות יחליט את מי אפשר ואת מי לא. משרד הבריאות אומר שכתום ואדום אי אפשר לפתוח".

לא מתייעצים איתכם.
"לכיתות הקטנות אם היו מקשיבים לנו בנושא, אפשר היה להמשיך לעבוד במערכת גם בסגרים ולא עשו את זה. אתה נכנס לסגר, אתה לא מכניס תוכנית איך אתה יוצא מהסגר, איך אתה בונה את היציאה".

יש הצעות ללמוד בחוץ, אנחנו נכנסים לאביב. זה לא אידיאלי? יש מרחבים בבתי הספר, לעשות קפסולות של 10 ילדים, הסיכון יורד משמעותית.
"במזג האוויר כיום שפעם גשום ופעם שמש מי יחליט שהיום לומדים ואח"כ לא. הלמידה בחוץ לא פשוטה, יצטרכו לעשות קבוצות מאוד קטנות, הגירויים בחוץ מאוד קשים. זה מאוד קשה ליישום".

פרופ' גרוטו לקח אחריות הבוקר ואמר 'בכל הקשור ללימודים אני מכה על חטא'.
"אני בהחלט אומרת שיכלו לעשות יותר, יש את הדרג שמחליט אבל יש את הדרג המבצע, לא יכול להיות שינותקו מהשטח".

לפתוח.
"לדעתי האישית לא לפתוח".