השחקן והתסריטאי ראובן בר יותם הלך לעולמו היום (שני) בגיל 85 בבית חולים בלוס אנג'לס, שם התגורר מאז 1980. בר יותם שיחק בעשרות סרטים, המוכר שבהם "סלומוניקו". הוא הותיר אחריו שלושה ילדים: בן ושתי בנות (אחת מהן נפטרה ב-2014).

בר יותם הגיע ממשפחה יוצאת טורקיה וגדל בחיפה. החל את הקריירה שלו בגיל 13 בתיאטרון הילדים של אליעזר אנסקי "במתנו", ולאחר מכן שיחק בתיאטרונים הרפרטוארים אהל ובתיאטרון חיפה שהוא היה מראשוניו. הגיח ללונדון ולרומא, שם שיחק בתפקיד קטן בסרט "שני אויבים" בו כיכבו דייוויד ניבן ואלברטו סורדי.

ראובן בר יותם בסרט אנטבה (צילום: יעקב סער, לע''מ)
ראובן בר יותם בסרט אנטבה (צילום: יעקב סער, לע''מ)

ראובן בר יותם בסרט אנטבה (צילום: יעקב סער, לע''מ)
ראובן בר יותם בסרט אנטבה (צילום: יעקב סער, לע''מ)

בר יותם החל את דרכו בקולנוע הישראלי בסרט "המטרה טיראן" משנת 1968 והופיע בשמונה סרטים ישראלים, ביניהם "תעלת בלאומילך" מ-1969 ו"בלומפילד" מ-1971. השתתף בסרטים "סלומוניקו" ובסרט ההמשך, "יהיה טוב סלומוניקו", בתפקיד הראשי, כשאת ההשראה לדמות קיבל מהתבוננות באביו ומשפחתו יוצאי סלוניקי וחבלי קליטתם במדינת ישראל תוך הדגשת המתח בין האשכנזים למזרחים ופערים בין הורים לילדים. בר יותם הופיע ב"המשכנע בע"מ" מ-1973, "בוא נפוצץ מיליון" מ-1977 וב"מבצע יונתן".

ב-1980 היגר לארצות הברית והותיר בארץ אישה ושתי בנות. הוא ניסה את מזלו בהוליווד, שם שיחק בתפקידים קטנים רבים בסרטים או מיני סדרות, ביניהן "מצדה" מ-1981, כעורך "אל גומהוריה" ב"סאדאת" מ-1983, ועל פי רוב בתפקידי אורח בסדרות "פרקליטי אל איי", "ניקיטה", "בלוז לכחולי המדים", "פלקון קרסט", "מקגייוור", "רצח במשיכת קולמוס", "סיינפלד" ו"אל תתעסקו עם הזוהן".

ראובן בר יותם בפסטיבל ברלין שנת 1975  (צילום: mario mach ברלין, גרמניה‎)
ראובן בר יותם בפסטיבל ברלין שנת 1975 (צילום: mario mach ברלין, גרמניה‎)

ראובן בר יותם עם מעריצים, 1975 (צילום: ישמח יצחק)
ראובן בר יותם עם מעריצים, 1975 (צילום: ישמח יצחק)

בשנת 2016 יצא הסרט התיעודי "בריותי הקטנה" בבימוי שני ראסד. הסרט עוקב אחר מסע חיפוש אביה הבילוגי של הילה בר יותם, הטוענת שאביה הוא ראובן בר יותם, שהיה מאהב ברומן ארוך עם אימה, טרם עזיבתו את הארץ. בסרט נפגשת הילה עם מכריו של בר יותם, ועוקבת אחר מהלכי הקרירה שלו, ואף זוכרת שהיה מגיע לבקר אותה שהיה מגיע לישראל, אך עם זאת ראובן בר יותם הכחיש את היותו אביה הביולוגית של הילה.