המכון לייצור מתקדם, מייסודו של מינהל תעשיות במשרד הכלכלה, בשיתוף המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה כרמיאל, ערך האקתון שהתמקד באינטרנט התעשייתי של הדברים (IIoT), במטרה ליצור פתרונות טכנולוגיים לאתגרים העומדים בפני יישום המהפכה בתעשייה.

חברת רפאל שימשה כמנטורית והעמידה אתגר ליצירת קונספט למערכת שילוח המשלבת יכולות בינה מלאכותית מתקדמות. "הצגנו אתגר מתחום הנדסת האנוש, שעיקרו לייצר ממשק המאפשר יצירת שיתוף פעולה מיטבי בין מפעיל אנושי - לבין מערכת בעלת יכולות אוטונומיות, אשר מאפשרות לה תכנון ושילוח של חבילות רבות באמצעות רחפנים", אמרה חלי, מהנדסת במחלקת הנדסת אנוש ברפאל ומנטורית בהאקתון. נוסף לכך, הוצגה בפני המשתתפים אפשרות להרחבת האתגר על ידי פיתוח אלגוריתם לשידוך ותזמון של חלוקת החבילות.

בסיום האירוע, הצוותים הציגו פתרונות יצירתיים אשר התמקדו בצורכי המפעיל והסוגיות העולות מתוך עבודתו אל מול המערכת, בדגש על יכולת המפעיל להבין ולהשפיע על התנהגותה. חברת רפאל מסבירה כי נושא הבינה המלאכותית משתלב כיום במערכות רבות וצפוי לשנות את עולם המערכות בתעשיות רבות כולל מערכות ביטחוניות. אך מדגישים כי אחת הבעיות העיקריות זה שהבינה המלאכותית לא מסבירה למפעיל את התוצאות. "נדרש לשקף למפעיל את פעולותיה והחלטותיה של המערכת, על ידי שימוש ב־XAI, בינה מלאכותית בת הסבר", אומר עידו, ראש מחלקת הנדסת אנוש ברפאל.

בינה מלאכותית (צילום: רויטרס)
בינה מלאכותית (צילום: רויטרס)


"האתגר הוא לאפיין ממשק החושף למפעיל את ההסברים שאליהם הוא נדרש, ברגעים שבהם הוא נדרש להם, מבלי לייצר עומס ובלבול מהפעילות המורכבת של המערכת. הרבה גופים בעולם עוסקים באתגר ומשקיעים בנושא תקציבים", הוא מוסיף. "מבחינתנו התועלת היא כמובן קבלת פתרונות חדשניים ויצירתיים בטווח זמן קצר מתוך עבודה ממוקדת ויעילה, ואפשרות לסיעור מוחות עם אנשים מהאקדמיה ואנשים מעולמות תוכן שונים מהתעשייה", מדגישה חלי בהתייחסות לאירוע.

"אחת הקבוצות ערכה ניתוח של נקודות הסיכון בתהליך המפעיל מול המערכת, ובחנה איך אפשר לשקף בהתאם לנקודות האלה את סטטוס הרחפנים והדרישות במערכת ברמת הישות הבודדת, אבל גם איך אפשר לשקף את הסטטוס של המערכת האוטונומית ברמת על, בדגש על צווארי הבקבוק המרכזיים שאיתם היא מתמודדת", היא הוסיפה. "כמו כן, הם בחנו את האפשרות לחשוף למפעיל את הפרמטרים שלהם המערכת נותנת הכי הרבה משקל, וגם לתת לו להשפיע על המשקל הזה כדי לקבל תוצאות מתאימות לציפייה שלו מהמערכת.