לאחר שביום ראשון לא הצליחה הממשלה להסכים על מתווה חזרה ללימודים בתום דיון שנמשך ארבע שעות, אמור היה הדיון להימשך אתמול (שני), אולם בשל חוסר הסכמות בין משרדי החינוך והבריאות, נדחתה ישיבת הממשלה בסוגיה  להיום והמצב הוארך לפחות עד יום חמישי.
כזכור, בדיון ההכנה לקראת ישיבת הממשלה בסוגיית החינוך בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט ושר האוצר ישראל כ"ץ, סיכמו הארבעה על מתווה לפיו בערים הירוקות והצהובות יתחדשו הלימודים בכיתות א'־ד' וי"א־י"ב, וכן גני הילדים.

על פי המתווה, בערים הכתומות והאדומות יחודשו הלימודים בקפסולות קטנות (חצאי כיתות), כאשר הגנים, וכן כיתות א'־ד' וי"א־י"ב ילמדו לסירוגין רק באוויר הפתוח, כלומר במתכונת של 'יום כן, יום לא'. יוזמה זו בנוגע ללימודים בערים הכתומות והאדומות זכתה לביקורות רבות בקרב הורים ואנשי חינוך שטענו כי היא לא ניתנת ליישום, מה גם שנכון להיום, כ־80% מאזרחי ישראל מתגוררים בערים שמוגדרות אדומות וכתומות. בהן כמה מערים הגדולות בישראל: ירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע, פתח תקווה, אשדוד, ראשון לציון וחולון.

בקואליציה לחינוך מלידה ציינו אתמול: "ההנחיות אינן ישימות וחושפות את הנתק הקשה והמצטבר בין הממשלה לנעשה בשטח ובפרט לצורכי הפעוטות וצוותי המסגרות. אנו קוראים לממשלת ישראל לגבש תוכנית מקיפה בהובלת אנשי מקצוע ובשותפות ההורים ומפעילי המסגרות אשר תאפשר שמירה על בריאותם הפיזית והנפשית של הפעוטות הזקוקים יותר מכל לחזרה לשגרה".

אף שטרם נקבעה ישיבת הממשלה בסוגיית החזרה ללימודים, קיים אתמול בערב ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות בנושא עם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש ונציגי משרד הבריאות. בתום הדיון הודיע נתניהו כי הוחלט שמערכת החינוך לא תיפתח היום וכי ההתייעצויות בנושא יימשכו בימים הקרובים, זאת לנוכח החשש מהתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה במערכת החינוך.

ראש הממשלה נתניהו הדגיש אתמול כי "נפתח בזהירות רבה את החינוך, רק בחלק מהמקומות, אחר כך את המסחר ואז את התרבות".


מה גרם לשינוי החד בעמדתו של גלנט?

מאז נכנס יואב גלנט לתפקידו כשר החינוך, הוא הכריז פעם אחר פעם כי ייאבק לפתוח את מערכת החינוך על אף הסכנה של התפרצות נגיף הקורונה בבתי הספר. גלנט ביסס את טיעוניו בכך שילדים אינם מידבקים ושיעור התלמידים שנדבקו בקורונה נמוך מאוד. אלא שלאחרונה מספרים בצמרת משרד החינוך כי השר שינה גישה ומתדרך את הממונים תחתיו שלא להתבטא בנושא.

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)


בסוף השבוע האחרון התקיימה ישיבה בהשתתפות צמרת המשרד, שבה הודיע השר כי הוא מתכוון להסיר משולחן הממשלה את הדרישה לפתיחת מערכת החינוך. הבכירים שנכחו בפגישה היו המומים נוכח עמדתו בסוגיה עד לאותה ישיבה.

"זה היה גלנט אחר. ראיתי בעיניים שלו שהוא הבין שטעה. אני זוכרת את הישיבה שקיימנו לפני חודשיים, שבה הוא הכריז שלא ייתן יד לסגירת בתי הספר ויעמוד על הרגליים האחוריות. פתאום שמענו ממנו דברים אחרים לגמרי", מספרת מקורבת לשר.

גורם נוסף מאשר את הדברים ואומר: "שאלנו אותו 'אדוני השר מה גרם לשינוי החד בעמדה שלך? הרי אתה אמרת לנו לתקוף את אנשי משרד הבריאות'. הוא בתגובה ענה במילה אחת 'המוטציות'". אני חושב שבחודש האחרון הוא עשה חשבון נפש והבין שאולי אם לא היינו מתעקשים על הפתיחה בספטמבר – ישראל הייתה נמנעת לפחות מאחד הסגרים".