חיל האוויר פתח היום (שלישי) בתחקור האירוע החריג שהתרחש אתמול בבסיס נבטים שבדרום, בו התמקדו באופן תפקוד הבסיס לאחר חדירת החשוד לשטחו. זאת לצד הלקחים הקשורים לתפקוד עמדת הש.ג.

מעיקרי התחקיר עלה כי יש לתגבר את מכשול הכניסה לבסיס באלמנטים נוספים, ובוחנים האם שיתוף פעולה בשיח עם המשטרה יכול להועיל במניעת מקרים דומים, בהנחה כי סיוע כזה יכול לאותת מוקדם יותר מפני רכב המתקדם לבסיס. כמו כן, באשר להתנהלות הש.ג, נטען כי החייל שהיה בשער, בהתאם למצב, לא יכול היה לפתוח בנוהל מעצר חשוד.

התחקיר מגולל את השתלשלות האירועים, לפיהם לאחר הדיווח המשטרתי על גניבת הרכב, התנהל מרדף משטרתי פלילי שהגיע עד לשערי הבסיס, במהירות של כמאה קמ"ש. החשוד הגיע נגד הכיוון, לשער היציאה ועלה על הדוקרנים, ואז המשיך עוד כ-200 מטרים. לאחרי כן, הוא נטש את הרכב, ברח לאזור הצפוני וניסה למלט עצמו. המשטרה הגיעה מיד אחריו אך עצרה לפני המכשול שהיה במקום, הוכנסה פנימה והופעל נוהל חירום "פטיש חם". 

עוד עלה כי החשוד רץ בצמוד לגדר שדרכה נכנס, טיפס עליה, קפץ אל מחוץ לבסיס ונמלט. במקביל הופעל בבסיס מעגל האבטחה, כאשר כוחות האבטחה הוזנקו לאירוע ונמצאו סמוך לנקודה, וכוחות נוספים הוזנקו למקומות הרגישים בבסיס. במקביל, הופעלו גם כלי טייס על מנת לנסות ולזהות את מיקומו של החשוד.

 לאחר שהרחיק כקילומטר משם, התברר לכוחות כי החשוד היה מחוץ לבסיס. על פי התחקיר, מעריכים כי הוא היה בשטח הבסיס כעשר דקות ושהאירוע לא היווה איום על אנשים או על ציוד חיוני. כמו כן, בודקים את הנקודה המרכזית – מדוע לא הצליחו ללכוד את החשוד, וכיצד ניתן היה לתפוס אותו במהירות.

באשר למרדף המשטרתי, באם הרכב ביצע נסיעה במהירות של כמאה קמ"ש, צריך היה להיעצר עוד לפני הגעתו למכשול. בנוסף, מהתחקיר עלה כי ישנו צורך בהקמת מכשול נוסף, על מנת למנוע הגעה לעבר השעה במהירות. הטענה המרכזית שעולה היא שבתנאים שעמדו לרשותם, לא ניתן היה לבצע נוהל מעצר חשוד. 

עם זאת, בחיל האוויר סוברים כי הדיווחים לחמ"ל היו מיידיים, ושהחייל בשער פעל בצורה סבירה ובמצב שנוצר, המשטרה כבר נכנסה פנימה והוא העביר את הדיווח לכוחות האבטחה. באשר לשער, נאמר כי היה פתוח מכיוון ששלושים שניות לפני כן, יצא רכב החוצה ולכן נותר פתוח. כלומר, הרכב מהבסיס יצא ואז הרכב הגנוב הגיח.