קבינט הקורונה אישר הערב (שלישי) את מתווה החינוך שעליו סיכמו אמש בהתייעצות אצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בשלב זה ייפתחו הגנים וכיתות א' - ד' בערים ירוקות וצהובות. כמו כן, תיפתח מערכת החינוך גם בערים כתומות שציון הרמזור שלהם מתחת ל-6.5 ועם 70% לפחות של מחוסנים במנה שנייה מקרב אוכלוסיות בני ה-50 ומעלה. כיתות י"א-י"ב לא ישובו ללימודים בשלב זה.

הישיבה עסקה במתווה פתיחת החינוך וחידוש ההגבלות על הכניסה והיציאה מישראל. ביום חמישי צפויה להתקיים ישיבה נוספת שתעסוק בפתיחת תחומי המסחר והתרבות.

עוד אושר כי בכל הערים, כולל האדומות והכתומות, מורה יוכל/תוכל לפגוש עד 10 תלמידים באוויר הפתוח. בנוסף, הוסכם כי תלמידים שהחלימו מקורונה יוכלו לשוב ללימודים גם כן.

מוסדות החינוך שישובו לפעילות ביום חמישי הקרוב הם חלק משלושת שלבי המתווה שקבינט הקורונה צפוי לאשר. כל השלבים יצאו אל הפועל בהתאם למדדי התחלואה וההתחסנות. הפעימה שנייה תתרחש על פי המשוער ב-23 בפברואר, ובמסגרתה ישובו ללימודים כיתות ה'-ו', י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות + כתומות גבוליות עם למעלה מ-70% מחוסנים. בנוסף יינתן תעדוף לביצוע תכנית מגן חינוך (בדיקות בקרב תלמידי בית הספר) עבור ערים כתומות גבוליות. הפעימה שלישית תיערך על פי המשוער ב-9 במרץ, אז ישובו כיתות ז'-י"ב בערים ירוקות וצהובות + בערים כתומות גבוליות עם למעלה מ-70% מחוסנים.

שר החינוך יואב גלנט אמר בדיון הקבינט: "במידה ונתגבר על הכול - מערכת החינוך תחזור לפעילות מלאה רק בשנה הבאה ואולי רק בסופה". 

על פי הודעת משרד החינוך, הלימודים בגני הילדים יתקיימו לאורך שישה ימים בשבוע, בהתאם למערכת השעות הרגילה. צהרוני גני הילדים יפעלו חמישה ימים בשבוע, בצוותים קבועים ובקבוצות קבועות (משלוש כיתות גן לכל היותר, עד 28 תלמידים בקבוצה). בכיתות א'-ב' הלמידה תתקיים בכיתות מלאות לאורך חמישה ימים בשבוע למשך חמש שעות ביום. צהרוני כיתות א'-ב' יפעלו חמישה ימים בשבוע, בקבוצות קבועות ובצוותים קבועים. בכיתות ג'-ד' הלימודים יתקיימו בקבוצות קבועות (עד 20 תלמידים בקבוצה) לאורך חמישה ימים בשבוע למשך חמש שעות ביום. בכיתות ה'-יב' הלימודים ימשיכו להתקיים במתכונת של למידה מרחוק.

מתווה הההקלות והמעברים של משרד הבריאות (צילום: משרד הבריאות)
מתווה הההקלות והמעברים של משרד הבריאות (צילום: משרד הבריאות)

רשימת הערים והיישובים הירוקים על פי משרד הבריאות: אבו ג'ווייעד (שבט), אבו סריחאן (שבט), אבו עבדון (שבט), אבו עמאר (שבט), אבו עמרה (שבט), אבו קורינאת (שבט), אבו רובייעה (שבט), אבו רוקייק (שבט), אטרש (שבט), אל-בטוף, אל-קסום, אלונה, אסד (שבט), אעצם (שבט),, אפיניש (שבט), אשכול, בני שמעון, ברטעה, ברנר, ג'נאביב (שבט), ג'סר א-זרקא, גדרות, גולן, גן רווה, דרום השרון, הגלבוע, הגליל העליון, הגליל התחתון, הוואשלה (שבט), הוזייל (שבט), הערבה התיכונה, ח'ואלד  (שבט), חבל אילות, חוף השרון, יואב, יסוד המעלה, כאוכב אבו אל-היג'א, כפר כמא, כפר שמריהו, לב השרון, לקיה, מבואות החרמון, מג'דל שמס, מגידו, מגילות ים המלח, מטה אשר, מנשה, מסעודין אל-עזאזמה, מעלה אפרים, משגב, נווה מדבר, נמרוד, נצאצרה (שבט), סואעד (כמאנה) (שבט), סייד (שבט), עומר, עוקבי (בני עוקבה), עטאוונה (שבט), עין קנייא, עמק הירדן, עמק המעיינות, עמק חפר, עמק יזרעאל, ערבות הירדן, ערערה בנגב, פוריידיס, פתח תקווה (3), קבועה (שבט), קודייראת א-צאנע (שבט), קוואעין (שבט), קרית טבעון, רמת נגב, שגב שלום, שער הנגב, תל מונד, תל שבע, תמר, תראבין א-צאנע (שבט)

רשימת הערים והיישובים הצהובים על פי משרד הבריאות: אורנית, אלפי מנשה, אלקנה, אעבלין, באר טוביה, באר שבע (2), בוסתן אל-מרג', בית דגן, בנימינה-גבעת עדה, בענה, גבעתיים, גזר, דיר אל-אסד, הר אדר, הר חברון, הרצליה, זבולון, חבל יבנה, חבל מודיעין, חוף אשקלון, חוף הכרמל, חורה, חיפה (כרמל), חיפה (קריות ומפרץ חיפה), חיפה (רמות כרמל), טורעאן, טירה, יהוד, ירוחם, ירושלים (בית הכרם ורמת מוצא), ירושלים (בית צפאפא), כוכב יאיר, כפר ברא, כפר ורדים, כפר מנדא, כפר סבא, כפר תבור, להבים, לכיש, מגדל, מטה יהודה, מיתר, מסעדה, מעלה יוסף, מצפה רמון, מרום הגליל, מרחבים, משהד, נוף הגליל, נשר, ערד, פרדסיה, קדומים, קרית אונו, רהט, רמת השרון, שדות נגב, שוהם, שפיר, תל אביב-יפו (רובע 1 מזרח), תל אביב-יפו (רובע 2 מערב), תל אביב-יפו (רובע 4)

הערים הכתומות בעלות אחוז המתחסנים הגבוה שגם בהן צפויים להתחדש הלימודים הן: טירת הכרמל, כפר יונה, כרמיאל, מבשרת ציון, נס ציונה, סביון, קריית מוצקין, רמת גן, רמת ישי ורעננה.

לירון שמם, אימא לשניים, בהפגנה נגד אי פתיחת החינוך. צילום: אבשלום ששוני

בנוסף, ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה הערב כי גם מחוסנים ומחלימים שנכנסים לישראל יחוייבו בביצוע בדיקת קורונה והצגת תוצאה שלילית לבדיקה שנערכה 72 שעות לפני ההמראה, וכן בדיקה נוספת בזמן הנחיתה. יודגש כי לאחר בדיקות אלו המחוסנים והמחלימים יהיו פטורים מבידוד. כמו כן, תתאפשר עליה למטוס של אדם שבא במגע עם חולה מאומת, רק לאחר שסיים בידוד של 10 ימים ושביצע שתי בדיקות קורונה שתוצאותיהן שליליות במועדים הקיימים בחוק כיום. התקנה תיכנס לתוקפה בתוך 96 שעות למטרת היערכות למחלימים ולמחוסנים.

על רקע הפתיחה הצפויה של חלק ממוסדות החינוך, חברי הכנסת החרדים זועמים מכיוון שלטענתם נתניהו הבטיח להם כי המתווה שעליו המליצו יאושר. שר הפנים, אריה דרעי, שוקל להתפטר מקבינט הקורונה כאות מחאה. לפי אותה הצעה, גם בערים אדומות ייפתחו הלימודים לתלמידים מחוסנים. הגדרתם למחוסנים, לפי אותו מתווה הוא תלמידים חולים שהחלימו, תלמידים שעברו בדיקה סרולוגית ויצאו בעלי נוגדנים או תלמידים שחוסנו.

בנוסף לכך, "כדי לתת הזדמנות שווה לתלמידים שאינם מחוסנים", הוצע להקים עמדות בדיקה מהירה של קורונה, וכי כל תלמיד שיימצא שלילי יקבל אישור כניסה לבתי הספר במשך חמישה ימים. לשיטתם של החרדים, בהצעה זו ניתן להחזיר למערכת הלימודים כמעט מיידית כ-60 אחוזים מן התלמידים ללא כל סיכון בריאותי. ככל הנראה, בעוד שבועיים השרים צפויים לעמוד בפני דילמה לא קלה: האם, בשלב הבא, לפתוח את החינוך גם בערים האדומות והכתומות, לפתוח את המסחר או כל תחום אחר. במשרד הבריאות לא מוכנים לשמוע על "גם וגם".

אחד המרכיבים החשובים בהלך קבלת ההחלטות בתחום מערכת החינוך הוא החיסונים. רוב התלמידים נמצאים מתחת לגיל 16 ולא צפויים להתחסן. בפייזר, מודרנה וחברות נוספות עובדים על המחקר הנוגע להשפעת החיסונים על הילדים. במשרד הבריאות מעריכים כי את תוצאות המחקר נראה בעוד כחודשיים-שלושה ואם התוצאות תהיינה חיוביות, החיסון נגד נגיף הקורונה ייפתח גם לתלמידים הצעירים. אבל, גם אז יוכלו להתחסן רק בני 12 ומעלה.

לקראת אישור מתווה החזרה ללימודים מפרסם היום משרד החינוך את נתוני התחלואה בקרב התלמידים: 

בגני הילדים: מתוך 533,491 ילדי הגנים 3,746 נמצאו חולים. מדובר ב-5.33% מכלל החולים באוכלוסייה, בעוד שחלקם באוכלוסייה הכללית הוא 5.74%.

בחינוך היסודי: מתוך 1,073,680 תלמידים 8,802 תלמידים נמצאו חולים. מדובר ב-12.51% מכלל החולים באוכלוסייה, בעוד שחלקם באוכלוסייה הכללית הוא 11.56%.

בחינוך העל יסודי: מתוך 809,836 תלמידים 7,155 תלמידים נמצאו חולים. מדובר ב-10.17% מכלל החולים באוכלוסייה הכללית, בעוד שחלקם באוכלוסייה הוא 8.72%.

חינוך מיוחד- גני ילדים: מתוך 22,698 תלמידים, 304 תלמידים נמצאו חולים. מדובר ב- 0.43% מכלל החולים באוכלוסייה הכללית, בעוד שחלקם באוכלוסייה הוא 0.24%.
 
חינוך מיוחד- בתי ספר: מתוך 31,723 תלמידים, 410 תלמידים נמצאו חולים. מדובר ב- 0.58% מכלל החולים באוכלוסייה הכללית, בעוד שחלקם באוכלוסייה הוא 0.34%. 

כלל החולים במערכת החינוך: בסך הכל, מדובר ב-19,705 תלמידים חולים בכל מערכת החינוך. בנוסף, יש 2,099 עובדי הוראה חולים.

נתניהו ביקר במתחמי החיסונים במגזר הערבי

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום ביישובים זרזיר ובסמטת טבעון. במהלך הביקור, הגיע ראש הממשלה לקופת החולים 'כללית' בעיר, שם מסר הצהרה ואמר כי "נשב היום בקבינט הקורונה על תוכנית מדורגת וזהירה, כי אנחנו מתמודדים עם מוטציה. זו מחלה חדשה, זה זן שמדבק הרבה יותר, לכן את הרצון שלנו לפתוח את המשק במהירות צריך לסייג".

ראש הממשלה נתניהו בביקור בזרזיר, קרדיט: יותם רונן

נתניהו המשיך וקרא לציבור לצאת ולהתחסן נגד הנגיף. "לפי פייזר, מי שמתחסן פעמיים מגיע לרמת מוגנות של כ-95%. אנחנו רואים את זה גם בנתונים. זה אומר שאתם יכולים להציל את עצמכם. זה כל כך פשוט, אני מבקש שתעשו את זה", הסביר נתניהו.

ראש מועצת זרזיר, אמיר מזאריב נשא אף הוא דברים באירוע: "יש אנשים שרוצים לקחת את החיסונים לעניין של ימין ושמאל, אבל אנחנו יודעים שמדובר במאמצים כנים של ראש הממשלה". 

מפגינים בבסמת טבעון (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)
מפגינים בבסמת טבעון (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)

לקראת הביקור של נתניהו, התארגנו שתי קבוצות המחאה "הדגלים השחורים" ו"חקירה עכשיו" והפגינו נגד הביקור. "מי שמסית לאורך שנים נגד הציבור הערבי, לא מהסס להשתמש בו כדי להחלץ מאימת הדין. אין גבול לציניות ואין גבול לרוע. המחאה תימשך עד שנתניהו הנאשם בפלילים ילך", מסרו המוחים.

בין המפגינים היה גם יו''ר מפלגת מרצ ניצן הורוביץ. "לכל מקום שהנאשם מבלפור יגיע, אנחנו נחכה לו", אמר יו''ר מרצ שהוסיף: "פראייר מי שמאמין להבטחות של נתניהו. אם הוא חושב שהוא יעשה סיבוב כדי לקושש את כולות הערבים בהבטחות שווט, אחרי ששנים הפקיר את המגזר הערבי לפשע, מצוקת דיור ולאלימות, אנחנו נהיה שם ונזכיר לו את האחריות הישירה שלו למצב".