קבוצת חוקרים ישראלים פתחה לאחרונה בשלב השני של מחקר, העוסק בפיתוח תרופה נגד נגיף הקורונה, שאמורה לעזור למטופלים לנשום בכוחות עצמם ולמנוע מהם את הצורך בלהתחבר למכונות הנשמה. בנוסף, התרומה אמורה להאיץ את תהליך החלמתם.

הניסוי, המנוהל על ידי בתי החולים רמב''ם וזיו שבצפת, יחד עם חוקרים מאוניברסיטת בר אילן  והטכניון, בוחן את השימוש בתרופה המבוססת על פפטיד, שרשרת קצרה של חומצת אמינו, מסוג אנגיוטנסין 1-7. התרופה אמורה לעזור לבלום את השפעות נגיף הקורונה על הריאות.

אנגיוטנסין 1-7, הם חלבונים המיוצרים באופן טבעי בגוף העולם ואחראים על מניעת התפשטות תאים דלקתיים. "כאשר האנזים עסוק בלפעול כקולטן, מה שקורה כאשר הוא נתקל בנגיף הקורונה, הוא אינו יכול לבצע את פעולתו הרגילה ולייצר את האנגיוטנסין. התקווה היא שבאמצעות התרופה הזו, הריאות יוכלו לחזור לעשות את מה שהנגיף לקח מהן", הסביר ד''ר קרל סקורצקי דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר אילן.

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

בניסוי נעשה שימוש בתרופת TXA127, אשר מגלמת את האנגיוטנסין 1-7 ופותחה על ידי החברה האמריקאית Constant Therapeutics LLC. מנכ''ל החברה, ריק פרקנלין, אמר כי "אני גאה בשורשיי היהודיים ובשיתוף הפעולה עם בתי החולים, שהם מוסדות בעלי שם עולמי".

מכיוון שמדובר בחלבון, שהוא חומר ביולוגי, הסבירות שהוא יוביל לתופעות לוואי נמוכה יחסית אצל החולים, על פי דבריו של סקורצקי. השלב השני של הניסוי, שאושר על ידי משרד הבריאות, יכלול 120 חולים קורונה שמצבם מוגדר בינוני. 60 מתוכם יקבלו את הטיפול האמיתי, בעוד ש-60 נוספים יקבלו טיפול פלצבו.

את הרעיון לבדוק את האנגיוטנסין 1-7 יזם הפרופסור זייד עבאסי מהטכניון. "חשבתי שאם יש ירידה בתפקוד האנזים, אולי מתן חיצוני של החלבון ימנע את הסיבוכים הנגרמים על ידי הנגיף, בדגש על שיפור הנזק בריאות", הסביר עבאסי. ד''ר סקורצקי סיפר כי השאיפה היא לסיים את השלב השני של הניסוי בתוך ארבעה חודשים.

"הניסוי לא אמור להיות מושפע בעקבות גילוי המוטציות לנגיף הקורונה", סיפרה ד''ר אתי קרוזל מבית החולים רמב''ם, אף היא חלק מצוות הניסוי. לדבריה, הצוות כל כך בטוח שיצליח שהם כבר מתכוננים לגיוס שותפים על מנת להפיץ את התרופה בקנה מידה עולמי.