שיתוף פעולה בין הדסית, חברת יישום וחממת eHealth Ventures הוביל להקמת חברת BrainWatch Tech - לפיתוח מערכות ניטור דיגיטליות אוטומטיות לפעילות האישונים בחולים מחוסרי הכרה.

"מדי שנה נמדדים מעל מיליון מקרים של פגיעות מוח קשות המחייבות מעקב צמוד אחר תגובות החולה, ברחבי ארה"ב והאיחוד האירופי בלבד", מסרו מהחברה. "כיום בדיקת אישונים לחולה המאושפז בטיפול נמרץ ושהינו מחוסר הכרה נעשית על ידי הצוות הסיעודי מדי שעה באופן ידני - תוך הרמת העפעפיים, מדידה בסרגל והארת האישונים בפנס לצורך תיעוד תגובת החולה. התכיפות הנדרשת והעובדה שהבדיקה נערכת בצורה ידנית מעמיסות על הצוות המטפל ומגבירות את החשש שהצוות יחמיץ שינויים קיצוניים בתפקוד המוח בין בדיקה לבדיקה".

הפיתוח של חברת BrainWatch Tech יאפשר לנטר את האישונים בצורה רציפה, כאשר עפעפי החולה סגורים וללא שום מגע פיזי. המערכת האלקטרונית תתריע באופן מיידי על כל ממצא חריג בתפקוד החולה מחוסר ההכרה, דבר שיאפשר להקדים התערבות רפואית בעת הצורך. 
כמו כן, המערכת תרכז את נתוני הניטור באופן רציף, דבר שיאפשר ללמוד בהרחבה על מצבו של החולה ותגובתו לטיפול לאורך זמן. המערכת תאפשר לראשונה גם ניטור אישונים בזמן אמת תוך כדי ניתוחי מוח מורכבים, אפשרות שלא קיימת היום.

הטכנולוגיה נולדה בתוכנית BioDesign של האוניברסיטה העברית בשיתוף המרכז הרפואי הדסה. התוכנית הפגישה את צוות הפרויקט, שכלל את פרופ' חוסה כהן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה אנדו־וסקולרית, ואת ד"ר יוסף פרג' מהאוניברסיטה העברית, שגם הפכו למייסדים של החברה, יחד עם שותפים נוספים מהאוניברסיטה ומבית החולים.

הצוות זכה במענק מחקר של הרשות לחדשנות יחד עם ד"ר אמנון בוקסבוים וד"ר צבי באטוס ממרכז ביו־הנדסה באוניברסיטה העברית, שפיתחו את הדגם הראשוני והוכיחו את ההיתכנות של הטכנולוגיה בניסוי קליני על 40 מתנדבים. הניסוי הדגים את היכולת של הטכנולוגיה למדוד את גודל האישון ואת התגובה שלו לאור דרך עפעפיים עצומים ואת בטיחות המערכת.

החברה תצא לדרך במסגרת חממת eHealth Ventures, המתמחה בתחום הבריאות הדיגיטלית ושהינה בבעלות אמג'ן, מכבי שירותי בריאות, מדיסון וקרן ההשקעות הסינית SCI. לדברי ד"ר תמר רז, מנכ"לית הדסית, חברה למסחור ידע וטכנולוגיות של המרכז הרפואי הדסה, פוטנציאל השוק לטיפול בנפגעי מוח הוא עצום. על פי הערכות, היקף עלות הטיפול בנפגעי מוח בארה"ב בלבד הוא מעל ל־100 מיליארד דולר בשנה.