אחד האמצעים החשובים לבלימת התפשטות נגיף הקורונה הוא תוכן אינטרנטי הכולל הסברים ומידע על התגוננות ומניעה. מחקר חדש מראה שתוכן באתרים של ארגוני בריאות ברוב מדינות העולם אינו מונגש עבור אנשים עם מוגבלויות.

המחקר, שיתוף פעולה בין רופאים וחוקרים מהמרכז הרפואי לגליל, אוניברסיטת בר־אילן ואוניברסיטת תל אביב, פורסם בכתב העת Frontiers in Medicine, ודירג את מדינות העולם שנבדקו לפי מידת נגישות המידע לאנשים עם מוגבלות.

ראש הממשלה נתניהו בביקור בזרזיר, קרדיט: יותם רונן

לפי הדירוג, ישראל רק במקום ה־50 בעולם בהנגשת המידע, לפניה ניצבות מדינות כמו אקוודור, מדגסקר, בוטסואנה ואיי קיימן. בסך הכל, 89% מהמדינות אינן עומדות בקריטריונים הבסיסיים של נגישות ברשת.

ד"ר עמיאל דרור, מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר־אילן, שהיה שותף למחקר, אמר: "אם אנחנו רוצים לנצח את המגיפה הזאת, אנחנו לא יכולים להתעלם ממיליוני אנשים עם מוגבלות. כרופא חוקר, אני פוגש מטופלים רבים שאינם מגיעים למידע חיוני הנוגע למגיפת הקורונה רק בשל מחסום הנגישות ברשת האינטרנט".

פרופ׳ קרן אברהם מאוניברסיטת תל אביב הוסיפה: "המחקר מדגיש עד כמה הדיאלוג בין רופאים לחוקרים חשוב בשיפור איכות החיים ובהנגשה של מידע חיוני לכל אדם במצבים קריטיים כמו מגיפת הקורונה הכלל־עולמית".

ראש החוג לאף אוזן גרון בפקולטה לרפואה בצפת ומנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש־צוואר במרכז הרפואי לגליל ד"ר אייל סלע מסכם: "אני מקווה שמחקר זה יגביר את התודעה לעקרון השוויון בהנגשת מידע, ויסיר מחסומים בפני אנשים עם מוגבלות ברשת האינטרנט".

הבעיות הנפוצות ברשת הן חוסר אחידות ברמת הכותרות ובגודל הגופן, ניגודיות לא מתאימה, היעדר תיאור כיתוב של מרכיבים חזותיים היוצרים קושי עבור אנשים עם לקויות ראייה, היעדר כתוביות המציב אתגר לאנשים עם לקויות שמיעה ואי־התאמת הניווט באמצעות המקלדת שהכרחית עבור אנשים עם מוגבלויות מוטוריות.

ד"ר דרור ושותפיו למחקר סבורים שהתרחבות התוכן האינטרנטי צריכה להיות מלווה בהתפתחות מקבילה של טכנולוגיות נגישות מתקדמות, שישפרו את התאמת השימוש ברשת עבור אנשים עם מוגבלות. לדבריהם, מגיפת הקורונה מדגישה את חשיבות הטמעתן של טכנולוגיות נגישות באתרים ממשלתיים בימי שגרה בכלל ובתקופת משבר בריאותי בפרט.