ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM, הסביר את ההיגיון שעמד מאחורי מתווה החינוך שהושג אמש בישיבת הממשלה, ביקר בחריפות את מהלכיו הפוליטיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פירט לגבי היתכנות צעדים החקיקתיים שיקדמו חיסון של כלל החברה, ולבסוף, כשנשאל האם יפרוש במידה וסקרי עומק יעידו שמפלגתו לא עוברת את אחוז החסימה, טען כי "יפעל באחריות".

גנץ מתייחס למשפט נתניהו: "בלעדינו הוא היה מקבל חסינות". צילום: דוברות משרד המשפטים

איך אתה רואה את מה שהושג אתמול?
"עשינו צעד חשוב בפתיחה של החינוך. נדמה לי שהחינוך צריך להיות ראשון בסדר העדיפות הלאומי חבל שאי אפשר לפתוח יותר אבל זה מצב התחלואה". 

אתה שלם עם הפתיחה?
"כן".

היה ברור שאי אפשר לפתוח יותר?
"כן, אנחנו ממשיכים לעבוד ורוצים שתהיה פתיחה אחראית. אתמול הצגנו מתווה שלהם שעוסק גם בנושא המסחר, התרבות וחדרי הכושר. אנחנו רואים את ההמשך מגיע וצריך לעשות את זה בצורה אחראית לעקוב אחר מגמות התחלואה ולפתוח באחריות, זה נורא פשוט. התחסנת? נכנסת. אנשים צריכים להבין זאת. זה יעבוד כי בסופו של דבר החיסונים מתגברים, נפתח תו ירוק במקומות נוספים, אנשים רוצים לחיות את חייהם. הציבור הולך להתחסן וימשיך ללכת להתחסן. לא נוכל לוותר על ההקפדה על ריחוק, מסכות והיגיינה אח"כ, אבל החיסון עובד". 

היועמ"ש אמר שאם תחליטו לחוקק חוק שיחייב חיסון מורים ומורות זה בסדר.
"אני חושב שהמורים צריכים מטעמם שלהם ללכת ולהתחסן ואני לא חושב שצריך לחכות לחיוב העניין, אבל נעבוד יד ביד עם היועמ"ש. אנחנו לא רוצים לפעול נגד החוק, להפך. כחול לבן בכלל ואני בפרט בעד החוק, בעד להקשיב ליועמ"ש ולהתייעץ איתו".

מדובר בחקיקה אקטיבית, חוק חדש בעקבות הסיטואציה. אתה בעד?
"אתמול ראיתי הודעה משנות ה-50 שאם לא תקבל חיסון נגד טיפוס אתה עובר עבירה פלילית. אסור לסכן אחד את השני והחיסון הזה באמת חשוב. נשמע את היועמ"ש אבל מה שחשוב זה דבר נורא פשוט, אנחנו חייבים לפתוח את המשק הישראלי בהדרגה ובאחריות".

אולי על כל הציבור?
"באופן עקרוני כל מי שבא במגע עם אנשים אחרים ונותן שירות ראוי שיהיה מחוסן, הטוב ביותר היה שאנשים יענו לקריאה ויקבלו את החיסון ללא צורך בחקיקה. אני לא יודע אם אפשר לחוקק את זה. אני רוצה להקשיב לפרטים. זה לא עניין של מה בכך, אנחנו מדינה דמוקרטית, מדינה דמוקרטית לא מכריחה אדם לקבל זריקה זה דבר שמעורר תהייה. לכן צריך לבדוק את הדברים. אני קורא לציבור להתחסן מי שנותן ומקבל שירות זה טוב לכולנו".

מרגיש שמנסים לטפול עליך אשמה?
"האשמות של נתניהו כלפיי כאילו אני אחראי למותם של אנשים אלה האשמות חמורות ביותר. אני שעשרות שנים מחיי וזה לא סיסמה עסקתי בלהגן על חיי אדם, לא מוכן לקבל האשמה מהסוג הזה, בטח לא מפיו של נתניהו שאין לו שום סמכות מוסרית לקבוע את שקבע. משרד רה"מ ומקורביו מוציאים את ההקלטות של ישיבות הממשלה, מה זה הביזיון הזה? למה שאני אוציא אותו? אפילו לא הדלפתי לעיתונאי בוקר טוב. זה לא אנחנו הוצאנו את הסיפור הזה, זה מישהו ממשרד רה"מ".

דיברת איתו על ההדלפה?
"כתבתי לו מכתב שאני בעד לפרסם את הפרוטוקולים של כל ישבות הממשלה שהציבור יראה".

לא הדלפת?
"בחיים לא".

לא היה דבר כזה?
"בחיים לא הדלפתי".

ההדלפה פוליטית אם ככה.
"יש להם אינטרסים להראות דברים. לא יודע למה זה קורה, אני חושב שזה ביזיון". 

מנסים לטפול עליך את האשמה?
"בסדר גמור, אז אני אחראי והם אשמים, בחייך. לא ברחתי מאחריות יום בחיים שלי ואני לא בורח עכשיו או אח"כ".

נתניהו טען שמי שמפעיל אותך זה ספי שקד, אסטרטגים שעובדים יחד עם כחול לבן שנלחמת על חייה הפוליטיים. 
"לכל אחד מאיתנו יש את היועצים שלו וכחול לבן נלחמת בשביל הציבור, אם לא היינו בממשלה עכשיו נתניהו כבר מזמן היה עם חוק צרפתי, הייתה לו מזמן לחסינות, המשפט לא היה ממשיך. רק בגלל נוכחות כחול לבן הדבר הזה המשיך. אני קובע את העמדות של כחול לבן, אני עושה את זה בעצה אחת עם חברי סיעתי, בעצה אחת עם מומחים. אני מקשיב למשרד הבריאות ולמומחים אבל מסכם את העמדות. אף יועץ לא מסכם את העמדות של כחול לבן, זה לא עניין ליועצים, אלא למנהיגים. אני מושפע ממה שצריך לקרות במדינת ישראל וכשאני מדבר על פתיחה אחראית בכפוף למגמות התחלואה תוך תגבור מגמת החיסונים זה אל עניין של יועצים אלא עניין של מנהיגים".

העמדה שלך הייתה לא לפתוח דבר, כי יש סכנה ממשית.
"אני בעד פתיחה אחראית, מדורגת ומבוקרת של המשק הישראלי בכפוף לתו ירוק איפה שנדרש וסגול מחמיר איפה שאי אפשר. אני רוצה שיהיה ברור, מי שקובע את הכיוונים המקצועיים זה אני וחבריי לכנסת ולממשלה. טוב שאנחנו נמצאים שם. לחברים רבים שאינם בתוך הממשלה יש אחריות אחת בלבד, לדבר. לי יש אחריות גם לדבר וגם לעשות וזה מה שאני עושה מהבוקר עד הלילה".

יהיו לזה השלכות פוליטיות.
"סגר מוחלט כמו שעשו בניו זילנד אולי מביא את זה למגמה של אפס, אבל מדינת ישראל מורכבת, זה לא כזה פשוט ולכן אנחנו סגרנו לתקופה מסוימת, ארוכה ממה שרצינו כתוצאה מהמוטציה הבריטית שמדבקת יותר. אבל אני מקווה שהמספרים ימשיכו לרדת, שמגמת החיסונים תשתפר, ואם זה יקרה אני מאמין שאפשר יהיה לעשות צעדי פתיחה נוספים ולתת גם אוויר לכלכלה. בנושא החינוך, יש פגיעה נוראית בתלמידים בנושא בריאות הנפש, ולכן נדרשת מדיניות מאוזנת". 

הקולות לא יזרוק לפח? אם לא תעברו את אחוז החסימה תפרוש?
"לא נגיע לצומת הזאת כי כחול לבן יציבה והיא צומחת, היא עושה את זה לאט אבל היא מאוד מבוססת. אני רואה סקרים, מגמה, הצטרפות, פעילים, את השטח, אני יכול להבטיח שכחול לבן לא תבזבז קולות".

אם לא תעברו, מה זה אומר?
"אנחנו נעבור את אחוז החסימה ולכן לא נבזבז קולות. אחרי הבחירות האלה נשפיע איך תראה ממשלה ישרה ואנחנו נוודא שתקום ממשלה ישרה ללא נתניהו. המדיניות, המשחקים האלה והמניפולציות זה המנהג הפוליטי של ישראל בשנים האחרונות ואת זה אנחנו נפסיק". 

אם סקרי עומק יוכיחו שאתם לא עוברים את אחוז החסימה האם תפרוש?
"על המילה אחריות דיברנו? אז זהו זה".

אז כן?
"כלומר שאני אנהג באחריות אבל אני חוזר ואומר".

אתה לא הולך בכל מקרה?
"אני הולך עד הסוף והולך לצמוח".