בג"ץ קיבל היום (רביעי) את עתירת עמותת "משמר הדמוקרטיה הישראלית", והורה על ביטול החלטת הממשלה מפברואר 2020 להקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר מח"ש. זאת משום שההחלטה התקבלה בתקופת בחירות ובניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שקבע כי לממשלת מעבר אסור להורות על הקמת ועדה כזו.

כזכור, פסק הדין ניתן לאחר שכבר לפני שנה הקפיאו השופטים את הקמת הוועדה, ולאחר שהממשלה נמנעה מלהגיש תצהירי תשובה לעתירות, על אף שבית המשפט נתן לממשלה 5 הזדמנויות לעשות כן.

ממשמר הדמוקרטיה נמסר: "גלגלי הצדק פועלים, גם אם לאט. בית המשפט שב ומבהיר לממשלה כי אסור לה לפעול באופן לא חוקי. בישראל שורר שלטון החוק, והחוק מחייב גם את נבחרי הציבור".

היועמ"ש אביחי מנדלבליט נגד דה הלגיטימציה שעושים למערכת המשפט (צילום: וועידת בשבע 2030- מתחם 'דיזיין סיטי' במישור אדומים)

כאמור, לפני שנה שופטי בג"ץ חנן מלצר, יצחק עמית ודוד מינץ החליטו להוציא צו-ביניים המקפיא את עבודת ועדת הבדיקה שעליה החליטה הממשלה לחקור את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים בעקבות דיון שהתקיים בעתירת משמר הדמוקרטיה הישראלית בנושא.

בנוסף, הורו השופטים לממשלה להגיש בתוך 60 ימים תצהיר תשובה לשאלה מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה ושר המשפטים, אמיר אוחנה, להקים את ועדת הבדיקה, בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שאמר כי הדבר בעייתי לביצוע בתקופת בחירות.

היועמ"ש הסביר כי משעה שהחליטה הממשלה להקים ועדת בדיקה על אף עמדת היועץ, וכאשר הוועדה מצידה כבר החלה לפעול, דין העתירות להתקבל ובנוסף, יש גם מקום להוצאת צווי ביניים שימנעו את המשך יישום החלטת הממשלה עד להכרעה בעניים העתירות.