הלווייתו של יושב ראש הכנסת ה-11, שלמה הלל ז''ל נערכה היום (רביעי) בחלקת גדולי האומה בהר הרצל שבירושלים. יו''ר הכנסת הנוכחי, ח''כ יריב לוין, יו''ר מפלגת העבודה, ח''כ מרב מיכאלי, יו''ר המועצה לשימור אתרים, אורי אור ובנו של הלל ז''ל, ארי, נשאו הספדים לזכרו.

בדברי ההספד אמר יו"ר הכנסת, חבר הכנסת יריב לוין: "שלמה הלל, איש רב הפעלים ועתיר העשייה איננו. כנסת ישראל והעם כולו אבלים על לכתו של אדם יוצא דופן, שליח ציבור במלוא מובן המילה, אשר חייו היו קודש להגשמת החזון הציוני של תקומת העם היהודי בארצו.

שלמה הלל הפך שותף מלא להנהגת המדינה בראשית ימיה, כחלק מדור המייסדים להם אנו חבים את תקומת המדינה ורבים מהישגיה. מעטים האנשים אשר עשו למען עמם כל כך הרבה, ולאורך כל כך הרבה שנים.

שלמה היקר, אני מודה לך בשם הכנסת ובשם כלל אזרחי ישראל, על עשייתך המפוארת והענפה לאורך השנים, למען יהדות ארצות ערב, עיראק ואיראן, למען יהדות אתיופיה, למען יחסי החוץ של ישראל, למען ההתיישבות, למען בניין הארץ – למען מדינת ישראל".

הלוויתו של שלמה הלל ז''ל (צילום: דוברות הכנסת,יוסי זמיר)
הלוויתו של שלמה הלל ז''ל (צילום: דוברות הכנסת,יוסי זמיר)

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, נפרד בשם ממשלת ישראל: "שלמה הותיר חותם בדברים ששינו מציאות והשפיעו על חייהם של אזרחים רבים. הוא הוכיח שניתן ללכת נגד הזרם. הוא היווה השראה למאות אלפי ילדים שגדלו במעברות. ממנו למדנו לפרוץ את גבולות השבטים. 

כמה עצוב שיום כזה, שהיה יכול לקבץ אלפי אנשים מכל קצוות העולם לחלוק לו את הכבוד האחרון שרוחשים לו, נעשה באופן מצומצם מחמת הנגיף. אבל ייתכן שאם היו שואלים אותך, שלמה, ככה היית בוחר את הלוויה. איש עניו וצנוע. ככה היית וככה אתה בלכתך. יהי זכרך ברוך".

עמיר פרץ  (צילום: דוברות הכנסת,יוסי זמיר)
עמיר פרץ (צילום: דוברות הכנסת,יוסי זמיר)

יו"ר מפלגת העבודה, חברת הכנסת מרב מיכאלי, ספדה גם היא להלל: "עצב וכאב רבים כל כך עוטפים אותנו עם לכתך, שלמה. עוד אבן מאבני הפינה של מדינת ישראל נלקחת מאיתנו, והבניין הזה עומד בזכות התרומה שלך ושל שותפיך. רק ביום חמישי האחרון התרגשנו כל כך כששלמה צירף את שמו לרשימת הכנסת ה-24. אי אפשר היה לפספס את עמוד השדרה שלו; תמיד היה ברור לו מה הוא עושה. תמיד יישאר מופת".

מרב מיכאלי סופדת לשלמה הלל ז''ל (צילום: דוברות הכנסת,יוסי זמיר)
מרב מיכאלי סופדת לשלמה הלל ז''ל (צילום: דוברות הכנסת,יוסי זמיר)

יו"ר המועצה לשימור אתרי מורשת, אורי אור, אמר: "זכיתי לעבוד במחיצתו של איש ענק, צנוע ורב הישג ופעלים, אהוד על כולם ועניו. טביעות אצבעותיו ניכרות בכל מקום".

בנו של הלל, ארי, ספד לאביו וסיפר: "אבי החיל על יהודי אתיופיה את חוק השבות. באותם שנים חיה באתיופיה ילדה קטנה בשם נתמר. בזכות החלטה זו עלתה לארץ. לימים הכרתי אותה והתחתנו. למעשה, מבלי שתיאר לעצמו, אבי חתם על החלטה שתאפשר את עליית יהודי אתיופיה בלי שיכול היה לנחש שהחלטה זו תהפוך אותו לסבא גאה ומאושר. האין זה פלאי? בימים קשים אלה, עלינו ללמוד את הלקח: אחדות ושילוב בין כל חלקי העם. שלמה הלל היה אבא נפלא וסבא נפלא. נתגעגע כל כך".

יו''ר הכנסת יריב לוין ליד קברו של משה הלל (צילום: דוברות הכנסת,יוסי זמיר)
יו''ר הכנסת יריב לוין ליד קברו של משה הלל (צילום: דוברות הכנסת,יוסי זמיר)

הלל נפטר ביום שני האחרון בגיל 97. הלל היה איש מפלגת העבודה, וכיהן כחבר כנסת מטעמה במשך ארבעה עשורים, בקדנציות שונות, אך לא רציפות. בין תפקידיו השונים היה הלל גם שר הפנים והמשטרה, וכן יו''ר הכנסת התשיעית בין השנים 1988-1984. ב-1998, מספר שנים לאחר שעזב את הכנסת, זכה בפרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה הישראלית ולמדינה. הלל כיהן בנוסף יו''ר המועצה לשימור אתרים.

הלל נולד ביראק ב-1923 ועלה ארצה עם משפחתו כשהיה בן 11. בשנות ה-40 עזר בהעלאת יהודים מעיראק, והיה ממייסדי קיבוץ מעגן מיכאל. ב-1952 נבחר לכנסת מטעם מפא"י, וב-1959 נבחר לתפקיד שגריר ישראל בגינאה, ומאוחר יותר גם בחוף השנהב ובניגריה. עד 1969 המשיך לשמש בתפקידים שונים במשרד החוץ, ואז נבחר שוב לכנסת מטען מפלגת העבודה.