סנ"צ ניסו גואטה, הקצין האחראי על ניהול ההפגנות בבלפור, כפר היום (רביעי) בבית משפט השלום בראשון לציון בעובדות כתב האישום שהוגש נגדו כבר בסוף חודש נובמבר 2020 ואשר ייחס לו שני מקרים של תקיפת מפגין וצלם עיתונות במהלך מחאה שהתקיימה באחד ממוצאי שבת במתחם בלפור בירושלים. 

אלימות משטרתית נגד מפגינים בבלפור. צילום: קריים מיניסטר

סנ"צ גואטה באמצעות פרקליטו עו"ד עדי כרמלי, טען בדיון בבית המשפט כי פעל באותה הפגנה בלתי חוקית מתוך חשש ואיום על גופו וכן מחשש להידבקות בנגיף הקורונה. לדבריו, שישה שוטרים נפגעו במהלך אותה הפגנה אלימה ולכן הפעולות שנקט לרבות הדיפת מפגינים היו מידתיות וסבירות.

ביציאה מהדיון בבית המשפט, בעת שעשה דרכו לרכבו, המתינו לסנ"צ גואטה מספר מפגינים שגידפו אותו וקראו לעברו קריאות נאצה: "גואטה אתה עבריין". מאבטחים ושוטרים שהיו במקום אבטחו את האזור עד שעזב את המקום.

בבית המשפט הגיש פרקליטו של קצין המשטרה הבכיר מענה מפורט לכתב האישום שהוגש נגדו וטען כי ההפגנה התקיימה בניגוד לחוק, ועובר לאותה הפגנה היה פינוי מאהל שגרם בעצם לתגובות קשות ואלימות מצד המפגינים.

עוד לטענתו מדובר היה בסביבה רגישה - בית ראש הממשלה וכל מטרת ההפגנה הייתה לעורר פרובוקציות ולהתעמת עם המשטרה. 

עו"ד כרמלי הוסיף כי בהפגנה נעשה שימוש מידתי בכוח כפי שהיה צריך ולא בכזה שעבר את הרף הפלילי. 

לטענתו על פי הנחיות המשטרה אירועי הפרת סדר אינם מתועדים במצלמות גוף ומשכך הוא לא יוכל להוכיח טענותיו בראיה אובייקטיבית מטעמו. סנ"צ שחם משרת במשטרה 25 שנים ובמועד האירוע שימש כקצין אג"מ של מרחב ציון.

כפי שעולה מהמענה לכתב האישום, המתלונן בפרשה היה זה שהקניט את קצין המשטרה, קילל אותו לדבריו וקרא בגנותם של השוטרים תוך שהוא מכנה אותם "אפסים". 

לדבריו, בשלב מסוים נצמד המתלונן אל הנאשם עד לטווח אפס, הטה פניו לתוך פניו של הנאשם "תוך כדי שהוא צועק לעברו 'אפס'. בתגובה אינסטנקטיבית הדף הנאשם את המתלונן כתגובה עצמית תוך שמירה על בריאותו מפני הדבקות בנגיף הקורונה וכן במטרה להמשיך בעבודתו המבצעית".

סנ"צ שחם טוען שהמתלונן נכנס לשטח העבודה שלו ומנע ממנו לבצע את פעולתו כנדרש.  

עו״ד כרמלי אמר בדיון כי הם מכחישים את המיוחס לגואטה בכתב האישום. "אנו כופרים בכל העובדות בכתב האישום", אמר. "מח״ש נכנעה ליחסי ציבור והגישה כתב אישום בניגוד לדין ולנוהל".