הקורונה גרמה לכולנו לחשב מסלול מחדש ולשנות הרגלים בשגרת החיים. לא מעט תחומים ביום-יום עברו מ"העולם האמיתי" לדיגיטל. אם נסתכל על השגרה החדשה שנכנסנו אליה, אפשר לראות שכמעט כל תחום מושפע מהקורונה ועבר לאונליין, מהקניות בסופר או ההמבורגר שאנחנו מזמינים באפליקציה, דרך העבודה שמתנהלת היום ברובה מהבית ועד לקשר שאנחנו שומרים עם החברים והמשפחה שלנו. 

גם עולם האקדמיה עבר שינוי משמעותי והלמידה היום נעשית ברובה באופן מקוון, מהבית. קורסים, תרגילים ואפילו תקופת מבחנים נמצאים היום בעיקר ב - ZOOM ורוב הסטודנטים החדשים לא דרכו בכלל בקמפוס.

אבל מה עם מי שעומדים רגע לפני הכניסה לאקדמיה ולא יודעים במה לבחור? גם לפני הקורונה, בחירת לימודים הייתה אחד הצעדים הכי משמעותיים בחיים, ובתקופת המשבר הצעד הזה הפך למאתגר אפילו יותר.
 
פעם זה היה קל וברור יותר. רוב המתלבטים היו הולכים לייעוץ אצל יועצים תעסוקתיים, יועצי לימודים או קואצ'רים כדי לסדר את הראש ולקבל נקודת מבט חדשה על המסלולים שיכולים להתאים להם. אבל אז הגיעה הקורונה, וטרפה את הקלפים. הסגר והחל"ת הציבו את הצעירים והצעירות המתלבטים במצב לא פשוט בכלל, שבו הם צריכים להחליף את הפתרונות המוכרים בתחליפים אונליין מהבית, והשאלה שנשאלת היא אם הפתרונות הדיגיטליים החדשים האלה באמת יכולים לשמש תחליף ראוי בצעד כל כך חשוב וקריטי בחיים.

האם אפשר להחליף ייעוץ קריירה או קואצ'ר בסדנה דיגיטלית?
מי שמחפשים אלטרנטיבה לייעוץ הפרונטלי יכולים למצוא תשובה בסדנה חדשה שיצאה לשוק בשבועות האחרונים, הסדנה הדיגיטלית, שפותחה על ידי אתר לימודים בישראל, נקראת ZUZU ללימודים ומטרתה לסייע לצעירים לקבל כלים לבחירת לימודים ומקצוע לחיים, בלי לצאת מהבית.

מבדיקה שערכנו של התכנים בסדנה הדיגיטלית, גילינו ממשק שכולל סרטונים לצפייה ולצידם גם תרגילים פרקטיים כגון שאלוני אישיות אינטראקטיביים, מחשבונים לתנאי קבלה וטיפים של מומחים. 

בדומה לתהליך ייעוץ אצל יועצת או קואצ'ר, בסדנה מתייחסים לנושאים משמעותיים שרלוונטיים לקבלת החלטות כמו איך מגדירים הצלחה? איך יודעים מה הכישורים והחוזקות שלי? ומה זה אושר אמיתי בלימודים ובקריירה? בהמשך עושים זום-אין לתחום האקדמי ועורכים היכרות עם סוגים שונים של מסלולים לתואר, תחומי לימוד ותנאי קבלה ושאלות שנוגעות להצלחה.

את הסדנה מלווים מנטורים כמו המאמן אלון גל, הפסיכולוג והחוקר פרופסור יורם יובל, פרופסור יוסי יסעור שהוא מומחה לקבלת החלטות מאוניברסיטת הרווארד ומנהלת המרכז לייעוץ לימודי של אוניברסיטת תל-אביב, ד"ר תמי אמיר. המנטורים משתפים מידע מתוך הניסיון שלהם על נושאים שחשוב לדעת בדרך לבחירת קריירה או לימודים. בסוף הסדנה יש גם טיפים ממצליחנים כמו השף מאיר אדוני, הכתב אוהד חמו, מייסד PayBox ואחרים שמשתפים בטיפים שלהם להצלחה.

מאחורי הסדנה עומד אתר לימודים בישראל, שפועל משנת 2000 בתחום הנגשת המידע על אקדמיה למתעניינים בלימודים. באתר עצמו יש מידע על מסלולים לתואר ראשון, שני, הנדסאים, בגרות, פסיכומטרי ועוד. הסדנה החדשה נוצרה מתוך רצון של צוות האתר לעזור לצעירים לבחור את הלימודים שהכי מתאימים להם, באתר גילו שלא מעט מהם מתמודדים עם קושי אדיר לקבל את ההחלטה הנכונה. מתוך המחקר על השאלות והשיקולים של אותם צעירים נולדה הסדנה, שבה אפשר ללמוד טכניקות לקבלת החלטה על לימודים ולא רק, אלא בכל תחום בחיים.

אז מה בעצם ההבדל בין הסדנה לבין מפגשי ZOOM עם קואצ'ר או יועצת שמוצעים היום ברשת? היום יש לא מעט מומחים שמציעים את שירותיהם לצעירים וצעירות שמתמודדים עם התלבטות, קואצ'רים שמאפשרים לעבור מפגשי ייעוץ אונליין וגם חברות בתחום הייעוץ התעסוקתי שבהן מוצעים היום, בנוסף לשירותים הפרונטליים, גם שירותים מקוונים להכוונה לצעירים שרוצים למצוא מה באמת מתאים להם לעשות בחיים.

עלות ליווי של קואצ'ר, גם במתכונת אונליין, יכולה להגיע לאלפי שקלים לסדרת מפגשים, מחיר שלא בהכרח מתאים לצעירים שנמצאים לפני לימודים וחיילים משוחררים, בעיקר בזמן הקורונה והחל"ת. לעומתם הסדנה הדיגיטלית ZUZU כרוכה בעלות חד פעמית של כמה מאות שקלים.

הבדל נוסף בין הסדנה לעומת המפגשים עם יועצי לימודים ב -ZOOM היא העובדה שהתכנים זמינים למשתמשים בכל זמן ואפשר לחזור אליהם ולצפות בהם שוב ושוב. המשתמשים גם לא צריכים לסכם שום דבר תוך כדי, כי בסדנה נכללים סיכומים מסודרים של כל שיעור בנקודות ודפי מידע ברורים עם כל הפרטים החשובים בכל פרק.