ג'ידא רינאוווי זועבי, מספר 4 ברשימת מרצ בבחירות לכנסת, שוחחה היום (רביעי) עם אראל סג"ל ואיתן כבל בתכניתם ב-103FM. זועבי נמנעה מלהתייחס לתרחיש בו מפלגתה לא תעבור את אחוז החסימה ומתחה ביקורת על תפקוד המשטרה בחברה הערבית ועל היחס של ראש הממשלה בנימין נתניהו אליה. על קמפיין הבחירות של נתניהו בציבור הערבי אמרה: "תראו לי מצביע ערבי אחד שמאמין להבטחות ראש הממשלה".

ניצן הורוביץ מגיש את רשימת מרצ לבחירות (צילום: מרצ)

מפלגת העבודה עקפה אתכם משמאל ומורידה אתכם מתחת לאחוז החסימה.
אני לא רוצה לדבר בפוליטיקה במובנים הצרים של סקרים, אנחנו יודעים עד כמה הם תנודתיים. אני רוצה לדבר על המהות, אנחנו במלחמה מאוד קשה. אני רוצה לדבר על התפקוד של המשטרה. המשטרה אחראית על ביטחון הציבור הערבי הפלסטיני בישראל. שבוע שעבר המשטרה במארב בתוך טמרה הרגה צעיר, סטודנט מקסים בשם אחמד חג'אזי. המשטרה בוגדת באמון הציבור - אם קראו לו יוסי מחדרה אז כל המדינה הייתה מדברת על זה".

בואי נעשה סדר, משטרת ישראל, רק בחודשים האחרונים, יש לה הרוג בהתיישבות בשם אהוביה סנדק שנהרג במרדף משטרתי. היה את סיפור סולומון טקה ממוצא אתיופי. היו עוד אנשים שנהרגו, את חושבת שמדובר בגזענות?
"אני אוהבת לדבר על נתונים, מנתוני המשטרה יש כחצי מיליון אקדחים בלתי מורשים בחברה הערבית שאני לא יודעת למה המשטרה מחכה. אני רוצה שהמשטרה תיכנס ותתחיל לפעול כדי להבטיח את הביטחון האישי שלי".

איתן: אני בטוח שהמפכ"ל החדש יוביל את משטרת ישראל למקומות חדשים.
"איך אתה בטוח כשמפקד מחוז הצפון אומר 'אני מורה לכל השוטרים שלי לפתוח בירי'".

הוא אמר אם יש איום על חייהם. היו עבריינים?
"אם זה היה קורה אצלך?".

זה קורה. זה קרה.
"היית הראשון שדורש שהמשטרה תחקור את עצמה בחקירה חיצונית, נכון?"

אני מצטרף לקריאה לחקור את זה בצורה הטובה ביותר. הסקר אתמול לא זעזע אף אחד כי הקרב האמיתי של העבודה הוא מול מרצ. אם מפלגת העבודה לא יודעת להביא קולות מימין לעבודה ולא משמאל עלול להיווצר מצב שמרצ חס וחלילה תיעלם. חשוב שיהיה שמאל במדינת ישראל.
"מפלגת מרצ כבר ישנה 30 שנה, חזקה, בועטת, מובילה את השמאל האמיתי בישראל, את השותפות הערבית יהודית. בפעם הראשונה יש לנו שותפות אמת במובן הזה שיש לך בחמישייה הראשונה שני ערבים חזקים מאוד, שניהם עם קבלות, מאוד מוצלחים ויש לנו את ה'סיי' שלנו. מדברים על זה שהליכוד מתחזק בקרב ציבור המצביעים הערביים, תראו לי אחד שיצביע לליכוד ויאמין לראש הממשלה שכבר 10 שנים מבטיח ולא מקיים את ההבטחות שלו".

את מה הוא לא מקיים? לדעתי תוכנית 922 היא הכי גדולה אי פעם.
"מתוקף עבודתי, 15 שנה עם רשויות מקומיות ערביות אני ליוויתי את 922, ראיתי איך יש תקצוב לנושאים מסוימים, אבל בנושאים של פשע ואלימות אני הגשתי מתוקף תפקידי כעמותה למשרד רה"מ תכנית מתוקצבת למיגור הפשע והאלימות ורפורמה במשטרה והוא סירב לתקצב את זה. ב-2015 , לפני 6 שנים".

מרצ והמשותפת התנגדו בהצבעה להקמת תחנות משטרה במגזר הערבי.
"ככה לא עושים".

אז איך עושים? שוטרים ווירטואליים?
"זה לא מספיק, זה שאתה מביא שיטור קהילתי, איך הוא יתמודד עם משפחות פשע?"

החברה הערבית ראתה בעצם ההסכמה שיהיו תחנות משטרה בערים הערביות שהם לא יכולים להרשות לעצמם.
"יש בעיית אמון בין המשטרה לבין הציבור הערבי בישראל. אנשים מרגישים שהמשטרה בוגדת בהם וצריך בזה לטפל".

נכנס גנב רכב לבסיס הכי מובטח בצה"ל ולא ירו בו.
"אני אומרת לחקור בוועדת חקירה חיצונית".

אם לא תביאו מצביעים, כולכם בבעיה. אתם חייבים לעבוד קשה.
"אני מאמינה שהציבור הערבי הוא חכם והוא יודע ששותפות ערבית יהודית בתוך מסדרונות קבלת ההחלטות, בתוך הממשלה, בהשפעה מבפנים כמו שמרצ רוצה להגיע, זה הטיקט".