הקלטות מקבינט הקורונה שנחשפו הערב (רביעי) ב"חדשות 12" חושפות את הוויכוח בין אנשי מערכת הבריאות וראש הממשלה בנימין נתניהו שדורשים להמשיך ביד הקשה, לבין השרים שדורשים הקלות במגבלות וחזרה לשגרה.

בהקלטות נשמעים שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש שירותי הציבור של המשרד, הד"ר שרון אלרעי-פרייס, כשהם מנסים לדחות את בקשותיהם של שרי הממשלה לפתוח את חנויות הרחוב כבר בימים הקרובים.

בכירי משרד הבריאות הציגו בישיבה מתווה לפתיחת המשק בשתי פעימות והזהירו מפתיחה מהירה מדי. אדלשטיין אמר כי "אין שום דרך לקרוא ליציאה 'זהירה' אם לא עברו שבועיים בין שלב לשלב, כי אז אין לנו מושג, חמישה ימים אחרי, שבעה ימים אחרי, 10 ימים אחרי - אם עשינו את הדבר הנכון או שגרמנו לאסון בהחלטה שלנו".

שר הביטחון בני גנץ ביקש לקדם את פתיחת המשק עבור החלק באוכלוסייה שהתחסן זה מכבר. "אנחנו באים ואומרים לאזרח: 'התחסנת - נכנסת', זה כל הסיפור. נורא פשוט. הבנאדם צריך להתחסן וללכת לחיות את החיים הכלכליים שלו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע דאגה מאיומי הפתיחה בניגוד לחוק של חלק מהמסחר כבר מחר ודרש מהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה להגביר את האכיפה. לדבריו, "המרווח שיש לנו בגלל האתגור של מערכת הבריאות הוא קטן מאוד. על כן אנחנו חייבים לנהוג בזהירות מרבית וכך אנחנו עושים". לאחר מכן הוסיף: "אני לא מקבל שאין פתיחה פרטיזנית של המסחר, יש, ולכן אתם צריכים לפעול עם החוק שהעברנו כלפיהם. תאכפו בצורה תקיפה. אני מציע שבישיבה הבאה תמסור לנו דו"ח על אכיפה מול אלה שבראש מורם מצהירים שהם פועלים בניגוד לחוק. לצורך זה תפעלו, יש לך את האמצעים".

שרת התיירות אורית פרקש-הכהן אמרה כי "זהו הזמן לייצר מתווה מידי לתו ירוק, שייצר תמריץ, בימים אלה. לא בהצעה שראיתי של משרד הבריאות שמדבר שוב על פעימות, ובעצם אומר שם שהכלכלה תיפתח רק בערך, בעוד, אני יודעת.. חודש? במקרה הטוב?".

ד"ר שרון אלרעי-פרייס השיבה לה כי "המטרה העיקרית של התו הירוק זה לייצר פעילויות שהן בסיכון בריאותי נמוך".

ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בתגובה הטיחה בה השרה: "זו מטרה חדשה כנראה, כי לפתוח אירועים בתו ירוק כמו שפתחנו קודם, להחיות את הכלכלה באמצעות תו ירוק ולעודד חיסונים באמצעות תו ירוק, אז עכשיו התו הירוק בעצם בא לטפל רק בדברים שלא מהווים תחלואה ממילא, טוב לדעת שזה ככה".

 ד"ר אלרעי-פרייס המשיכה ואמרה כי "אם אני פותחת עכשיו 'תו ירוק' לאנשים שקיבלו אתמול את מנת החיסון הראשונה שלהם, כי שר הביטחון אמר 'התחסנת - נכנסת', נכנסים אנשים שהם לא מוגנים, יכולים להכניס פנימה תחלואה, כי החיסון בעצם עוד לא הביא אותם למצב של הגנה".