על שולחנו של ש', המדען הראשי של חברת רפאל, מונח ברושור קטן צנוע ועליו המשפט של אלברט איינשטיין, "יצירתיות היא לראות את מה שכל אחד ראה ולחשוב את מה שאף אחד לא חשב".

"זה מבחינתי המשפט שמסכם הכל, אותם אני מחפש", הוא אומר. "אותם", מבחינתו, אלה העובדים שחושבים על משהו במקלחת, בנסיעה או חולמים עליו בשינה. "אנחנו רוצים שיגיעו אלינו, ואנחנו נעזור להם לקדם הזדמנויות ולהנביט את הרעיונות שלהם", הוא אומר.
בעולם של התפתחות טכנולוגית מהירה, וכשברקע קמה לה תפיסת חדשנות כוללת, רפאל זיהתה הזדמנות בהטמעת מודל החדשנות הפתוחה, open innovation, ככלי לפיתוח ולשימור יתרון עסקי ועליונות טכנולוגית של החברה.

במהלך פנים־ארגוני נרקמה לה תוכנית יזמות, המזמינה כל עובד ברפאל שיש לו רעיון חדשני, שונה ויצירתי, להציגו ולהתמודד על מסלול מימון לפיתוח היוזמה. הרעיון המרכזי הוא לאפשר פיתוח רעיונות חדשניים שאינם ממומנים במסלול המחקר והפיתוח הרגיל.

"בית למנביטים"

מטרת התוכנית, שאותה מובילים ש' עם ד"ר אירית אידן, סמנכ"לית בכירה לפיתוח ומו"פ ברפאל, היא קידום היזמות, ההנבטות והחדשנות הטכנולוגית ברפאל, לטובת פיתוח וקידום עסקי של החברה. כל רעיון חייב לעמוד בקריטריונים שהוגדרו מראש - רעיון שרלוונטי לעיסוקים ברפאל, בעל פוטנציאל למימוש במוצר ובעל ערך בדרך ייחודית, תוך שימוש בטכנולוגיות מגוונות. "היוזמה שהעובד מביא חייבת להיות שונה משמעותית מהדרך הרגילה של העשייה וכזו המביאה שינויים משמעותיים ופורצי דרך", מסביר ש'.

ד''ר אירית אידן (צילום: דוברות רפאל)
ד''ר אירית אידן (צילום: דוברות רפאל)

ש' מחזיק בתפקיד המדען הראשי של רפאל קרוב לשלוש שנים, אך מספר שקודמו בתפקיד הרים את הכפפה לקידום היזמות הפנימית. "הוצאנו 'קול קורא' לכלל העובדים ברפאל, שמזמין את כולם להגיש רעיונות, ליזום ולקדם חדשנות מבפנים", הוא אומר. "מדובר בתקציב ייעודי של מיליונים, המוקדש כולו לפנטזיות טכנולוגיות של העובדים. מובן שמדובר ביזמות פנימית, שבקצה שלה צריך להיות פוטנציאל עסקי. אפשר לומר שלמעשה הקמנו חממת סטארט־אפים פנים־ארגונית".

ש': "הוקם צוות של בכירי המו"פ ברפאל, כאשר כל אחד בצוות מומחה בתחומו. מטרת הצוות היא לסנן ולאתר את הרעיונות שהם באמת שונים". ש' מספר שזו שנה שלישית שבה מוגשות 70 הצעות ליוזמות של עובדים ובסינון ראשוני הוצגו לוועדה 12־15 הצעות. כל עובד מגיע עם הרעיון שלו כדי 'למכור' את הפטנט, ולכן העובד גם נדרש ליכולת שיווקית. מתוך ההצעות שהוצגו לוועדה, ארבעה פרויקטים בלבד נבחרים במימון מלא עד שנתיים.

ש' מודה שהגדלת הפרסום של התוכנית בשנתיים האחרונות יצרה באזז ארגוני בקרב מפתחים בעלי יכולת יזמות. אולם זה לא מספיק, והוא קורא לעוד עובדים להיענות לאתגר. "התוכנית היא בית למנביטים וגם מרכיב חשוב בחבילת החדשנות המשווקת בתוך רפאל ומחוצה לה", הוא אומר.

"מחפשים את הקריצה"

 "היום כולם מדברים על חדשנות, אך רק מעטים מצליחים לשים עליה יד", אומרת אידן. "כמעט בכל הארגונים נושא החדשנות מוגדר כאחד החשובים ביותר, אך באותה נשימה גם מודים שהביצועים בנושא זה אינם הכי טובים. בראייתי, חדשנות היא היכולת של הארגון ושל עובדיו להסתכל על הנכסים - אלה שקיימים בפועל ואלה עם פוטנציאל עתידי - בדרך חדשה, באופן כזה שהם יאפשרו לנו לייצר ערכים חדשים ללקוחות שלנו. לשם כך נדרש לעתים קו ישיר מבעל הרעיון למדען הראשי, כזה שמדלג על פני היררכיות ניהוליות, כדי להציג רעיון חדשני ויוצא דופן שמחפש מימון להוכחה. מיסדנו בתוך ארגון גדול, ולעתים גם כבד, קרן הון סיכון שיודעת להתנהל בזריזות ולהגיע להוכחת היתכנות במהירות".

לאחרונה התקיימה הוועדה הסופית, וארבעה יוזמי רעיונות גאוניים זכו וקיבלו מימון לשנתיים.
 "מדובר בארבעה רעיונות מופרכים, אבל משני משחק, שאם הם יקרמו עור וגידים ויבואו לידי מימוש, זאת תהיה בשורה ענקית. הוועדה חיפשה ואיתרה את אותה הקריצה שיש בארבעת הרעיונות. כולם הודו ששום דבר לא דומה לדברים שראו בכנסים כאלו או אחרים. אם הרעיונות, שעל פניהם נשמעים מופרכים, יצליחו, הם יוכיחו פשטות מהי, יחסכו עלויות רבות ויתרמו תרומה משמעותית לביטחון מדינת ישראל" , מסכם ש'.
חברת רפאל, העוסקת בפיתוח וייצור של מערכות מתקדמות ופורצות דרך מבחינה טכנולוגית בחזית הצורך המבצעי, שמה לעצמה ייעוד נוסף - להיות מוקד משיכה מוביל ומעורר השראה לכוח אדם מצטיין בכלל הדיסציפלינות. לצד זה שמועמדים רבים מתדפקים על שערי החברה, ובמקביל לתחרות על הטאלנטים ואופציות התעסוקה שהתרחבו, רפאל עומלת ללא הפסקה על גיוס טובי המוחות בישראל.