המשטרה עצרה הערב (חמישי) תושב חיפה בחשד שהפר את הסדר הציבורי בכניסה לתחנת משטרת זבולון במהלך מחאה על ההחלטה לבטל לאלתר את השעייתו של השוטר שמואשם בגרימת מותו של סלומון טקה. החשוד, בן 39, נעצר לאחר שחסם את הכניסה והיציאה של ניידות המשטרה לתחנה וממנה. בהתאם להתפתחות החקירה תחליט המשטרה האם לבקש את הארכת מעצרו של החשוד, מחר בבית משפט השלום בחיפה.

המחאה כאמור החלה בעקבות החלטתו של מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, אשר נכנס לתפקידו החדש אחרי שעבר ממחוז דרום ופגש הבוקר  את קצין המשטרה שמואשם בגרימת מותו של סלומון טקה, לבטל לאלתר את ההשעיה של השוטר מהמשטרה, ולהחזיר אותו לשירות כקצין חקירות באחת התחנות במחוז.

השר ארדן בביקור ניחומים אצל משפחת טקה

עורך דינו של הקצין, יאיר נדשי, אמר בתגובה: "מברך על ההחלטה להחזיר את הקצין לשירות פעיל. הגיעה העת להחזיר את הקצין למקומו הטבעי בשירות משטרת ישראל וכפי שטענו מלכתחילה".

שרת העליה והקליטה פנינה תמנו-שטה התרעמה לנוכח ההחלטה ואמרה כי "זו בושה וחרפה להחזיר שוטר לשירות שעומד לדין על הריגה ברשלנות. להחזיר בכזו קלות שוטר שהמשפט כנגדו עדיין מתנהל בצל טענות קשות מנשוא מצד המשפחה? זה אות קלון למשטרת ישראל ופשוט הפקרת דמו של סלומון טקה ז"ל בשנית. משהו כאן מקולקל מאוד - אלימות משטרתית ופרופיילינג לא מטופלים כמו שהיה צריך, בנחישות ובאפס סובלנות. 

איפה השר לביטחון פנים אוחנה? איפה סגן השר לבט"פ גדי יברקן? הם ישנים בעמידה במקום למלא תפקידם - זו שערורייה! רק דמיינו לכם שנערים יוצאי אתיופיה יצטרכו להיחקר על ידי אותו שוטר שגזל את חייו של טקה הצעיר ז"ל. אני פונה לשר הבט"פ ולסגנו לעצור במידי את חזרתו לתפקיד עד סיום המשפט בכדי למנוע טעויות גורליות עתידיות".

סיסאט פנטה, מבכירי הפעילי החברתיים בקהילה האתיופית, אמר כי "שוב פעם הוכח שהמשטרה והתקשורת עושים יד אחת, מעוותים עובדות ופוגעים במשפחת טקה ובקהילה. לא נישב בחיבוק ידיים והתגובה שלנו תהיה הולמת ותישמע. לא נחסום כבישים אבל בהחלט ישמעו אותנו היטב ויבינו את הכאב שלנו. אין לנו אמון במערכת לאור כל מה שקרה בעקבות האירוע החמור הזה".

כזכור, טקה, בן העדה האתיופית בן ה-18, שהה עם חבריו בחורשה הסמוכה למועדון נוער של עמותת "נירים" בקרית חיים בחודש יוני 2019. קצין המשטרה שהגיע למקום בבגדים אזרחיים, טען כי ירה לאחר שבמקום התפתח עימות, והוסיף כי הוא ניסה להפריד בין הצדדים ובעת שהזדהה כשוטר החלו המעורבים ליידות לעברו אבנים. עדי ראייה, לעומת זאת, טוענים כי הירי בוצע על ידי השוטר במהלך מרדף שניהל אחרי שני צעירים, שברחו לאחר שנשאלו על ידיו אם היו מעורבים בשוד.