הכותב, הפזמונאי והמתרגם הישראלי אבי קורן הלך לעולמו הערב (חמישי) בגיל 75. קורן הוא איש להקת הנח"ל לשעבר, זוכה פרס מפעל חיים ופרס אקו"ם שבשנים האחרונות כתב מדור קבוע ופופולרי במוסף "מעריב סופהשבוע" על גיבורי התרבות הגדולים של ישראל. בנוסף ערך מזה חמש שנים שעה עברית של זמר עברי ברדיו 103FM.

זוגתו, הזמרת שולה חן, אמרה ל"מעריב": "זכיתי לחיות לצד אדם נדיר, מוכשר וטוב לב. אבא וסבא למופת וחבר נאמן שנגע בכל כך הרבה אנשים בשיריו ובכתיבתו הייחודית והאנושית. כמו רבים בתרבות הישראלית גם אני חייבת לו הרבה. אבי היה יוצר בחסד, עם למעלה מ-500 שירים ומחזות, אבל לרבים מאוד שפגש בדרך היה גם חבר, חבר אמיתי, כזה שעליו אפשר תמיד לומר: ׳את אבי אני ממש אוהב!'".

קורן נולד בשם אבינועם קליינמן בשנת 1945 ברמת גן. אמו, שרה לבית חיימסון, ילידת צפת, הייתה דור שמיני בארץ, ואביו, יעקב קליינמן, נולד בגַרבוֹלין שבפולין.

הוא למד בבית הספר היסודי "החשמונאים" ובגימנסיה "דביר" והתגייס לצה"ל ב-1963 במסגרת גרעין "יהב" של השומר הצעיר, משם נקרא ללהקת הנח"ל והצטרף ללהקה באמצע התוכנית "שמש במדבר".

לאחר מכן המשיך בתוכנית "בפעם השמונה עשרה", שם החל למלא גם את תפקיד מפקד הלהקה. בתוכנית "מהנח"ל באהבה" פגש את שולה חן, כוכבת הלהקה. השניים נישאו ב-1967, והתגרשו כעבור כשלושים שנה. בעת שירותו בלהקה כתב עם יאיר רוזנבלום, חברו ללהקה, את שירו הראשון "דרך אגב", אותו ביצעו "צמד דרום".

יאיר רוזנבלום ואבי קורן (צילום: צילום מסך)
יאיר רוזנבלום ואבי קורן (צילום: צילום מסך)

עם שחרורו מצה"ל ב-1966 התקבל קורן ל"קול ישראל" והיה עורך, מפיק ומגיש תוכניות בידור ומוזיקה קלה. ב-1968 עבר לגלי צה"ל, שם שימש כעורך, מפיק ומגיש. את התוכנית "ציפורי לילה מארחות" המשיך להגיש שנים רבות גם לאחר שפרש מגלי צה"ל.

נעמי פולני ואבי קורן (צילום: אלבום פרטי)
נעמי פולני ואבי קורן (צילום: אלבום פרטי)

בשנת 1976 יצא לניו יורק כשליח לנושאי חינוך ונוער של הקרן הקיימת לישראל. עם שובו לישראל ב-1978 נקרא על ידי מנכ"ל בנק הפועלים, יעקב לוינסון, לשמש בתפקיד הממונה על הפרסום של הבנק. בעקבות התאבדותו של לוינסון, פרש מהבנק ושימש כדובר ומנהל הפרסום של מפעל הפיס.

בשנת 1992 הצטרף קורן לצוות המטה של יצחק רבין ז"ל. לאחר הירצחו ובמשך עשרים שנים רצופות (1995-2015) ערך והנחה את טקס הזיכרון של משמרות השלום והדמוקרטיה, לזכרו של רבין.

ב-1993 העביר את מקום מושבו לצפת, שם ניהל, בין השאר, את "חג הכליזמרים" במשך שש שנים.

אבי קורן (צילום: אריאל בשור)
אבי קורן (צילום: אריאל בשור)

במשך כל השנים כתב, תרגם, ערך והופיע, בעיקר לצד שולה חן, בערב שנקרא "כל הדרך חזרה". בין שיריו: "אנחנו לא צריכים" (לחן: ש. אימברמן) בביצוע שלמה ארצי, "בוא הביתה" (לחן: מ. גוריאן) בביצוע שולה חן, "שלווה" (לחן: י. רוזנבלום) בביצוע להקת הנח"ל, "רוח שטות" (לחן: שמעון כהן) בביצוע יהורם גאון, "בן בלי בית" בביצוע אבנר גדסי (וזוהר ארגוב), "באביב את תשובי חזרה" (לחן ומילים במקור: שארל אזנבור) בביצוע צוות הווי הנח"ל, ועוד למעלה מ-500 שירים.

אבי קורן ושולה חן (צילום: אריאל בשור)
אבי קורן ושולה חן (צילום: אריאל בשור)

בין עבודותיו לבמה: "פדם פדם" – סיפור חייה ושיריה של אדית פיאף, "מאחורי הגדר" (על פי חיים נחמן ביאליק. בשיתוף עם אורי פסטר), שירי הסרט "חמש חמש" ותסריט (בשיתוף עם שמואל אימברמן), ברנשים וחלומות (במאי צדי צרפתי, מנהל מוזיקלי אלדד שרים) בכיכובם של אילי גורליצקי, חנה לסלאו, ששי קשת, ירדנה ארזי ושולה חן, שזכה בפרס כינור דויד כאירוע הבידור המצליח בישראל. "כל נדרי" (מחזמר בשיתוף עם לאלו שיפרין), "ברנשים וחלומות", "עליסה", "צלילי המוסיקה" (תרגום) (1995 במאי: מנחם גולן, 2005 במאי: משה קפטן, 2013 במאי: ארתור קוגן), "הלהקות חוזרות", "קרליבך חי".

בנוסף כתב דברי קישור ונוסחים עבריים לשירים יוונים מתוך המופע "החוויה היוונית" של הזמר ניסים אלחנטי והנחה את המופע בשנת 2007, וכן דברי קישור למופע "נערה ממש אוצר" שהעלה ניסים אלחנטי עם להקת "החוויה היוונית" בשנת 2008 לכבודו וזכרו של הזמר היווני אריס סאן. כמו כן כתב את שירת חב"ד - "יידישפיל" 2013 ו"ליכטיק ווי די שטערן" ("כוכבים נוצצים"), שזכתה בפרס התיאטרון הישראלי להצגת הבידור של השנה ב-2010, ואת "מוטב מאוחר" (תרגום) (תיאטרון הספרייה) 2013.

מוטי גלעדי, מני פאר ז''ל, יהודה בארקן ז''ל, יגאל בשן ז''ל ואבי קורן מרימים לחיים (צילום: צילום מסך פייסבוק)
מוטי גלעדי, מני פאר ז''ל, יהודה בארקן ז''ל, יגאל בשן ז''ל ואבי קורן מרימים לחיים (צילום: צילום מסך פייסבוק)

בשנת 2015 הוענק לקורן פרס מפעל חיים מטעם אמ"י עבור תרומתו לאורך השנים.

בשלהי 2016 החל לפרסם טור אישי במהדורת "מעריב סופהשבוע" של "מעריב" שהפך למדור קבוע ופופולרי בשם ״כך היינו״, ועסק בגיבורי התרבות הגדולים של ישראל. בנוסף ערך מזה חמש שנים שעה עברית של זמר עברי ברדיו 103FM.

לכל טוריו של אבי קורן ב"מעריב"

ב-2018 זכה בפרס אקו"ם על שם אהרון אשמן על תרומתו לזמר העברי ולתרבות הישראלית.

"מעריב" משתתף בצער המשפחה