דמיטרי שולמן: מארזי מתנות לעובדים בחל"ת

" העסק של השוקולד התחיל בלידה השנייה של אשתי יוליה, שהייתה 'טוחנת' כמויות של שוקולד. אז החלטתי להביא לה ולצוות שוקולד שהכנתי בעצמי – והם השתגעו מזה. אחרי שנה החלטנו שהגיע הזמן לייצר שוקולד בעצמנו. התחלנו ממטר מרובע בבית, והיום, 16 שנה אחרי, אנחנו יושבים על 500 מ"ר בקיבוץ דפנה, שכוללים חנות שמוכרת את השוקולדים שלנו בטעמים שונים לצד מוצרי איכות מהגליל, כמו יין ודבש, וגם מוזיאון השוקולד היחיד בישראל עם פסלים בגודל של בן אדם, בובות תלת־ממד חלולות ועוד. אני מקפיד על חומרי הגלם שאני עובד איתם, כך שבשוקולדים שלי יש למשל רק חמאת קקאו מהולנד ופולים מגאנה".

עד שהגיעה הקורונה החזקנו אני ושני השותפים שלי עשרה עובדים במחלקות השונות – מכירה, ייצור ומוזיאון - אבל הבנו שאם לא נוציא אותם לחל"ת, אנחנו לא נשרוד. אחרי שבוע לקחתי מארזים של שוקולד, נסעתי לכל אחד מהם וחילקתי להם בהפתעה. מבחינתי הם עדיין חלק מהמשפחה. המוזיאון עכשיו סגור, אבל החנות פתוחה ורק אני ואשתי פה. נכנסנו חזק לשיווק דרך המדיה, כולל פייסבוק וחברים. במקביל, המשכתי להיות כל הזמן בקשר טלפוני עם הלקוחות".

"במהלך הסגרים התחילו כמה מושבים וקיבוצים בסביבה להזמין אצלנו משלוחי מתנות – גם כדי לעזור לנו וגם כדי לשמח את העובדים שלהם. אז אשתי סידרה את המשלוחים, ואני יצאתי כל בוקר לחלק אותם בכל רחבי הארץ. עשיתי קילומטראז' מטורף, אבל זאת הייתה הדרך הנכונה לוודא שכל לקוח קיבל מה שהוא הזמין. עכשיו אנחנו בתוך הוולנטיינס דיי, עם המוצרים הייחודיים שלו – דובים עם לבבות, שוקולדים על מקל, שלטים עם משפטי אהבה ועוד. ובכלל, אצל כל אחד בלב חייבת להיות אהבה – למשפחה, לחברים, לעובדים וללקוחות – כי רק איתה הדברים מסתדרים".

הכותב הוא הבעלים של "מוזיאון השוקולד של שולמן". קיבוץ דפנה. טל': 054-1037776

דמיטרי שולמן (צילום: פרטי)
דמיטרי שולמן (צילום: פרטי)

יעקב אומדי: מי שלא באינטרנט - לא עובד

"את חנות הפרחים פתחתי ברמת גן לפני כ־50 שנה, ואני נחשב לאחד מבעלי בתי העסק הוותיקים בארץ. מכיוון שלכל החנויות יש את אותם פרחים ואותם עציצים, ההבדל הוא בבן אדם שמוכר – ביחס האישי, בייחודיות ובמקצועיות שלו. אילו זרים ועיצובים הוא מוציא מתחת לידיים שלו. אני מכין זרים וסידורים מכל הסוגים כמעט, למעט לחתונות ולאירועים שמעולם לא עשיתי, כי אין לי אפשרות לצאת מהחנות".

"משבר הקורונה לא השפיע לרעה על החנות שלי. ההפך. כשהתחיל הסגר הראשון, העבודה רק התגברה. תראה, כשאתה סוגר את האנשים בבתים והם רוצים לשלוח פרחים במתנה למישהו, הם ירימו טלפון לחנות הפרחים ויזמינו דרכה את המשלוח. אני הגעתי מוכן למשבר, כי אני מפעיל כבר עשר שנים שני אתרי מכירות יפים ונגישים עם תמונות מרשימות. כדי לקדם את העסק אני עובד עם גוגל, שגובה ממני תשלום פר קליק. כלומר, ברגע שהלקוח נכנס דרך גוגל לאתר שלי ומצלצל אליי, כבר שילמתי להם 7־8 שקלים גם אם לא הייתה רכישה בסוף. זה יוצא הרבה מאוד כסף. אפשר במקום זה לקחת מקדם אתרים מקצועי שיקפיץ את האתר שלך, אבל גם זאת הוצאה שיש לקחת בחשבון".

"בסגר האחרון המשכתי את המשלוחים מצד אחד, ומצד שני שמתי שולחן ליד פתח החנות, עם פלקט ועליו מספר הטלפון שלי והסבר ללקוחות: 'אסור להיכנס פנימה - תתקשרו ואני אוציא לכם את הזרים החוצה'. השאר זה עבודה דרך האינטרנט, כי מי שלא שם – לא עובד. השבוע הסתיים הסגר, ואנו כבר עמוק בהזמנות לקראת ולנטיינס דיי, יום האהבה הבינלאומי, כשאנו מאפשרים ללקוחות לצרף לזרי הפרחים גם פינוקים, כמו שוקולדים איכותיים, מקרונים, דובי חמד, בלונים ועוד".

הכותב הוא הבעלים של "פרחי חן", הירדן 94, רמת גן. טל': 8682479־050

יעקב אומידי פרחי חן  (צילום: פרטי)
יעקב אומידי פרחי חן (צילום: פרטי)

שלומי לחנה: לרגש ולהפתיע את הלקוחות

הצורך שלנו לחוות, להתרגש ולהיות מופתעים לא חלף בתקופת הקורונה, אלא אף התעצם במידה מה. כלקוחות אנחנו חווים רצון עז לפצות את עצמנו בדברים קטנים על התקופה הלא פשוטה שאנו עוברים. על הצרכים האלה בדיוק נותנים מענה שני העסקים שבמדור השבוע. האתגר שלהם ברור – כיצד להמשיך לרגש ולהפתיע את הלקוחות בתקופה הזו.

ההמלצה המרכזית שלי אליהם לפיכך היא לא לפחד מלהעצים את החוויה – לדמיטרי אני מציע לארוז את השוקולדים האיכותיים והמגוונים שלו באריזות מרשימות ולצרף אליהם כרטיסי ברכה ייחודיים. מובן שנדרשת השקעה באתר שתוביל לחוויית משתמש גבוהה שתגרום ללקוח להסתקרן, לעצור ולהזמין.

כנ"ל לגבי יעקב מחנות הפרחים – אתה מוזמן להציג לראווה זרים עם עיצובים מיוחדים ולא שגרתיים, גם במחירים גבוהים. הרעיון הוא לעשות שימוש בכל אלמנט שיכול להעצים את חוויית הלקוח, ובכך להסיט אותו, ולו לרגע, מהסרט שהוא חי כרגע.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה לשיווק במכללה למנהל

שלומי לחנה יועץ אסטרטגי עסקי (צילום: פרטי)
שלומי לחנה יועץ אסטרטגי עסקי (צילום: פרטי)

ליז אזולאי: להכין את העסק ל”יום שאחרי”

בעלי עסקים קטנים רבים חוו את התקופה הזו של משבר הקורונה כמאתגרת ומאופיינת בחוסר ודאות. אלה מביניהם שהחליטו למנף את המשבר, הראו גמישות, יצירתיות, הסתגלו לכללים החדשים והקפידו לא להישאר מאחור. בתי עסק שבהם המכירה הייתה פרונטלית בלבד, ייצרו חלופה חדשה והחלו למכור במשלוחים. כך הם גם שמרו על קשר עם הלקוחות הקיימים, ואף הגדילו את מאגר לקוחותיהם עם כאלה שאינם בסביבה המידית שלהם.

בתחילת המשבר היוזמות הללו עלו כפתרונות מהירים לשמירה על רמת ההכנסות, אבל חשוב לזכור שהוא עדיין לא הסתיים. בשלב זה, כבר ברור שהשינויים שהתרחשו בתקופת הקורונה יישארו איתנו גם בהמשך, ולכן אני ממליצה לבחון כיצד אפשר לשדרג ולמסד בצורה מקצועית את הפתרונות המהירים האלה. כלומר, זה הזמן לתוכנית עסקית מסודרת שתכין את בית העסק ל"יום שאחרי” בצורה מיטבית. עשיתם את הצעד? שתפו את הבנקאים שלכם במהלכים שאתם מבצעים, על מנת שנוכל לבחון ביחד אם נדרש להם מענה בנקאי ראוי.

הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף קריית שמונה בבנק הפועלים

ליז אזולאי (צילום: פרטי)
ליז אזולאי (צילום: פרטי)

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.
אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.