כחודש לאחר שמתפרעים חדרו לאולם הסנאט בהסתערות חסרת תקדים על גבעת הקפיטול, הסתיים היום (שבת) משפט ההדחה השני של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהואשם בהסתה שהובילה לפריצה שגררה חמישה קורבנות - וזוכה. כדי להרשיע את טראמפ, ולמנוע ממנו התמודדות אפשרית לנשיאות ב־2024, היה צורך ברוב של שני שלישים מחברי הסנאט שלא התקבל. 57 הצביעו "אשם" ו-43 הצביעו "לא אשם". שבעה מתוך 50 חברי המפלגה הרפובליקנית שהיו בהצבעה, הצביעו נגד טראמפ. 

במהלך הדיונים, עורכי דינו האשימו את הדמוקרטים במוסר כפול בהעמדתם את טראמפ לדין באשמת הסתה, כיוון שהשתמשו במילה "מלחמה" בעצמם. "המאמץ חסר התקדים הזה לא קשור לדמוקרטים שמתנגדים לאלימות פוליטית", אמר עורך הדין של טראמפ, מייקל ואן דר וין וטען כי כמה דמוקרטים "עודדו ותמכו" את האלימות שפרצה בהפגנות נגד גזענות ברחבי ארצות הברית בקיץ שעבר מבלי להתמודד עם השלכות משפטיות. 

צוותו של טראמפ השמיע סרטון באורך של כ-10 דקות המציג דמוקרטים בולטים, בהם סגנית הנשיא קמלה האריס, הסנטורית אליזבת וורן, שרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון וגורמים אחרים במפלגה המשתמשים במילה "להילחם" בנאומים פוליטיים.

"לא עשיתם שום דבר רע," אמר עורך דינו של טראמפ דייוויד שון לדמוקרטים והוסיף: "זו מילה שאנשים משתמשים בה, אבל בבקשה תפסיקו עם הצביעות". עורכי דינו של טראמפ טענו גם כי דבריו מוגנים על ידי התיקון הראשון של החוקה האמריקנית, המבטיח את הזכות לחופש הביטוי.

כאמור, משפט ההגנה הגיע לאחר יומיים של טיעונים של תשעת הדמוקרטים המשמשים כתובעים. במהלך המשפט, הם הציגו סרטונים של הנשיא הרפובליקני לשעבר המעודד את האלימות בעצרותיו, חוזר על טענותיו בהונאת בחירות וקורא לתומכיו להתכנס בוושינגטון ב-6 בינואר, כאשר הקונגרס התכנס בכדי לאשר רשמית את ניצחונו של הנשיא ג'ו ביידן בבחירות.

הפריצה לגבעת הקפיטול (צילום: רויטרס)
הפריצה לגבעת הקפיטול (צילום: רויטרס)

כזכור, טראמפ הפך בחודש שעבר לנשיא הראשון בהיסטוריה שמודח פעמיים על ידי בית הנבחרים, כאשר 232 צירים, בהם עשרה רפובליקנים, הצביעו בעד סעיף ההדחה של הסתה להתקוממות אלימה בשל ההסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול ב־6 בינואר, מול 197 צירים רפובליקנים.

על אף שטראמפ סיים את כהונתו, הדמוקרטים הבהירו כי הם נחושים להמשיך בהליכים עם משפט ההדחה בסנאט, וגם הנשיא ג'ו ביידן הבהיר כי אין מנוס מקיום ההליך. כפי שלא חששו להסתיר, המשפט הנוכחי היה קצר יותר בכוונה ממשפט ההדחה הקודם של טראמפ שנמשך כשלושה שבועות.