השופט הבריטי קארים חאן נבחר הלילה (בין שישי לשבת) לתובע הראשי הבא בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. חאן נבחר על ידי נציגי המדינות החברות בבית הדין ויחליף את פאטו בנסודה, שתסיים את תפקידה בחודש יוני הקרוב.

במסגרת תפקידו יידרש חאן, שיכהן בתפקיד בתשע השנים הבאות, לדון בסוגיות שבנסודה לא תספיק לסיים לפני סיום כהונתה, ביניהן החלטת שופטי בית הדין כי בסמכותו לחקור פשעים לכאורה שישראל וחמאס ביצעו בגדה המערבית וברצועת עזה, וחקירת פשעים לכאורה שביצעה ארצות הברית באפגניסטן.

ההצבעה הלילה התקיימה לאחר שהניסיון להכריע בנוגע לזהות התובע בסבב ההצבעה הראשון כשל. לצד חאן התמודדו קרלוס קסטרסאנה פרננדז הספרדי, פרגל גיינור מאירלנד ופרנצ'סקו לו וו האיטלקי. לאחר סבב הצבעה ראשון, אף מועמד לא השיג את הרוב המוחלט הדרוש. חאן הוביל עם 59 קולות, ואחריו גיינור עם 47. פרננדז קיבל 12 קולות ולו ווי חמישה. לאחר מכן, הנציגים הצביעו בסיבוב השני בו ניצח חאן.

חאן, עוזר מזכ"ל האו"ם, מוביל חקירה מטעם האו"ם בנוגע לפשעים נגד האנושות שביצעו פעילי דאעש בעיראק. היכרותו העמוקה עם עבודת בית הדין נובעת, בין השאר, מכהונתו כפרקליט מטעם ההגנה. הוא הגן בין היתר על סגן נשיא קניה וויליאם רוטו, ושכנע את השופטים לזנוח את האישומים נגדו.

פאטו בנסודה (צילום: PETER DEJONG/AFP via Getty Images)
פאטו בנסודה (צילום: PETER DEJONG/AFP via Getty Images)

בשבוע שעבר קבע בית הדין הפלילי הבינלאומי בהחלטה תקדימית, כי הוא מתיר לתובעת בבית הדין לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים שונים במדינת ישראל. בהחלטתו התיר בית הדין לפתוח בחקירה גם נגד ארגון חמאס בעזה.

בית הדין קבע כי הרשות הפלסטינית היא חברה על פי אמנת רומא, ובשל כך הוא רשאי לדון בעתירות שעניינן התרחש בשטחי יהודה, שומרון ועזה ומזרח ירושלים. ההחלטה מסירה את כל החסמים המשפטיים שעמדו עד כה בפני בית הדין לחקור סוגיות שהתרחשו בשטחים אלה.

אמנת רומא היא אמנה בינלאומית המבססת את סמכותו של בית הדין הבינלאומי בהאג לבצע חקירות ולנהל דיונים משפטיים. על האמנה חתומות 138 מדינות והיא עוסקת בעיקר בפשעי רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה נוספים. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר ההחלטה: "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי. בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין".

ראש הממשלה מגיב על החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג

הוא הוסיף כי "בהחלטתו זו פגע בית הדין בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחק לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית".