הממשל של נשיא ארצות הברית הטרי, ג’ו ביידן, הודיע כי ארצות הברית תשוב להיות חברה במועצה לזכויות האדם בז’נבה. כזכור הנשיא הקודם טראמפ עזב את הארגון של האו”ם. שובה כעת של ארצות הברית למועצה הוא צעד נכון ומלא תקווה. עדיף להילחם במועצה הבעייתית מאוד מבפנים מאשר להדיר את הרגליים ממנה ולתת לאויבינו לפעול בה כאוות נפשם.

נאום נתניהו באו"ם (קרדיט: רויטרס)

ישראל טוענת שהמועצה כה מוטה נגדה ורקובה מבפנים עד שאין מה לחפש בה. זה נכון. אבל כמו שלא נוטשים מאחז צבאי גם אם הוא לא קדמי, גם לא נוטשים מוסד בינלאומי העושה לנו צרות.

המועצה הנוכחית קמה לפני קצת יותר מעשור על חורבות הוועדה לזכויות האדם הידועה לשמצה. רבים, כולל ישראל, קיוו שהמועצה החדשה תהיה שונה מקודמתה.

אכן, במועצה של היום יש דברים מעודדים כמו בדיקת מצב זכויות האדם בכל המדינות בעולם, גדולות כקטנות. הן עומדות למבחן המועצה במשך יומיים וחייבות לתקן את מה שצריך לתקן. כל המדינות חייבות לעבור את מבחן המועצה, וזה חיובי.

אבל יש גם דברים שליליים. המועצה, למשל, ירשה את ה”גיבנת” של יחס יוצא דופן לישראל על ידי השארת הסעיף המיועד לישראל בלבד, מה שמהווה אפליה לרעה שלנו לעומת שאר אומות העולם.

לצד הודעתה על חזרתה לארגון, הצהירה ארצות הברית שהיא תפעל לתקן את המעוות בה. זו משימה מאתגרת שתדרוש הרבה מאמצים והתמדה, גם נגד חורשי רעתנו המעדיפים להשאיר את ישראל על ספסל הנאשמים באופן קבוע. האינטרס של ישראל הוא לסייע לארצות הברית במאבק זה. רק מעצמה כמו ארצות הברית יכולה להוביל מהלך גדול של תיקון אמיתי.

שני דברים במועצה, אם יתוקנו, יאפשרו לישראל לחיות איתה בשלום. האחד הוא ביטול הסעיף המפלה לרעה את ישראל, כי אין כדוגמתו כאמור כלפי אף מדינה אחרת, ואין לו הצדקה מוסרית. השני הוא ביטול השיטה הנהוגה כיום שלפיה בחירת המדינות שיהיו חברות במועצה הינה לפי מפתח אזורי ועל פניה העדפת המדינות שלהן רקורד מוכח בתחום זכויות האדם, ושעברו בהצלחה את הבדיקה שהזכרנו שהמועצה מבצעת לכל המדינות. כך לא ייכנסו למועצה מדינות שבהן השמירה על זכויות אדם היא אפסית כמו סוריה, איראן ועוד.

בזמן שאנו עדים להחלטה הבלתי סבירה בעליל של בית הדין הפלילי בהאג, המפלה את ישראל לרעה אל מול שאר אומות העולם; בזמן שארגון הסעד לפליטים הפלסטינים, אונר”א, מסלף עובדות ונותן מחסה לטרור נגד ישראל, המשימה של ארצות הברית לפעול לתיקון המנגנון הלקוי של המועצה לזכויות האדם בז’נבה הופכת לבעלת עדיפות גבוהה.