סקר חדש שערך מכון אדלר - לקראת יום המשפחה הישראלי, שצוין בסוף השבוע, והלנטיינס דיי, יום האהבה הבינלאומי המצוין היום - מראה כי השנה החולפת ובה מגיפת הקורונה העולמית לא עשתה טוב לזוגיות של הישראלים.

הסקר מראה כי הקורונה הגדילה את הרצון להתגרש בקרב משפחות יותר מאשר הקטינה (14% אל מול 10% מהמשיבים). ייתכן שזה נובע מהקשיים הכלכליים, כיוון שכ־30% מהמשפחות ציינו שהלחץ הכלכלי פגע ביחסים בבית. לכ־48% מהזוגות פגעה הקורונה בזמן האיכות המשותף - וייתכן שזה מסביר את הנתון שלפיו לכשליש מבני הזוג הנשואים הקורונה פגעה ביחסי המין. 53% העידו שגם אי־שמירה על כללי זהירות בהקשר של קורונה מצד בן/בת הזוג עוררה מריבות במשפחה.

בכל הנוגע לתפקוד המשפחתי, 65% מההורים ענו כי הרגישו שהם מסוגלים לעזור לילדיהם להתגבר על המשברים שנוצרו בעקבות הקורונה רק במידה בינונית ומטה. 49% מהמשפחות טוענות כי המצב הרגשי של הילדים החמיר בעקבות הקורונה. הקורונה פגעה גם באמון בין הורים למורים – 34% מההורים אמרו כי חל שינוי לרעה באמון שהם מעניקים למערכת החינוך ולמורים של ילדיהם.

ומה קרה עם סבא וסבתא? הגעגוע חזק מכל - 92% מהסבים והסבתות עצובים על כך שנוצר להם זמן פנוי בלי נכדים. לא פחות מכרבע מהם מרגישים כי נזנחו על ידי משפחותיהם במידה מסוימת.

עם זאת, בסקר ישנן גם כמה נקודות אור: מסוגלת הורית הינה, בין היתר, היכולת לספק את צרכיו ההתפתחותיים והפסיכולוגיים של הילד ואצל רוב ההורים (78%), שפוטרו או הוצאו לחל"ת, המסוגלות ההורית לא נפגעה או אפילו עלתה. בקרב רוב המשפחות (41%) היחסים בין האחים דווקא השתפרו מאז הקורונה, למרות שלושת הסגרים במהלך השנה האחרונה.