קבינט הקורונה צפוי להתכנס היום (ראשון) בשעה 14:00 לדיון במתווה הפתיחה ההדרגתי והיציאה מהסגר. נציגי משרד הבריאות יציגו את עמדתם, לפיה ההקלות הנוספות של הסגר יחולו ב-23 בפברואר ולא השבוע, כפי שדורשים בכחול לבן.

לקראת כינוס הקבינט, המועצה לביטחון לאומי פרסמה את תמונת מצב התחלואה העדכנית בישראל, ממנה עולה מגמת ירידה שניכרת בכל המדדים, בהם מקדם ההדבקה, שירד ל-0.85 לעומת השבוע שעבר, אז עמד על 1. מגמה מטרידה שעלתה מהנתונים היא ירידה חדה בגילי החולים - כ-40% מהחולים החדשים הם בני 20 עד 39.

מקדם ההדבקה R (צילום: המל''ל)
מקדם ההדבקה R (צילום: המל''ל)

גילי חולים (צילום: המל''ל)
גילי חולים (צילום: המל''ל)

גם ממוצע הבדיקות החיוביות בשבוע החולף ירד ועמד על 7.6% לעומת 8.9% בשבוע שלפניו, וכך גם מספר הנדבקים היומי הממוצע, שעומד על 5,100 מקרים מאומתים ליום לעומת 6,581 בשבוע הקודם.

מספר הנפטרים בשבוע האחרון עמד על 225 איש או 32 נפטרים ליום, לעומת 50 בשבוע שלפניו. עד כה נפטרו בישראל מפרוץ המגפה 5,350 חולים.

ממוצע נדבקים (צילום: המל''ל)
ממוצע נדבקים (צילום: המל''ל)

בתוך כך, במשרד הבריאות צפויים לשנות במהלך היום את הגדרות צבעי הרמזור, זאת לפי בקשתו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. כתוצאה מכך, מסתמן כי מספר יישובים, אשר דירוגם היה כתום גבולי, בהם לא התקיימו עד כה לימודים, ייכנסו לרשימה כבר היום. בעקבות ההחלטה הצפויה, בחלק מהרשויות נערכים לפתיחה של הלימודים כבר מחר, זאת במסגרת המתווה לפיו התחילו ללמוד בשבוע שעבר.

השינוי הצפוי ברמזור יהפוך מספר ערים לצהובות, כך שהלימודים בהן יוכלו להתחדש. בין הערים הללו ניתן למצוא את מודיעין-מכבים-רעות, גבעת שמואל, קריית ים, סכנין, אריאל, שפרעם, מעלות תרשיחא וקריית ביאליק. כמו כן, הערים הכתומות הגבוליות, שיוכלו לחזור בהתאם לשיעור המתחסנים, ניתן למנות את רחובות, נתניה, נהריה, דימונה, מגדל העמק, אילת, טמרה, יקנעם עילית ומעלה אדומים.

תלמידים בכיתה ביהוד (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
תלמידים בכיתה ביהוד (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

כמו כן, שר התרבות והספורט חילי טרופר עדכן כי לאחר סיכום עם שר הבריאות יולי אדלשטיין - עולם התרבות יפתח בשבוע הבא על פי מתווה התו הירוק. השר טרופר אמר: "כפי שהבטחתי, עולם התרבות יהיה מהראשונים להיפתח לאחר הסגר".

על פי המתווה שגובש בשבועות האחרונים, בהובלתו של טרופר עם משרד הבריאות, הוחלט כי מופעי התרבות, המוזיאונים והספריות הציבוריות יחזרו לפעול בשבוע הבא, בתאריך ה-23 בפברואר, תוך הקפדה על התו הירוק. פרטי המתווה המדויק, כולל תנאי הכניסה למוזיאונים ולספריות יפורסמו בימים הקרובים. המתווה יופעל בכפוף לרמת התחלואה ולאישור הממשלה. מדובר בפעימה ראשונה במתווה הפתיחה ובהמשך יתרחבו הקהלים ויוגדלו המספרים במסגרת הפתיחה.

נתניהו נפגש עם אביב גפן על מתווה הסיוע לעולם התרבות

לאחר הסיכום בין הצדדים, אמר טרופר: "כפי שהבטחתי, עולם התרבות יהיה מהראשונים להיפתח לאחר הסגר ובהנחה שנתוני התחלואה יאפשרו. דרשתי כי ייקבע תאריך לפתיחת התרבות, זאת כדי לקיים היערכות לקראת הפתיחה כפי שעולם זה צריך".

הוא הוסיף כי "התרבות חייבת לחזור לפעול ולפרנס את עשרות אלפי העובדים והעובדות שחוו תקופה קשה ובכך לתת להם ולציבור הרחב שצמא לחזרתו, קצת חמצן. חשוב לומר כי אנו נמצאים בתקופה של אי וודאות, ובמצב תחלואה מורכב. נעשה ככל יכולתנו כדי שאכן התרבות תחזור בצורה בטוחה ואחראית, תוך שמירה על בריאות הציבור. מדינת ישראל צריכה שהתרבות שלה תחזור לחיים".

במקביל, טרופר ואדלשטיין סיכמו כי הספורט התחרותי יחזור החל משבוע הבא, זאת על פי נתוני התחלואה ובכפוף להחלטת הממשלה. כמו כן, שר הספורט מקדם בימים אלו מתווה להכנסת קהל לאצטדיונים מול משרד הבריאות. "הגענו להסכמה על פיה הספורט התחרותי יחזור כבר בשבוע הבא. מדובר בבשורה חשובה ובהחלטה שנאבקנו עליה עבור אותם אלפים שעוסקים בספורט תחרותי. אנחנו נמשיך לפעול בכל דרך למען הספורטאים והספורטאיות ולמען קהל הספורט העצום בישראל", הסביר טרופר.

שר הביטחון ויו''ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, הגיב להסכם בין טרופר ואדלשטיין בחשבון הטוויטר שלו וצייץ: "אני מברך את השר טרופר על הפעולה הנחושה והאחראית שלו, ועל ההגעה להסכמות עם משרד הבריאות להחזרת עולם התרבות לפעילות לפי מתווה התו הירוק, התחסנת - נכנסת. אני קורא לכולם לצאת להתחסן ולחזור ליהנות מתרבות טובה כבר בשבוע הבא".

תיאטרון אספקלריא: "הקהל הוא האוויר שלנו ובלעדיו אנו קמלים. שמחים וערוכים לחזרה מלאה"

מנכ"ל תיאטרון אספקלריא יזהר פלורסהיים ומייסד התיאטרון חגי לובר הגיבו להחלטה: "אנו רואים את האור בקצה המנהרה. עשרה חודשים ארוכים מאוד המתנו בסבלנות לחזרה של התיאטרון, אנחנו ערוכים ומוכנים לפעול כבר ממחר בבוקר. זו זכות עבורינו להופיע מול קהל, הם האוויר שלנו ולא רק הכלכלי, בלעדיו אנו קמלים. אנו שמחים על הכיוון אך מחכים לראות את המתווה המפורט בכדי להבטיח שאין מדובר בקמפיין בחירות בלבד". הם הוסיפו כי "אנו מקווים שהמתווה יהיה מעשי. בחודשים האחרונים התיאטרון התחדש בהצגות חדשות ופעילויות שונות ומגוונות, אנחנו מזמינים את כולם לחזור ולנשום אוויר נקי ומתחדש בעולם התרבות".