הסגר הסתיים, הוולנטיינז' דיי בפתח, ולזוגות שמתכננים לחגוג הערב (ראשון) מקרוב ולא דרך הזום כדאי לוודא שהם לא סובלים מריח פה לא נעים אשר יכול להרחיק מהם את אהוביהם. 

בתקופה הנוכחית, כשכולנו נדרשים לעטות מסיכות, אנשים רבים מגיעים לרופאי השיניים והשינניות בתלונה על ריח פה חריף ועוצמתי יותר מבדרך כלל, ומורגש לא רק על ידי אנשים שנמצאים על ידם כשהם ללא מסכה, אלא גם ויותר מתמיד על ידי הם עצמם.

התופעה, אשר זכתה לאחרונה לכינוי "פה מסכה" (Mask mouth), נובעת מסיבות רבות: היגיינת פה לקויה, אכילת מאכלים מסוימים, עישון ועוד. ניתן אמנם למזער את הנזקים על ידי צחצוח קבוע במשחת שיניים מקצועית שמנטרת ריח פה כמו משחת שיניים ומי פה  LACER  FRESHאבל במקביל, יש להימנע או לטפל בגורמים המביאים לבעיה זו. 

משחת שיניים ''לייסר פרש'' לטיפול ומניעת ריח פה (צילום: יח''צ)
משחת שיניים ''לייסר פרש'' לטיפול ומניעת ריח פה (צילום: יח''צ)

עם ריח פה לא נעים הסיכוי לרומנטיקה פוחת משמעותית, ולכן פנינו לד"ר יגאל גרנות, מומחה ברפואת הפה, שירכז עבורנו 10 סיבות עיקריות לריח פה לא נעים שעלולות להרחיק מאיתנו את הקרובים לנו בחג האהבה:

היגיינת פה לקויה: ניקיון לא איכותי או ויתור עליו, משאיר חלקיקי מזון בפה ומאפשר היווצרות פלאק, שהוא רובד דביק של חיידקים על השיניים. המשטח הלא אחיד של הלשון והשקדים לוכד חלקיקי מזון וחיידקים בפה שמייצרים ריח רע מהפה. היגיינת פה לקויה גורמת גם למחלות חניכיים המשפיעות על הריח. לכן, שמירה על שגרת טיפול עקבית ויסודית בשילוב חומרים כמו אבץ שהמחסור בו גורם לגוף לפלוט ריחות רעים, ושמנים אתריים כמו שמן מנטה ושמן אקליפטוס - מפיגי ריחות ידועים, המשולבים כולם במשחת השיניים ומי הפה של "לייסר פרש", מהווים הגנה טובה  מפני ריח רע מהפה.

פה יבש: הרוק מסייע בשמירה על ניקיון הפה על ידי הסרת חלקיקי מזון המובילים לריח רע מהפה. כאשר ייצור הרוק יורד או מפסיק נוצר ריח רע מהפה. באופן טבעי מצב זה מתרחש כשישנים אך אם הבעיה נמשכת לאורך כל היום, מומלץ להיבדק על ידי מומחה לרפואת הפה.

עישון: מוצרי טבק גורמים לריח רע מהפה ומובילים לבעיות בריאותיות של הפה. מלבד להישאר עם פה המריח כמו מאפרה, הם פוגעים ברקמת החניכיים וגורמים למחלות חניכיים שעלולות להיות מלוות בריח וגם גורמות ליובש בפה.

קפה: קפה נוטה להידבק לשיניים ולחלל הפה. שיירי הקפה מעוררים גם את החיידקים שחיים בפה באופן קבוע וגורמים להפצת ריחות לא טובים. בנוסף, קפאין הוא חומר שמייבש את הגוף וגם את הפה והיובש תורם אף הוא לריח רע.

אלכוהול: משקאות שמכילים אלכוהול גורמים לפה להיות יבש מהרגיל. לכולנו יש בפה נוכחות של בקטריה אנ-אירובית שגורמת לריח רע. החמצן שנמצא ברוק הורג את הבקטריה הזאת. לכן, פה יבש משמעותו חיים ארוכים וטובים יותר לבקטריה הזו ומבאשת פה לכם.

מאכלים: עובדה ידועה היא כי לאחר אכילת מזונות מסוימים כמו בצל, שום ותבלינים מסוימים, חלקיקי מזון הגורמים לריח חודרים לזרם הדם ומובלים לריאות, שם הם משפיעים על ריח הנשימה בכל פעם שנושפים. 

מזון עתיר סוכר: הסוכר משמש מזון לחיידקים בפה וגורם להם להתרבות בקצב מואץ מהרגיל ולהידבק לרקמות הפה ולשיניים. 

דיאטות עתירות חלבון או דלות בפחמימות: פחמימות משרתות פונקציות מכריעות בגוף, ואם מעדיפים להוריד פחמימות בקיצוניות כדי להפחית במשקל, יכולים להתרחש שינויים בחילוף החומרים בגוף שעלולים להוביל לריח גוף. בנוסף, לסיבי החלבון שמצויים בשפע בבשר נטייה להיתקע בין השיניים ולהמשיך ללוות אותנו גם הרבה אחרי שהארוחה הסתיימה. לאחר זמן מה, תתחילו להבחין בריח שהם יפיצו. מלבד זאת, הגוף הופך עודפי חלבון לפחמימות, בתהליך שאחד מתוצרי הלוואי שלו הוא אמוניה שגם היא מוסיפה לריחות הלא נעימים.

בעיות עיכול: הפרעות עיכול כמו רפלוקס עלולות לגרום לריחות הקיבה לצאת דרך הפה. במצב זה כדאי לפנות לרופא על מנת לטפל בבעיה. 

תרופות: מאות תרופות מגיעות עם תופעת לוואי של יובש בפה. בנוסף, כשחלק מהתרופות מתפרקות בגוף, הן משחררות כימיקלים שיכולים להגיע דרך זרם הדם לנשימה ולהביא לריח פה. כמובן, שיש להקפיד על נטילת תרופות לפי המלצת הרופא המטפל, אבל רצוי להיות מודע לכך שייתכן שהן גורמות ליובש ולריח בחלל הפה ולטפל בריח באמצעות תכשירים ייעודים.