בכל פעם שאני שותה סוביניון בלאן ישראלי, מתגנבת למוחי מחשבת כפירה שמא זהו היין הישראלי בהא הידיעה. לפחות בכל הנוגע לרמה הגבוהה המופגנת ברבים כל כך מיינות הזן הזה אצלנו. נכון, לא חוכמה להצטיין בזן מצטיין ממילא. סוביניון בלאן הוא הקברנה סוביניון של היין הלבן. קשה לטעות איתו. ואם תאמרו שרדונה, אנחר בבוז. רוב השרדונה בעולם הם טעות אחת גדולה. מיץ נגריות. איך כתב פעם מאיר שלו " ועוד יש צורך בחמאה, בשמן זית מסוג עדין, ביין לבן יבש או חצי יבש, לא מתוק מדי ולא שרדונה, שהוא יין שלדעתי לא מכינים מענבים אלא מנסורת של דיקט...(איטליה בגינה, עשבי בר, מאיר שלו, הוצאת עם עובד 2017)." כן, יודע שחלקכם נוטשים עכשיו. תהיו בריאים.

רפאלה שיר, בילי חסידים ומאיר שלו (צילום: יח''צ)
רפאלה שיר, בילי חסידים ומאיר שלו (צילום: יח''צ)

מצטיינים ביינות לבנים 
כמו כן ידוע לי היטב שאני לא הראשון שחושב שמה שישראל מצטיינת בו הוא דווקא יינות לבנים ושבכך אני בסך הכל מצטרף לגדולים ובכירים ממני. ורק בכדי לסיים את הוויכוח, עם עצמי, אודה ואתוודה שגם לא מעט מיינותיה האדומים של ארצנו חביבים עלי. בכל מקרה, יש המון יינות סוביניון בלאן מצוינים בארצנו. 

אחד מהם, הוא זה של יקב רקנאטי, שעל אף שאנשיו משוויצים תמיד ביינות האדומים שלהם, ומייצרים כמדומני שניים או שלושה יינות רוזה שונים, אחד השוסים הכי גדולים שלהם הוא דווקא הסוביניון בלאן הצנוע הזה מסדרת גליל עליון העממית, יחסית. חומצי לאללה, כמעט דוקר, קטן גוף, המון פרי הדר ופרחים באף ובאופן כללי מלווה מצוין לדגים ופירות ים או אפילו סתם ככה, סולו, על המרפסת בצהריים או בבוקר אם אתם לא עסוקים מדי או סתם יודעים מה טוב באמת.

אל החמוד הזה שידכתי הפעם את אחד הדגים הכי אהובים עלי, אם לא למעלה מזה. פלמידה לבנה. לטעמי, יחד עם האינטיאס, האנשובי, הסרדינים והברבוניות, מתקבלת החמישייה הפותחת של דגי הים שלנו. כן, לא שכחתי כלום. לוקוס זה סבבה.

טעימת יינות רקנאטי  (צילום: יאיר גת )
טעימת יינות רקנאטי (צילום: יאיר גת )

לך אל הפלמידה, עצל 
אני מקדש עצלנות במטבח, והפעם החלטתי להיות עצלן מתמיד. הנחתי פילטים של פלמידה גדולה, קילו היה משקלה לפני הניקוי, בתבנית פיירקס, זילפתי מיץ לימון, שמן זית וחצי כוס מהסוביניון הנ"ל (כל יין לבן יבש וחומצי יצלח כאן). מלח, פלפל, שפריץ זרעי עגבנייה כמו שאיל שני היה קורא להם מן הסתם (חריץ בצורת צלב בראש העגבנייה ולחיצה ישחררו אותם הישר אל הדג)  כמה שיני שום, קוביית חמאה קטנה על כל פילה, כמה עלי מרווה  ויאללה לתנור.20 דקות ב180-200 מעלות וזהו. גן עדן. כל דג אחר יתאים לסוביניון הזה כמובן וכל יין לבן יבש וחומצי ילווה היטב את הדג. אבל אם אפשר גם לדייק, וגם להתעצל, אז למה לא אני שואל.

פלמידה לבנה וסוביניון בלאן  (צילום: חיליק גורפינקל )
פלמידה לבנה וסוביניון בלאן (צילום: חיליק גורפינקל )