אחרי שנים של עשיית יינות ביקבים בכל אזורי היין הידועים באירופה, בורדו, בורגון, עמק הרון, פרובנס, לנגדוק, צפון ספרד ופורטוגל, עלה היינן פייר מיודובניק לארץ לנטוע כרמים ולהקים יקב בישראל. למה? שאלתי אותו, "ברור, ציונות" הייתה התשובה. "תמיד רציתי לעלות לארץ, לבנות פה יקב ולנטוע כרמים. כמו נח שיצא מהתיבה ונטע כרם".

יקב נטופה. כרמים בגליל התחתון  (צילום: יח''צ יקב נטופה )
יקב נטופה. כרמים בגליל התחתון (צילום: יח''צ יקב נטופה )
אושיה בעולם היין הכשר
סיפורו של היקב נפתח בדרום צרפת, שם נולד, גדל ועבד פייר מיודובניק, אחד המייסדים והיינן. לאחר עבודה ביקבים מובילים באירופה, החל פייר לייצר יינות כשרים עבור יקבים שונים, יינות שזכו בפרסים, ניפצו את הדעה הקדומה הרווחת על היינות הכשרים והוכיחו חד משמעית שאפשר לייצר יינות כאלה ברמה שאינה נופלת מזו של אחיהם הלא כשרים.
 
"פייר, שעושה כיום את הבציר ה-39 שלו, הוא אושיה בעולם היין הכשר" אומר יהב אלמי, מנכ"ל היקב. "הוא מביא הרבה ניסיון מאירופה. התחיל את דרכו כיינן צעיר עם משפחת רוטשילד ועשה יינות כשרים בכמה יקבים שלהם. הוא היה מהייננים היהודים הצעירים שהובילו באירופה את מהפכת היין הכשר. והוא גם הקים את חברת 'רויאל וויין אירופה' עם משפחת הרצוג, שנתנה דחיפה חזקה ליין הכשר באירופה".
 
בשנת 2009, הגיעה ההזדמנות ופייר החליט להגשים את החלום הציוני. הוא עזב הכל מאחוריו והתחיל את דרכו מחדש בארץ עם שותפו יצחק תור, שחי ונושם כרמים שנים רבות. שותף נוסף במיזם הוא ארי ברגמן, איש עסקים אמריקאי ערכי, שהקים את עמותת שנת שבע, שתורמת את שנת השמיטה שלה לנזקקים.
פייר מיודובניק וצוות ''ברון רוטשילד הוט מדוק''. בורדו 86 (צילום: באדיבות המצולם)
פייר מיודובניק וצוות ''ברון רוטשילד הוט מדוק''. בורדו 86 (צילום: באדיבות המצולם)

מבורדו ובורגון לגליל התחתון
איך הגעת דווקא לנטופה? שאלתי. "זה די במקרה" עונה פייר במבטא צרפתי כבד, "יש לי חברים בנטופה שהציעו לי לבנות יקב. לא חיפשתי אז לבוא, אבל זו הייתה הזדמנות טובה. הכרתי את המיקום ומאוד התאים לי הגליל התחתון. אזור מאוד טוב לגידול ענבי יין, מאוד ים תיכוני. בדיוק מה שרציתי לעשות. יינות ים תיכוניים מהזנים המתאימים. עבדתי הרבה בדרום צרפת ובצפון ספרד באזורים מאוד דומים למה שעושים פה. למעשה עבדתי בכל האזורים האפשריים, גם בבורדו וגם בבורגון. ככה לומדים. לכל אזור יש את השיטה שלו, את המסורות והמנהגים. לכל מקום הזנים שלו, וכל זן הוא משהו בפני עצמו. לא עושים יין עם קברנה סוביניון באותה דרך שעושים מסירה או מפינו נואר. הייתה לי הזכות ללמוד בהרבה אזורים, למדתי הרבה ואני עדיין לומד. אני מאוד שמח שאחרי עשר שנים נטופה הוא אחד מהיקבים הבולטים בתמונת היין של ישראל. בשבילי זאת הצלחה".

פייר מיודובניק עם הברונית נדין דה רוטשילד, בורדו 93 (צילום: באדיבות המצולם)
פייר מיודובניק עם הברונית נדין דה רוטשילד, בורדו 93 (צילום: באדיבות המצולם)

מיקרו אקלים ייחודי 
אזור הגליל התחתון, שנבחר כטרואר עם מיקרו אקלים ייחודי, מהווה סביבה אידאלית להתפתחות זנים ים תיכוניים. מקום מושלם לייצור יין מזני ענבים שפייר הכיר והוקיר עוד בדרום צרפת. כרם גדול, 120 דונם, ניטע באזור עין דור למרגלות התבור ובשנת 2006 הוקם יקב נטופה מתוך תשוקה ליין, לאהבת הארץ, ליצירה ולעבודת האדמה. זני הענבים אותם מגדל היקב הם: סירה, מורבדר, גרנאש, טמפרניו, טוריגה נסיונל, שאנין בלאן ורוסאן, מהם מייצרים כ-120,000 בקבוקים בשנה.

יקב נטופה. כרמים בגליל התחתון  (צילום: אסף קרלה)
יקב נטופה. כרמים בגליל התחתון (צילום: אסף קרלה)
 רק יינות כרם יחיד 
בשנת 2014 הצטרף ליקב יהב אלמי, שהגיע מתחום המזון והמשקאות, ושנתיים מאוחר יותר הפך למנכ"ל. איך אתה רואה את המעבר של היקב מהדוקטרינה האירופאית של פייר ליקב ים תיכוני? שאלתי. "פייר הוא האורים והתומים של היקב" אומר יהב, "הוא הגיע עם האג'נדה שלו שהביא והכיר מהאזור הבטוח שלו ועשה תהליך טבעי עם הכרה של חומר הגלם, אזור הגידול ודרכי הגידול שהובילו  לכיוון הים תיכוני. אנחנו תרגמנו את המהלך לתהליך השיווקי, לא מנסים לעשות יין מארץ הקודש אלא יין ישראלי בגליל התחתון, יין ים תיכוני או יין גלילי מאוד טרוארי. מכיוון שיש לנו כרם אחד גדול אפשר גם לקרוא ליינות סינגל ויניארד. כל הכרם יושב על גבעה במדרון שפונה לכיוון הר תבור". 

אתגר הקורונה 
איך ממנכ"לים יקב בשנת קורונה? התעניינתי. "שנת הקורונה מאתגרת. השנה הורדנו בייצור, כדי לא להיקלע לאתגרים פיננסיים בלתי אפשריים, כי היקב מתחזק את עצמו, לא על ידי משקיעים, ואין מקום להרפתקאות. מאידך, שנת הקורונה לא הייתה קשה וקטסטרופלית כמו שחששנו בתחילה. במקום למכור יין למסעדות, בתי מלון ולאירועים, שם חווינו ירידה משמעותית, המכירות עברו לצריכה ביתית ישירה ובפלטפורמות דיגיטליות שונות. ביצוא גם היה שינוי הייתה ירידה גדולה באירופה, אך עלייה משמעותית בצפון אמריקה ואפילו שוק חדש בפולין, שלא מחפש יינות כשרים, אלא יינות ישראליים, ים תיכוניים מעניינים. זה מאוד משמח והלוואי והמגמה הזו תימשך". 

"אין לי ספק שאנחנו בכיוון הנכון כתעשייה לא רק כיקב", אומר יהב. "אנחנו בארץ בתהליך לגיבוש זהות, מה שלא היה לפני כן אף פעם. היקבים הקטנים הם שנושאים את חוד החנית בגיבוש האופי המשמעותי והם אלה שקובעים את הטון בכיוון שאליו התעשייה הנהדרת שלנו הולכת. כשנתחיל להבין מי אנחנו אולי גם נדע לשדר את זה טוב יותר החוצה והסיפור יהדהד בצורה טובה יותר. אני חושב שזה משהו שמובילי התעשייה צריכים לקחת קדימה".

יהב אלמי, מנכ''ל יקב נטופה  (צילום: יח''צ יקב נטופה )
יהב אלמי, מנכ''ל יקב נטופה (צילום: יח''צ יקב נטופה )

היינות של יקב נטופה 
ליקב נטופה שלוש סדרות יין: 'דומיין', שהיא סדרת הבסיס, סדרת 'לאטור', שהיא סדרת האמצע ועמוד השדרה, וסדרת 'תל קאסר' הגבוהה. יין הפרמיום של היקב נקרא 'דור', יין מזן אחד בודד, כיום סירה. כמו כן, עושים ביקב גם שני יינות בסגנון פורט על פי המסורת. פורט רובי, ששוהה שנתיים בחביות והשנה יהיה גם פורט טאוני מחבית בה התיישן 10 שנים.   

סדרת 'תל קאסר', עם העיצוב הצבעוני היפהפה והקלאסי של המעצב איתמר גור, מייצגת את הים תיכוניות, ו-'תל קאסר' הוא השם המקומי בערבית של הגבעה עליה גדלים הכרמים, ומשמעותו: 'הגבעה של הארמון'. הסדרה נולדה בשנת 2016 בעקבות הנטיעות של 2013. היין האדום נעשה מהזנים גרנאש וסירה והלבן מרוסאן. בימים אלה יוצא יין אדום חדש בשם 'מורסיר', שאליו נגיע עוד מעט. יינות יקב נטופה הם אלגנטיים, בסגנון העולם הישן, ומאופיינים בגוף מעודן יחסית ובניחוחות וטעמים מורכבים. טעמתי ארבעה מהם. 

נטופה, לאטור אדום 2018 
ממסך אלגנטי ועשיר של סירה ומורבדר. הסירה מעניק את מאפייני הפרי האדום, דובדבנים ופרחוניות נעימה ובצדם פלפל שחור והמורבדר מוסיף את האדמתיות. ביחד הם יוצרים יין מאוזן, חלק ונעים. המחיר: 90 שקלים.

יקב נטופה, לאטור אדום  (צילום: יח''צ יקב נטופה )
יקב נטופה, לאטור אדום (צילום: יח''צ יקב נטופה )

נטופה, תל קאסר לבן 2018
מהרוסאן, זן לבן המאפיין את יינות עמק הרון, יצר היינן יין עמוק עם ניחוחות מורכבים של אגסים ומשמשים ועושר של טעמים, מתובלים מעט וחמיצות נעימה. כיף של יין. המחיר: 130 שקלים.

יקב נטופה, תל קאסר לבן  (צילום: יח''צ יקב נטופה )
יקב נטופה, תל קאסר לבן (צילום: יח''צ יקב נטופה )

נטופה, תל קאסר אדום 2018
ממסך הרמוני ומיוחד של גרנאש וסירה עם ניחוחות פרי אדום, פטל ותותים ותיבול ים תיכוני מפולפל. טאנינים רכים וחמיצות טובה עוטפים הכל ומסייעים לאיזון. יין גלילי משמח ביותר. המחיר: 130 שקלים.

יקב נטופה, תל קאסר אדום  (צילום: יח''צ יקב נטופה )
יקב נטופה, תל קאסר אדום (צילום: יח''צ יקב נטופה )

נטופה, תל קאסר מורסיר 2018 
יין חדש ומסקרן שיוצא לאור לראשונה בימים אלה. התווית הסגולה מבטאת את מה שהיין מספר. המורבדר (92%) הוא השולט פה ואליו התווסף קצת סירה, ומכאן בא שם היין, מורסיר. אבל שלא במכוון יש בשם מורסיר עוד משמעות. מור זה סוג בושם וסיר בערבית זה סוד, סוד בושם הגליל. "בלי להתכוון, בהתחלה פייר אמר בואו לא ניתן ליין שם, נחכה לסוף, שיהיה סוד" מספר יהב, "וזה איכשהו התחבר". הצבע שלו סגלגל, והאופי  הים תיכוני בולט במיוחד: פרי אדום, אדמה, פטריות, עשן, חספוס נעים, תיבול וחומציות נאה. והיין מתפתח בכוס כאילו טומן בחובו סוד שעוד יתגלה. המחיר: 130 שקלים.

 פייר על היין החדש: "התו הסגול. הנה נתתי לך כותרת"
"היין החדש עשוי מזן שאני מאוד אוהב, מורבדר. מגדלים אותו בפרובנס ובלנגדוק, דרום צרפת. זן מאוד מיוחד ולא פשוט לגידול וייצור יין. באופיו הוא מגלה את עצמו עם הזמן, לעיתים הרבה זמן. בדרך כלל משתמשים בו בבלנדים, מוסיפים לסירה, לגרנאש ולעוד זנים. זן עם אופי מאוד מעניין שאפשר לעשות ממנו יין מאוד מעניין. יש לנו מורבדר נהדר וחשבתי שזה הזמן לעשות ממנו יין. עבדתי הרבה עם מורבדר בצרפת ואני יודע מה לעשות אתו. הזן נותן יין שקצת לא רגילים לשתות. בנטופה תמיד רצינו לעשות משהו קצת שונה, ואני חושב שהצלחנו עם המורסיר. אני מקווה שאוכל פעם לעשות את יין הפרימיום שלנו, 'דור', ממורבדר. זה אתגר בשבילי".

יקב נטופה, מורסיר  (צילום: חגית גורן)
יקב נטופה, מורסיר (צילום: חגית גורן)