עולם הפוך ממש. גדעון לוי, הסמן הקיצוני בשמאל, מביע תמיכה בנתניהו (לפחות אל מול יריביו). לימור לבנת, לשעבר שרה וחברת כנסת בליכוד (“חברה 50 שנה בתנועה”), אשת ימין, עוזבת את הליכוד, והעילה - נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת קבינט הקורונה 

שלא תהיה אי־הבנה: גדעון לוי לא שינה כהוא זה את עמדותיו הקיצוניות־מסוכנות בעיניי, שלהן הוא מטיף מעל דפי “הארץ”. גם לימור לבנת לא. לפי עדותה, נשארה אשת ימין, שדוגלת בשלמות הארץ, בהתנחלויות (אמה שולמית עברה באחרונה לגור באחת הגבעות), וכמובן במורשת התנועתית. אבל זה זמן היא מככבת מעל דפי “ידיעות אחרונות” עם מאמריה החריפים נגד נתניהו. ביום שישי האחרון אף קיבלה עמוד שלם, תחת הכותרת “זה שיר פרידה”, כי לדבריה “הליכוד הפכה לכת של ביביסטים”.

בכך היא מצטרפת למחנה יריבי הליכוד, דוברי השמאל, מרבית פרשני התקשורת, וכל פורשי הליכוד שקדמו לה. כולם שוטמים את נתניהו, ראש הממשלה כ־15 שנה במצטבר, ועתה שוב מועמד הליכוד לראשות הממשלה בבחירות הקרובות. אם כך, גם אני (“מועמד” במקום ה־114), ל”ביביסט” איחשב בעיניה. וכך אכן מטיחים בי דורשי טובתי, כביכול. אפילו במשפחתי. אומרים לי: לא מתאים לך להישאר בליכוד, לא מתאים לך להגן (יש משתמשים במילים גסות) על הנאשם.

רוב אלה המכונים “נסיכים” פרשו מהליכוד, כי התהפכו ב־180 מעלות בעמדותיהם. אהוד אולמרט המורשע הפך לאיש מרכז־שמאל שפיו מלא נאצות, כמוהו גם ציפי לבני, מאיר שטרית, ובמידת מה גם דן מרידור וחברי בנפש מיכאל איתן. אחרים תלו את משטמתם לנתניהו ביחסו כביכול למערכת המשפט, בהתנהלותו במשבר המגיפה, ויש שהקימו מפלגות־אנטי, כמו גדעון סער, שעמדותיו הימניות מתחילות אט־אט להיטשטש.

מסגרות אפשר להחליף – השאלה היא אילו מסגרות. תנועה מבוססת כמו הליכוד – לעומת תנועות נידפות ברוח שקמות תמיד לקראת בחירות, בוודאי גם הפעם – משנה עם הזמן את פניה ונציגותה, לטוב ולרע. רשימה גדולה (30 מנדטים בממוצע בסקרים) אך טבעי שיהיו בה אישים ראויים ואישים שמבזים אותה, לצערי.

אבל התנועה נעה קדימה, ואת המאבק לשינוי פניה ולהטבת דרכיה יש לנהל מבפנים. זה מה שמניע אותי (חבר חירות והליכוד 60 שנה). אני ושכמותי לא נזכה לראיונות שהתקשורת מעניקה בנדיבות ליריבי הליכוד, בעיקר אלה שעדיין מגדירים עצמם כימנים. בעיני רבים בעם עדיין נתניהו עדיף על כל טוען לכתר אחר.

הקש ששבר את הגב של לבנת היה הסכם העודפים בין הליכוד לאיתמר בן־גביר. אינני אוהב בלשון המעטה את עמדותיו של ראש “עוצמה יהודית”, הגם שאין להגדירו כ”כהניסט” במובהק. הוא רחוק מהאידיאולוגיה המסוכנת של הרב כהנא, ועדיין עמדותיו חמורות, בוודאי ביחס ללהט”בים. עם כל אי־הנוחות, לא הוא יכתיב לממשלת הליכוד הבאה ולנתניהו את עמדות הממשלה בשום תחום. חברי הליכוד עצמם לא יאפשרו זאת.

ובחזרה לגדעון – לא סער, אלא לוי – זה ששמח על החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, שקורא לישראל מדינת אפרטהייד ולציונות תנועה גזענית, שכותב, בתענוג כך נדמה לי, על “פשעי הכיבוש”. והנה – הפלא ופלא – מעטו יצאו לאחרונה פסוקים אלה:

“בעיני המחנה היפה בעיני עצמו, כל מה שיעשה נתניהו פסול מעתה ועד עולם. כשהוא מכריז על סגר – סוף העולם, הוא מחריב את המשק. כשהוא פותח את המשק – סוף העולם, שוחד בחירות וסחר במתים. כשנתב”ג פתוח – שליפה מהמותן, כשנתב”ג סגור – חורבן. איך לא סגר את ערי החרדים – זה הרי קל כל כך, לדרוס, להכות ולירות בדוסים..."

"אם רק גדעון סער, נפתלי בנט, או יאיר לפיד מנהלים את המגיפה, לא היה מת אחד בישראל. בתי החולים היו שוממים מאדם, וכולנו היינו רוקדים עכשיו בפארק בהופעה של עומר אדם... מי שאומר מילה טובה על החיסונים, או על כל דבר אחר הקשור לנתניהו, מוקע מיד כ’ביביסט’, שזה בשמאלנית מה שבימנית נקרא בשם ‘בוגד’... נתניהו אשם: הוא המציא את הקורונה במעבדות בלפור”.

ואם לא די בכך, אמר לוי בשיחה עם שי גולדן – איש שמאל נוסף שהתפכח – כי הימין ניצח, נוצרו עמדות בלתי הפיכות בשטחים, הפור נפל, המערכה הוכרעה, 700 אלף מתנחלים לא יפונו לעולם. “השנאה לביבי העבירה את אנשי השמאל על דעתם”, קבע, ואולי התכוון בכך גם לאנשי ימין שטרקו מאחוריהם את דלתות הליכוד.

מהי המסקנה? ובכן, בהפוך על הפוך, גדעון לוי התומך כביכול בנתניהו דווקא מזיק לליכוד, ואילו לימור לבנת בביקורתה המתריסה מחזקת את הליכוד. הפרידה נקבעה, אך השיר לא תם. ועכשיו אתם מוזמנים לחזור ולכנות אותי: “ביביסט”.