שני מתחמי חיסונים ליליים מיוחדים, שמיועדים לצעירים מגיל 16 ומעלה, ייפתחו הערב (20:00) בחולון, במטרה להעלות את שיעור המתחסנים נגד קורונה בקרב תושבי העיר הצעירים. מי שעומדת מאחוריהם היא עיריית חולון, בשיתוף רשת קהילה ופנאי וקופות החולים, שארגנה למגיעים, בין היתר, מתחם צילום סלפי, וכן מוזיקה שתנוגן על ידי די־ג'ייאים שחר כהן ועומר פשרל. עיריית חולון לא לבד: אחוז המתחסנים הנמוך בקרב הצעירים בישראל, ולצדו שיעור התחלואה הגובר בקרב צעירים לעומת הגלים הקודמים, כמו גם עלייה בתחלואה הקשה בקרבם, הובילו לשלל יוזמות שנועדו לעודד צעירים להתחסן.

קופות החולים פתחו את החיסונים לכלל הציבור. צילום: אבשלום ששוני.

"אחוז התחלואה בחולון מאוד גבוה, אנחנו כתומים, וזה משפיע גם על מערכת החינוך שלא נפתחה וגם על כל המתווה העתידי של פתיחת המסחר והתרבות", אומרת ליאן אבוחצירה, מנהלת אגף קהילה בעיריית חולון. "אנחנו רוצים לחזור לשגרה נורמלית. המתחמים הללו הם יוזמה של ראש עיריית חולון, מוטי ששון. מיתגנו את המתחמים תחת הסלוגן Game Over".

ליאן אבוחצירא (צילום: צילום פרטי)
ליאן אבוחצירא (צילום: צילום פרטי)

מה צפוי להיות בהם?
"שני המתחמים - האחד לחברי קופות החולים מכבי ומאוחדת במתחם בריזה, והשני לחברי קופות החולים כללית ולאומית בהיכל טוטו חולון בפארק פרס - יפעלו עד השעה 23:00 בלילה. יהיו בהם קיר מגנטים המדבר בשפה של הצעירים, שקיות הפתעה. תהיה אווירה של מסיבה תוך שמירה על כללי משרד הבריאות. קטינים יצטרכו להגיע עם אישור חתום על ידי אחד ההורים המאשר שיתחסנו. כמובן שהמתחם הוא גם לגילי 19 ומעלה, לסטודנטים, וגם לכאלה שלא היה להם זמן לבוא ולהתחסן".

לכמה אנשים אתם מצפים?
"אני לא יודעת לומר, זו הפעם הראשונה שזה קורה אצלנו. ראש העיר אמר שאם תהיה פה הצלחה, הוא יממן עוד ערבים כאלה".

בין הרשויות העומדות מאחורי יוזמות כאלה נמצאת גם עיריית ירושלים. "בקרב הצעירים אנחנו מובילים אסטרטגיה של תמריצים, מתוך מחשבה שאם נצליח להפוך את החיסונים לחוויה חיובית, יגיעו יותר צעירים", אומרת אריאלה רג'ואן, סמנכ"לית העירייה וראש מנהל תרבות, חברה וספורט. "אנחנו עורכים, למשל, תחרות חיסונים בין מוסדות חינוך בשכבות י"א־י"ב בעיר. תלמידי הכיתה המנצחת יקבלו כרטיס לאירועי חוצות היוצר. אנחנו גם מסבירים להם שככל שיתחסנו יותר אנשים, יש יותר סיכוי שהעיר ירושלים תיפתח מהר יותר. כמו כן, 5,000 תלמידי י"א־י"ב שיתחסנו ממוסדות החינוך בעיר - יקבלו כרטיס למשחק של בית"ר ירושלים בכדורגל או הפועל ירושלים בכדורסל. בנוסף, אנחנו מגרילים 45 טאבלטים בקרב צעירים ממזרח העיר שיגיעו להתחסן עם הוריהם".

אריאלה רג'ואן (צילום: מזוית אחרת)
אריאלה רג'ואן (צילום: מזוית אחרת)

יוזמה נוספת שהגו בעירייה היא מתחמי חיסון לילה לנוער ולצעירים שייפתחו בקרוב. "למתחמים האלה לא יהיה צורך להזמין תור מראש, יהיה בהם מתחם צילום סלפי ואטרקציות, בהתאם להנחיות ההתקהלות", אומרת רג'ואן. "ראש העיר משה ליאון גם מבצע שיחות בזום פעם או פעמיים ביום עם מועצת הנוער, מועצת תנועות הנוער, ועדי מורים, מנהלי ואנשי חינוך, ובהן עולות כל הסוגיות המטרידות את הנוער. אנחנו מבינים שכדי להיאבק בנגיף יש צורך להתאים את המאבק לאוכלוסייה. צריך לחשוב מחוץ לקופסה מה יביא את בני הנוער להתחסן. כמו בכל תחום, תמריצים עושים את שלהם".

גם תמריצים לא יועילו אם ההורים לא יסכימו.
"נכון, לכן ראש העיר גם מבצע שיחות עם מורים וצוותי הוראה כדי שהם ידעו איך להעביר את המסר והחשיבות להורים".

מסר משחקן

הצעירים אינם האוכלוסייה היחידה שזוכה ליוזמות מותאמות קהל יעד; בשבוע שעבר למשל נערך קמפיין לעידוד חיסונים בבני ברק, שכלל עמדת צ'ולנט, חלה ושתייה לכל מתחסן. כעת, למאבק על התחסנות הצעירים, הצטרפו גם שירותי בריאות כללית. "בשבוע שעבר רדיו חיפה העביר את אולפן השידורים שלו למתחם החיסונים שלנו ושידר ממנו יום שידורים שלם", מספרת אורלי צור, סגנית מנהלת סיעוד מחוזית של מחוז חיפה־גליל מערבי של שירותי בריאות כללית ומנהלת מתחם חיסוני קורונה במרכז הקונגרסים בחיפה. "זו הייתה יוזמה של המחוז שלנו בשיתוף עם הרדיו. השידור משך צעירים. ביום אחר הגיעו למתחם כדי להתחסן שחקני מכבי חיפה בכדורסל, קיילין לוקאס, כריס דאו ומייקל קובינס. הם ציינו שהם הגיעו להתחסן גם למען בריאותם וכדי לאפשר קיום משחקים, אך בנוסף כמסר לצעירים על כך שחשוב להתחסן גם בגילים צעירים".

אורלי צור עם כדורסלן מכבי חיפה (צילום: לילך וייס, מנהלת הליגה)
אורלי צור עם כדורסלן מכבי חיפה (צילום: לילך וייס, מנהלת הליגה)

את חושבת ששיעור ההתחסנות הנמוך בקרב צעירים נובע מהיעדר מודעות?
"בכל מקום מדברים על כך שבני נוער יכולים להתחסן. בני הנוער הקטינים פחות מתחסנים כי ההורים שלהם אולי פחות רוצים שהם יתחסנו. אנחנו רואים האטה בגל החיסונים בכלל, לא רק של בני נוער. אבל כדי לעודד בני נוער, את צריכה קודם לעודד גם את הוריהם שצריכים לאשר להם להתחסן. לכן הפנייה שלנו היא לא רק לצעירים ובני נוער, אלא גם להוריהם".

גם תנועות הנוער מנסות לעודד את החניכים בני ה־16 ומעלה להתחסן. כך למשל בתנועת בני עקיבא יצאו בקמפיין שטח לפי מחוזות לעידוד התחסנות: במחוז שרון־שומרון מגרילים פרסים בין כל הסניפים שהגיעו ל־90% התחסנות, ובמחוז מרכז יעניקו פרס לכל סניף שיגיע ל־100% התחסנות. בנוסף, התנועה החלה בימים אלה לקדם קמפיין ארצי לעידוד התחסנות. "החיסונים הם הדרך של כולנו לשמור על חיינו וחיי משפחתנו והסובבים אותנו", אומר מזכ"ל בני עקיבא, יאיר שחל, שגם חבר בצוות המייעץ לפרויקטור הקורונה. "כתנועה אנו רואים זאת כחובה שלנו עבור בריאות חניכינו ונפעל לעידוד התחסנות ככל שנוכל".

יאיר שחל (צילום: בני עקיבא)
יאיר שחל (צילום: בני עקיבא)

"ביום חמישי האחרון התחלנו קמפיין במטרה לעודד חיסונים בקרב בני הנוער", אומר גם דניאל עמירה, סמנכ"ל תנועת הצופים. "יש לנו כ־12 אלף חניכים בני 16 ומעלה. המטרה היא לעודד אותם להתחסן וגם ליצור פלטפורמות שיאפשרו להם לעודד חיסונים של חבריהם לתיכון".

איך עשיתם זאת?
"פרסמנו ברשתות החברתיות ובאתר שפועלים בו כל המדריכים של התנועה קריאה ללכת להתחסן וגם תוכן לגבי מדוע חשוב להתחסן. המדריכים הבוגרים והרכזים מעבירים זאת לבני ה־16 ומעלה. בשלב הבא נקרא גם לחברים של חניכינו להתחסן בפרויקטים ברשת, בחלוקת פליירים ובמדבקות. כמו כן, בימים אלה אנו גם רוקמים שיתופי פעולה עם רשויות מקומיות".

למשוך תשומת לב

יוזמה נוספת לעידוד בני נוער להתחסן נולדה בסניף של הנוער העובד והלומד בבת ים. "הקמנו סיירת חיסונים", מספרת שני סנדר, מדריכה בוגרת, 26, המנהלת את הסניף. "החניכים הכינו שלט, עמדו במקומות שיש בהם ריכוז של בני נוער, כמו פארקים או מרכזים מסחריים, וקראו להם להתחסן. בשלט היה כתוב שאנחנו בעד חיסונים ושאנחנו קוראים לכולם להתחסן. גם ניגשנו לבני נוער, דיברנו איתם, שאלנו אותם אם הם הולכים להתחסן, וגם חיכינו שיפנו אלינו. בסופו של דבר זה משך תשומת לב, ואנשים דיברו איתנו. החניכים בסיירת הם בכיתה י', עדיין לא יכולים להתחסן כי לא כולם בני 16, אבל כן חשוב להם לעודד את היוזמה, ובעיקר הם מאוד רוצים לחזור לשגרה".

דניאל עמירה (צילום: תנועת הצופים)
דניאל עמירה (צילום: תנועת הצופים)

באילו תגובות נתקלתם?
"היו תגובות לא טובות, כגון 'תעזבו אותי, קורונה זה שקר', אבל היו גם מי שאמרו: 'אתם צודקים, אלך להתחסן'".